דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדוע לאחר פעילות גופנית אנו מרגישים עייפות בשרירים? 

מאת    [ 25/05/2011 ]

מילים במאמר: 513   [ נצפה 3673 פעמים ]

עייפות שרירים, כיווצי שרירים וכל תופעה הגורמת לכאבי שרירים, הם חלק מהגורמים המתסכלים ביותר עבור מי שנהנה להתאמץ, להזיע ולהזיז את גופו במסגרת פעילות גופנית. אחת התופעות הקשורות לכאבי שרירים, הקורות בקרב ספורטאים מקצועיים או חובבים, היא כיווצי השרירים החדים (CRAMPS). כיווצים אלה עלולים להתרחש באמצע המאמץ הגופני ולפעמים גם בזמני המנוחה והשינה. איך ניתן למנוע את כאבי השרירים? מה יש לעשות כאשר הם קורים והאם יש קשר לתזונה?

הגורמים לכאבי שרירים

1)     מחסור באנרגיה בשל הכנה תזונתית לא טובה.

2)     מצב נוזלים לא תקין בגוף. 3)     מחסור אקוטי במינרלים (נושא ההרצאה)   מחסור במינרלים


חלק ניכר מכאבי השרירים ובמיוחד הכיווצים החזקים הגורמים לכאב חד בשריר ומחייבים הפסקת פעילות מידית, עלולים להיווצר גם אם המתאמן דאג לאכול ולשתות נכון לפני הפעילות. כאבים אלה מתרחשים בשל איבודים תזונתיים הקורים במהלך הפעילות עצמה. הכוונה לכאבים הנובעים בשל מחסור או בשל חוסר איזון בריכוז המינרלים בגוף.

כיווצי שרירים חדים (cramps)
הגדרה:תופעה שבה מתרחש כיווץ חזק ובלתי רצוני של השריר, אשר אינו נרפה מעצמו. התופעה מאופיינת על ידי הופעת כיווץ חד של השריר, המלווה בכאב חזק אשר נמשך לאורך כל הזמן שבו השריר נשאר תפוס במצב של עווית(spasm) .

איפה עלולים להתרחש כיווצי שרירים הללו ?
קבוצות השרירים שבהן שכיחות גבוהה של התכווצות:Gastronomies, Quadriceps,  Hamstrings . אזורים נוספים: שרירי הידיים, הזרועות, כף הרגל, שרירי הבטן והחלק הפנימי של הצלעות.

הסיבות לכיווצי שרירים חדים: מחסור במינרלים
המינרלים הם חומרים אנאורגניים שהגוף צריך בכמויות קטנות מאוד ואינו יכול לייצר בעצמו (חייב לקבל מהמזון). הם בעלי מטען חשמלי (יונים) ולכן חייב להישמר כל הזמן איזון בין הריכוז שלהם בחלק החוץ-תאי לחלק התוך-תאי. שמירה על איזון זה חשובה מאוד לשמירה על מנגנון כיווץ השריר.
מדוע נוצר מחסור במינרלים
? איבוד בזיעה, הפרשה מוגברת בשתן לאחר פעילות, תזונה לא מאוזנת או בעיה בריאותית.
אילו מינרלים חיוניים למניעת
cramps?
סידן
–סידן הוא המינרל שנמצא בכמות הרבה ביותר בגוף האדם. הסידן חיוני לשמירה על כיווץ שריר תקין, תקשורת עצבית, קרישת הדם ועוד מגוון תפקודים מטבוליים.

מגנזיום –המגנזיום הוא מינרל הנמצא כמעט בכל הגוף ויש לו תפקיד חיוני בכל תהליכי הצמיחה של הגוף והתא.המגנזיום פועל כווסת ובקר של עצבוב השריר (שרירי השלד והשריר החלק). מחקרים קליניים דיווחו על כך שמחסור במגנזיום עלול לגרום לפגיעה ביכולת הגופנית.

אשלגן – אשלגן הוא המינרל האחראי לכיווץ שריר הלב ומעורב במנגנון הכיווץ של שרירי השלד. בחלק מהמחקרים נמצא כי כיווצי שרירים היו בשכיחות גדולה במקביל לדלדול של מאגרי האשלגן בשריר וכי מתן תוספת אשלגן הביא לשחרור השרירים.

נתרן– הנתרן הוא המלח המוכר והגוף מאבד הרבה מלח בזיעה. דלדול מאגרי הנתרן עלול גם להתרחש על רקע של שתייה רבה מדי. ניתן בקלות לקבל בחזרה את הנתרן שאבד במהלך הפעילות על ידי אכילה נכונה לאחר הפעילות או שילוב של משקאות ספורט או תוספת מלח למי השתייה.

 

סיכום

יש סיבות רבות להיווצרות כאבי שרירים בגוף במהלך הפעילות. עם זאת, דאגה נכונה לגוף מבחינה תזונתית לפני ובמהלך הפעילות עצמה יכולה, במרבית המקרים, להוריד את שכיחות התופעה. 

עידן אלמוג הינו פיזיולוג,המתמקצע באימון כושר פונקציונלי ומורה להאטה ואשטנגה יוגה. עידן אמזלג מתמחה באימון אישי אחד על אחד ובאימון קבוצות קטנות באמצעות שיטת אימון ייחודית. בעלים ומייסד של סטודיו 2AIM לאימונים פונקציונאלים ויוגה במוריה 16, חיפה. http://www.2-aim.com>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב