דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהי קנאה חיובית? 

מאת    [ 23/05/2011 ]

מילים במאמר: 1625   [ נצפה 5676 פעמים ]

היהדות מבוססת מאז ומתמיד על למידה, השכלה, פיתוח המוח, כיבוד כל יעד, להגיע לכל פסגה, להצליח בכל מעשינו, להיות הטובים ביותר בכל התחומים, אך הכל... הכל... מתוך יושר, אמינות, אמונה בבורא עולם, מוטיבציה אישית, חיי חברה, אהבת הרע, היינו יש חשיבות עליונה לפיתוחו וקידומו של כל יחיד. כל אחד חייב להטמיע בתוכו את העיקרון של הצלחה, התקדמות, התחדשות, תהליכי שינוי תלויים אך ורק בו בעצמו, ברצונו העז, בנחישות, ברכישת כלים כדי לכבוש כל פסגה.

אך הכל... הכל... חייב להיות מתוך אחדות – חברות, התחשבות בזולת, אדם יכול להיות יוזם ויצירתי, להגיע לרום כל פסגה, להיות עשיר. כל אחד צריך ללמוד וללמוד, לקבל עליו תפקידים בכירים במגוון תחומים, אך תורתנו מצווה עלינו ללמוד וללמד. להיות חכם ולהקנות תורתנו, חוכמתנו, תבונתנו לאחרים

כפי שמדגיש שלמה המלך: "יפוצו מעיינותיך חוצה".

ראוי שתאגור מים אך המה צריכים לזרום כדי לתת גם לאחרים כשאדם מבין היטב תפיסת העולם המבהירה לו כי כל תבונתו המוחית תלויה בו – בעמלו מדי יום, כדי להצמיח החכמה, להיות הטוב ביותר.

ילד או אדם מבוגר חייב להפנים בתוכו את העיקרון – שכל תבונתו תלויה בו, בעמלו כל הזמן כדי למצות את יכולתו וכישוריו.

ברור שכל אחד מקטנותו חייב לאתר את נקודת החוזק שבו את האור השופע ממנו ואיתם בעיקר להמריא לשיא הפסגות. קשה מאוד להצליח ולהיות הטובים ביותר בתחום שאין בהם תשתית יצוקה. הורים ומורים חייבים מקטנות לפתח היטב את הכישורים הטמונים בילד כדי להיות מנהיג משפיע ומוביל בתחום בו הוא איתן.

מותר לנו ללמוד וללמוד ממגוון האפשרויות הקיימות סביבנו, לומדים מספרים, מלימודים מבית הספר, מלמידה עצמית, מקריאה ומחברים בלימוד בחברותא. אוגרים הלימוד העצמי והופכים היידע לחכמה. אנו יודעים כי הכלי החשוב ביותר ההופך היידע לחכמה – היא שאילת השאלות, עלינו ללמוד ולטפח בכל לימוד המתודה – לשאול שאלות.

כך הופכים היידע החשוב לחכמה שהרי יידע הוא כוח, והשאלות הנובעות מהיידע האצור בתוכנו הופכנו לחכמים ונבונים.

אכן היהדות מאז ומתמיד עד היום – החכמים בעולם במגוון עצום של תחומים, הבעיה הקשה ביותר להתקדמות נובעת מ"קנאה".

מילדותינו ועד בגרותינו – כל חיי האדם, השואף למצויינות יודע ומכיר את תופעת הקנאה. כל עוד שהקנאה חיובית כפי שחז"ל לימדונו: "קנאת סופרים תרבה חכמה", היינו מתוך הקנאה באחרים בחכמתם ובכישוריהם, אנו לומדים ולומדים מהם כדי להיות אף אנו חכמים כמוהם. קנאה מסוג זה היא חיובית וערכית, שהרי החכמה גדלה, צומחת ופורחת גם בלמידה מאחרים.  כפי שציינו – "חובה" עלינו ללמוד וללמד, כך ידוע שהלמידה בישיבות הפכה את הלומדים לחכמים ומצויינים, המתודה העיקרית בלמידה הנפלאה בישיבות מבוססת בעיקרה על לימוד בחברותות תוך כדי ויכוחים, דיונים, שקלא וטריא, הבנויה על "שאלות ותשובות", לומדים, משכילים ושואלים על כל רעיון חדשני, לרוב "ההתחברות" נותרת בין הלומדים לנצח.

לדאבוננו רוב הקנאות מקורה בקנאה שלילית. קנאה הקיימת במערכת החינוך ובכל התחומים האחרים כמו בעסקים.

כאשר מורה יוזם ויצירתי, הוגה רעיונות נשגבים בפעולותיו החינוכיות והערכיות, דואג להביא תלמידיו להישגים לימודיים נפלאים, מפתח בכל תלמיד יכולותיו וכישוריו המאפיינים אותו, דואג ליוזמות ויצירתיות של תלמידיו, בונה חיי חברה מדהימים בכתתו המשולבים במנהיגות נוער. כאשר כל עשייתו החינוכית המדהימה ידועה לכולם – מיד... מיד... יהיו כמה מורים שיקנאו במורה זה. חלק מקנאה אף יוצרת זלזול בעשייתו.

כאשר רכז מקצועי או רכז שכבה מבצע רעיונות מדהימים ומרתקים, כאשר רכז מפעיל מורים בדרכים יצירתיות וחכמות, כאשר רכז משפיע על המורים בכלים מנהיגותיים נכונים ואיכותיים ומפגין "מנהיגות" לתפארת, תמיד יצוצו מורים או לעיתים גם המנהל שמעליו ויקנאו בו.

הקנאה קיימת גם בקרב תלמידים – בינם לבין חבריהם. הטובים, המצליחים, המבריקים זוכים לעיתים קרובות לתגובות בכלי "קנאות", המצויינות מבוצעת הלכה למעשה על פי הכתוב במסכת הגיגה "אין בית מדרש ללא חידוש", כל הזמן מתחוללים תהליכי שינוי במוסד החינוכי, חשיבה יצירתית של מוסד מצליח כזה זוכה לביקורים רבים של הפיקוח, הרשות, ראשי ערים ושרי חינוך. הסביבה האופפת את ביה"ס גאה מאוד במנהל שלהם, אך מסביב יש קנאים.

הנני מכיר מפקחים שהובילו מוסדות חינוך להישגים הטובים בארץ, בחינוך היסודי, בעל יסודי ואף בגני ילדים. כן..כן.. היו להם קנאים רבים, להלן סיפור מעניין ואמיתי לחלוטין.

בהיותי מפקח מחוז – עמלתי קשה מאוד כדי להצליח בחינוך ילדי ישראל. תמיד ראיתי המשימה החינוכית – כ"שליחות" ו"כיעוד",אותם יש לבצע בדרך הנאותה והמצויינת. דאגתי תמיד... תמיד ... לשלב "שיווק" לכל עשייתי, דאגתי שגם מוסדות החינוך, המפקחים והמנהלים ישווקו את העשייה החינוכית הקדושה והמעולה לכל הסובב אותנו. השיווק נעשה במגוון עצום של כלים ורעיונות, השיווק הגביר בנו במפקחים, במנהלים ובמורים "מוטיבציה" להמשיך לצעוד לראש כל הר – ולהצליח לכבוש כל פסגה , גם כשהיו קשיים בדרך.

הגענו להישגים הטובים בארץ בכל הפרמטרים בחינוך היסודי והעל-יסודי, הטובים ביותר בחינוך המ"מ והממ"ד. כאמור, עשייה ושיווק כל הזמן.  
 

נהגתי מידי פעם לפקוד לשכתו של הרבי מנדבורנא – לשיחת רעים, ולהתיעצות אישית הנוגעים גם לעמלי החינוכי.

שאלתיו פעם: "הנני עובד קשה מאוד-מידי פעם, חושב והוגה כל הזמן תהליכי שינוי וחדשנות יחד עם המפקחים, המדריכים והמנהלים כדי להיות הטובים ביותר. כפי שאתה יודע כבוד הרב – הנני גם משווק עצמי את מחוזי כל הזמן במגוון כלים ורעיונות נפלאים".

עד כאן...  הבהיר לי הרב אני יודע, מכיר ומוקיר מאוד עמלך החינוכי.

מה השאלה – שאלני הרב?

המשכתי – "כל עמלי החינוכי מלווה כאמור בזקיפות קומה, בעוצמה מנהיגותית, בגאווה ובראש מורם...

האם... האם לא כדאי מעט להשפיל הגאווה – להיות צנוע יותר?

השיב לי הרב מנדבורנא – בחוכמתו המדהימה

על מה אתה גאה?..... על עבודתך המסורה והנהדרת בחינוך ילדי ישראל לתורה ולמצוות המשולב במדע והשכלה רחבה.

להיות צנוע בעבודה חינוכית? לא... לא... המשך להיות גאה ולהפיץ תורתך ועשייתך, לא להיות צנוע.

אסור...אסור.. המשיך הרב ללמדני – אסור להתנשא כלפי אף אדם ואף לא כלפי ילד קטן. לומר לאחר – מי אתה? אני טוב ממך... זו התנשאות – ואסור!

אך להיות גאה בעמלך החינוכי הקדוש ולומר שאתה הטוב מכולם ללא התנשאות מותר וחשוב מאוד להמשיך בדרך זו.

כפי שבני ישראל – אך יצאו ממצרים, הפכו מעבדים לבני חורין כתוב – "ואוליך אתכם קוממיות" – אומר רש"י – בזקיפות קומה.

עכשיו שאתם בני חורין מותר וראוי שתהיו זקופי קומה, גאים בעשייתכם במיוחד כשהגאווה משולבת בעמל קשה ובאמונה בקב"ה.

המשיך הרב והבהיר – המשך בעמלך הנפלא והקדוש – בחינוך בדרכך שלך, אך נהג נא בזהירות!!!

ממה להיזהר? – שאלתיו.. היזהר "מהקנאים". לא הבינותי דבריו...

מה פירוש להיזהר מהקנאים – האם עליי לשווק עצמי בצנעא יותר?

לא..לא.. לא.. המשך בשיווק ובעשייתך בזקיפות קומה ובגאווה (כאמור ללא התנשאות) אך דע לך..דע לך.. שיש קנאים בדרך, יש קנאים במעמדך, יש קנאים מתחתיך ויש..יש.. קנאים שמעליך בתפקידם.

שתדע.. שהם קיימים. ככל שתנוע יותר ויותר קדימה ולמעלה – יהיו לך יותר ויותר "קנאים" – זה דרכו של עולם.

מאז שיחתו הנפלאה והמרתקת עם הרבי מנדבורנא, הבנתי היטב כי אם יש קנאים לעמלך – הרי שהנך בדרך נכונה. הקנאים בקנאתם מוכיחים לנו – כי אנו נעים קדימה לכבוש עוד ועוד יעדים.

הקנאים אינם מקנאים בבינוניים למיניהם. היינו – אם יש לך קנאים סימן מובהק שהנך פוסע ונע ביוזמות יצירתיות בתהליכי שינוי וחדשנות.

תמיד מקנאים ביזמים בעלי התפקידים הבכירים המבצעים עבודה בעוצמה ובהצלחה.

תאוריה מנהיגותית זו הבהרתי לכל חבריי שעמלו לצידי במערכת החינוך, מזה שנים שהנני מרכז ומרצה בקורסי המנהלים – ואף להם אני מבהיר באופן חד – משמעי.

אם הינך עמל קשה בחינוך ואין לך "מתנגדים" או "קנאים",

"אינך" בדרך הנכונה,

אם יש לך "מתנגדים או קנאים" – אתה פרח ניהול ומנהל צעיר בדרכך הטובה והנכונה. הם מהווים סימן להתפתחותך הניפלאה.

עיתון גלובס – מציין במאמר על הקנאה במנכ"לים מצליחים, המאמר מנסה להבהיר איך מרגיש מנהל בכיר שכולם מקנאים בו.

כל ארגון מהווה מקום אידיאלי לתופעות קנאה. כאשר תמיד קיימת תחרות על משאבים, תפקידים, תקציבים נחשקים – הגורמים לקנאה.

הקנאה קיימת בממונה – מצליחן, או בעמית שנבחר לטפל במשימה חשובה.

קיים חשש שהקנאה תפגע בתפקוד הארגון, הקנאה גורמת לחוסר פירגון, לפסילת רעיונות ולעיתים בזלזול.

חשוב שמנהל או בעל תפקיד ידעו כיצד להתמודד עם קנאות.חשוב להדגיש ולטפח עבודת צוות, להקשיב לכל אחד מהצוות, לעודד רעיונות ויוזמות הנובעים מכל עובד, ככל שהבולטים שעומדים בתפקידי מנהיגות, ייצרו אווירה נעימה בין אנשי הצוות, לפתח כל אחד, להחמיא כל הזמן ולגבש כולם כקבוצה בפעילויות גיבוש חכמות. ראוי לבזר סמכויות ולהטיל משימות אחריות גם לאנשים קנאים שבסביבתך.

מנהל בכיר..בעל תפקיד חשוב – ראוי שירבו בהליכותיהם, בהתנהגותם ובמחמאות לכל עובד שאיתם. מנהל ובעל תפקיד בכיר גדושים באמביציות ומוטיבציות להצליח בתפקידם. הם יצליחו "רק" אם כל העובדים שמתחתם ינועו איתם קדימה, לכן חשוב לשלבם בכל העשייה. להפעיל אותם בחשיבה ובעשייה

ככל שכל אחד חש "שותפות" ו"שייכות" – הקנאה לא תקבל משמעות שלילית.

ברור בחינוך ובעסקים כי ככל שעולים בפירמידת התפקידים קיימים תמיד קנאים, קנאים שיבטאו דעותיהם על מה שנעשה ולעיתים גם על מה שלא נאמר – או לא נעשה.. או לא נדון כלל..

קנאה יכולה גם להתבטא בדרך מיניפולטיבית, בעוקצנות, בציניות, ברשעות, בזקיפות קומה, בחן ובכבוד. לא לעשות עניין חמור בכל סיג קנאה.

לומדים לחיות עם קנאה וקנאים.

קורה שמנהל צומח מתוך צוות מורים איתם החל עבודתו כמורה צעיר.

בוודאי שהוותיקים יקנאו – לומדים להתמודד עימם.

החשוב ביותר –להפנים בתוכנו – שתכונת הקנאות קיימת תמיד.

יש הטוענים ש- 100% מהאנשים חווים קנאה, קנאות בעבודה, ביופי, בחן, בעוצמת הדיבור, בחוכמה, בהישגים, בהצלחה ובלבוש.

המנהל  - חייב להתמודד ולהיות יצירתי בעמלו אל מול הקנאה השוררת במוסד החינוכי.

מנהל הנושא על גבו "האחריות" להצלחה מתמודד עם רעיונות יצירתיים,

כדי שהקנאות תהפוך למנוף ההצלחה. כדי שהקנאה ביניהם תעניק לכל יחיד מוטיבציה לכבוש פסגה כלשהי במיטב כישוריו שלו. לאתר בכל עובד את יכולתו האופיינית, לאפשר לו "במה" להמריא עם כישוריו הייחודיים.

חייב מנהל להנחיל לכל עובדיו תכונת "הפירגון" להטמיע בהם "מחמאות" כאשר הוא ינהג כך עם עובדיו, יפעיל רכזי השכבות, צוות ההנהלה ובעלי התפקידים שיחמיאו למורים על כל עשייה נפלאה.

צריך לנסות ולהפוך הקנאות לכלי חיובי בהצלחה.

להבין..להפנים בתוכנו כי הקנאות קיימת תמיד.

פגשתי מנהלים רבים שתארו בפניי התמודדותם בתחילת הדרך עם "הקנאים", במיוחד כאשר – מנהל חדש מביא עימו מספר מורים חדשים והמה מקבלים תפקידים בכירים.

עלינו ללמוד להתמודד עם הקנאות האופפת אותנו ולהמשיך להיות הטובים ביותר.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב