דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יש זכות יוצרים בגופן (פונט) 

מאת    [ 17/05/2011 ]

מילים במאמר: 349   [ נצפה 2919 פעמים ]

 

בתביעה שהוגשה על ידי בעלי הזכויות בשני גופנים - הגופן "נרקיס תם" ו"נרקיס חדש" - חזר בית המשפט והכיר כי גופנים מוגנים בזכות יוצרים. 

תביעה זו עסקה בגופנים בהם השתמשה חברת החדשות של ערוץ 2 לשם הצגת כתוביות. מסבר, כי עקב קשיים טכנולוגיים, לא ניתן היה להשתמש בגופן נרקיס תם לבדו, שכן שימוש בו גרר עיוות אותיות מסוימות. תחת השימוש באותו גופן, הוחלט להשתמש, לאותן אותיות בהן נוצרה הבעיה בגופן דומה-שונה - נרקיס חדש. החברה שהיתה אחראית לעיצוב הגרפי, והיתה בעלת רישיון לשימוש בשני הגופנים הללו, יצרה גופן חדש-מעורבב - אשר הוא העתק של הגופן "נרקיס תם" ואילו בעניין האותיות הבעיתיות, הן מובאות בגרסתן מהגופן השני.

נקבע, כי לאור פסיקת בית המשפט המחוזי בעניין נרקיס, המנחה את בית משפט השלום, יש לקבוע כי גופן מוגן על ידי זכות יוצרים ואינו חייב ברישום מדגם. בית המשפט קבע, כי אף שאין חולק כי החברה לעיצוב גרפי היתה רשאית, בהתבסס על הרישיון שניתן לה, לאפשר לחברת החדשות להשתמש בכל אחד מהגופנים כפי שהוא, יצירת גופן בן-הכלאיים הינו אסור על אף הרישיון. בית המשפט הוסיף וקבע כי השימוש בגופן המעורבב הנ"ל נעשה שימוש במהלך ארבע מהדורות חדשות - הראשונה, כאשר ההפרה היתה בתום לב, והשלוש הנוספות, לאחר שניתנה התראה ובניגוד לבקשת החברה לעיצוב גרפי. נקבע, כי ההפרת זכות היוצרים היא בכל מהדורה ולא בכל כתובית שהוצגה. קרי, מסכת האירועים במהלכם הוצגו מספר כתוביות המשתשמות בגופן הבעייתי מהווה הפרה אחת. כיוון שכך, הועמד סכום הפיצוי ללא הוכחת נזק, אשר נקבע על פי החוק הקודם, על הסכום המינימאלי של 10,000 ש"ח בגין ההפרה הראשונה. מנגד, סכום הפיצוי בגין שלוש ההפרות הבאות נקבע כל הסכום המקסימאלי של 20,000 ש"ח. ובסך הכל, פיצויים בסך 70,000 ש"ח.

בית המשפט דחה את התביעה באשר לזכות המוסרית. נקבע, כי אין כאן פגימה ביצירה, שכן כל אות היא יצירה בפני עצמה וערבובן אינו מסלף את היצירה.באשר להוצאות בתיק, פסק בית המשפט הוצאות בסך 15,000 ש"ח, תוך התחשבות בכך שהתביעה הועמדה על סכום גדול בהרבה מזה שנפסק בסופו של יום.

ביקורת על פסק דין זה, ניתן למצוא בפוסט "שימוש בגופן מהווה הפרה של זכות היוצרים"

(ת"א (שלום ת"א) 24048-08 מסטרפונט בע"מ נ' חב' החדשות הישראלית בע"מ (מיום 10.05.2011))

 



מאמר זה מתבסס על פוסט שהתפרסם בפיטפוטנטים: מפטנטים על פטנטים, זכויות יוצרים, סימני מסחר ושאר קניין רוחני. הכותב הינו שותף במשרד גלסברג, אפלבאום ושות'עורכי דין ופטנטים.


האמור אינו מהווה עצה משפטית. אין להסתמך על האמור לשום צורך שהוא. אין לייחס את האמור לעיל למשרד גלסברג אפלבאום ושות' או ללקוחותיו. האמור הינו דעתו האישית של הכותב בעת כתיבת דברים אלו.








מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב