דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד בונים תרבות חינוכית? 

מאת    [ 15/05/2011 ]

מילים במאמר: 967   [ נצפה 3134 פעמים ]

בתי ספר רבים שחלקם הגדול- מצליחים, מאפיינים "תרבות" חינוכית וארגונית. התרבות נוצרת נבנית ומיישמת על ידי המורים במהלך שנות עבודה.

לרוב בונה "התרבות" הוא המנהל שהוא מנהיג. כל יוזמה וכל פעולה יצירתית, יישום חלומות של מנהל או של מורים, חייבים להיבנות בשלבים, בתהליך ובקצב איטי. כדי שכל יוזמה תושרש לעשייה החינוכית הערכית או החברתית חובה על כל מנהל לפעול כאמור בשלבים אך תמיד להשתמש ב"סולם", בו כל הזמן עולים בשלבים, תוך כדי התחדשות והתקדמות איטית.

מנהל מנהיג חייב לחשוב כל הזמן על יוזמות חדשניות, להקשיב לכל מורה וכל חלום. ראוי וחשוב בהמשך- לשווק כל רעיון של מורה- ולפרסם שם המורה והרעיון שהגה והפעיל.

ה"תחרות" בין מורים "חולמים" , יצירתיים בריאה וחיובית.

חובה על כל מנהל למצוא כלים ורעיונות כדי לעודד כל מורה להיות יוזם ויצירתי, ברור לי באופן חד משמעי- כי  מנהל או מורה יצירתי- הוא שמח ומאושר והוא לרוב אינו נשחק. באשר "השחיקה" בהוראה- מהווה מוקד עקרוני בתרבות חינוכית לוקה בחסר, כאשר המנהל או המורה השחוק אינו יוזם ואינו יצירתי, היינו אינו מחדש מאומה. בעולמנו המשתנה והמרתק- תהליכי השינוי- מהווים מוקד חשוב מאוד בהצלחה, בקודים ובתנופה להגיע לפסגת כל הר.

כאשר מנהל "מאתגר" מורים במתן "במה" לרעיונות חדשניים לביצוע "חלומות" הלכה למעשה, להקשבה לכל תהליך שונה ואחר, ללמידה מתוך חוויה מרתקת, ההישגים וההצלחה בכל תחומי החינוך ירקיעו שחקים.

במציאות חינוכית איכותית חשים המורים יחד עם המנהל כמשפחה או אז קיימת נאמנות לביה"ס, לחינוכם של הילדים לוקחים "אחריות" על כל משימה, מפגינים שפע מוטיבציה, רצון עז ונחישות להשיג כל יעד.

מורה המרגיש שהוא חלק ממשפחה- שמח ומאושר ומוחו יעיל ומתחדש כל הזמן.

בביקור קורס המנהלים בבית ספר היסודי בפ"ת בניהולה של רחל אלון-בורי, סיפרה סגנית המנהלת כי לאחר 11 שנים בתפקידה- כסגנית היא נשחקה ושאפה לפרוש- פרישה מוקדמת מההוראה. הגעתה של המנהלת החדשה (שסיימה אצלנו בבר אילן קורס מנהלים),הפיחה בה עוצמה תנופה ושפע של מוטיבציה להמשיך בתפקידה כסגנית, האתגרים, הרעיונות, החדשנות ובעיקר "חלומותיה של המנהלת" מידיי מוצ"ש הנשלחים לכל המורים מוסיפים לכולם זקיפות קומה, עוצמה, ראש פתוח ושפע רעיונות יוזמות ויצירתיות.

תהליכי השינוי המתמידים  מעוגנים היטב במוסד החינוכי-דבר מרתק ומעניין- ו"השחיקה" נעלמה לגמרי. כך יוצרים תרבות חינוכית נפלאה. התרבות המעולה מקורה חייב להיות ממנהל שהוא מנהיג אל שאר העובדים, התרבות חייבת להיות מוטמעת בכל מורה, בכל עובד כולל אב הבית והמזכירה. בביה"ס בפ"ת השתתפה עמנו המזכירה בביקורנו, דבריה הוכיחו לנו כי משפחה חינוכית של מורות חייב לכלול את אב הבית והמזכירה. כאשר שאלתי את השומר מהי חוות דעתו על בית הספר- הרי תשובתו חיובית מעולה ומרתקת. כולו אור ושמחה, פניו קרנו מאושר בספרו על ביה"ס הנפלא. גם הוא השומר חש שעמלו במסגרת "משפחה" שיש בה תרבות של עשייה חינוכית איכותית.

ב"משפחה"  טובה ואיכותית בה קיימת "תרבות" נכונה –עוסקים בלמידה, בהקניית ערכים, בפיתוח חיי חבר'ה , משלבים המון  I.O- אינטליגנציה שכלית בבניית "תרבות" בה משתמשים בחכמה, ביעילות ובמינון נכון בשתי האינטליגנציות חשים כולם- שייכות למוסד החינוכי,

כל אחד חש שהוא חוליה משרשרת הניצחון האיכותית.

תרבות חינוכית נכונה מעצימה את המורים, זוקפת קומתם, מקנה לכל מורה תפקיד ו"במה" בתחומים כללית, מטפחים את האקטואליה ומרחיבים דעתם של המורים בידע עולם בהצגות, קונצרטים, בטיולים ברחבי הארץ..באירועים משמחים בשילוב מרצים אורחים ובכנסים  מרתקים.

"תרבות" נכונה חייבת לכלול חינוך איכותי המשולב בסביבה, בידע עולם, במגוון תחומים המרחיבים דעתו של מורה וגורמים לכולם שמחה ואושר- כל אלה מעגנים את תחושת "המשפחה" המלוכדת.

צוות מורים החש "כמשפחה"- ישכיל לשלב את "ההורים כלקוחות" לפתח תהליכי שיווק ופרסום איתנים ונבונים שיבהירו לכל הסובב את בית הספר, כי במוסד זה קיימת "תרבות" נכונה ומצוינת. הורים כלקוחות- ישאפו לשלוח ילדיהם למוסד-בו המורים "כמשפחה" המטפחת "תרבות חינוכית".

במוסד המעגן תרבות מטפחים את המשפט הנפלא ביהדות, "ואהבת לרעך כמוך" זוקפים קומתו של כל מורה- שיאמין בעצמו ביכולתו ובכישוריו, כאמור מקנים "במה" לכל מורה להציג תכונותיו כלפי כולם, כך כל מורה האוהב את עצמו או אז מורה כזה יאהב גם את חבריו. ויוכל ליישם הלכה למעשה המשפט- ואהבת לרעך כמוך. במקום בו שוררת תרבות של "אהבה" אין שחיקה, בתרבות איכותית היוזמות והיצירתיות זורמות ומדרבנות כל מורה לפתח עצמו, לעודד עצמו ולהחמיא לחבריו.

בתרבות נכונה מקשיבים איש לרעהו- לומדים מכל אחד, ויודעים לפרגן על פעילויות ורעיונות יצירתיים נחמדים ואיכותיים. צריך לנהוג בעדינות בין איש לרעהו, לכבד את הזולת, לא להיות אגרסיביים, להיות סבלן, להחדיר בנו ההבנה- שגם חברינו- המורים טובים. ולא "רק" אני. חשוב להדגיש היטב כי הקלף החשוב ביותר לבניית "תרבות חינוכית" איתנו היא ההתחדשות המתמדת, היוזמות והיצירתיות. כל מוסדות החינוך יוקירו מוסד עם תרבות חינוכית נכונה. דבר שיוסיף לבית הספר עוצמה, זקיפות קומה ואומץ לה להמשיך ולהתחדש.

"תרבות" נוצרת כאמור רק אם קיים גיבוש חברי איכותי בין אנשי הצוות

תרבות נכונה בקרב המורים היוצרים כאמור "משפחה" מקרינה על כל הסובב את המוסד החינוכי, צוות "משפחה" הופך כל כיתת תלמידים למשפחה. ההורים הפיקוח והרשות- חשים היטב במוסד עם תרבות חינוכית נכונה ועוצמתית, מעריכים מוסד זה ומטפחים אותו להגיע לראש הפסגה.

חינוך איתן בקרב משפחה מלוכדת יוצרת תרבות נפלאה, המעוגנת בתוכו בנפשו- בגופו של כל מורה ואיש צוות "תרבות" תמיד- שולחת קרניים מדהימות ומרתקות לכל הסביבה האופפת את בית הספר.

בכל מוסד חינוכי קיימים קונפליקטים דילמות ובעיות. במוסד חינוכי בו קיימת תרבות נכונה, הרי הקונפליקטים קיימים בגדר ויכוחים ... ושאילת שאלות, הכלים הללו הם התשתית האיתנה להקמת חברה בריאה וחכמה.

תרבות חינוכית מעודדת שמיעת דעותיהם של כל מורה, ככל שקיימים חילוקי דעות ושאלות על כל עשייה, סימן שהאכפתיות של כל מורה להגיע לפסגת ההר היא חשובה ועקרונות מנהל- מנהיג צריך לעודד דיונים על כל רעיון חדשני- כדי שכולם יחושו שהם חלק מקבלת ההחלטות.

התלמוד על 2700 דפיו מבוסס על תרבות- של אהבה איכות ולמידה, המתודה בנויה על ויכוחים ושאילת שאלות ובסופו של דבר על החלטות-

החכמה היוזמות והיצירתיות יהיו איכותיים יותר- ככל שהמנהל במוסד "תרבות"- יעודד ויכוחים ושאלות על כל רעיון. הקשבה לכל אחד ואחד, סבלנות המאפשרת "במה" לכל מורה להביע רעיונותיו, דעותיו, חכמתו ותבונתו.

כך יוצרים תרבות חינוכית, במוסד כזה כיף לי לעבוד. בבית זה אני כמורה-פורח ולעולם איני נשחק.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב