דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מתגברים על משברים 

מאת    [ 15/05/2011 ]

מילים במאמר: 1029   [ נצפה 2650 פעמים ]

ההצלחה החינוכית, ההישגית, הלימודית, הערכית, החברתית וההתנהגותית תלויה בפעילותם המעולה והמצוינת של צוות המורים שמתפקד כהלכה בזכותו של מנהל-מנהיג איכותי.

מורים יגיעו להישגים מדהימים אם יאמינו בעצמם וביכולתם להביא התלמידים לרום הפסגה. ככל שהמורה יפעיל יוזמות ויצירתיות המתאימים לאותו דור ובמיוחד לתלמידי הכיתה, כן-הוא יזכה לראות פרי איתן ומצוין בעמלו.

ככל שכל מורה ייטול על עצמו "האחריות" להצלחה ויטמיע בכל נימי נפשו שההצלחה או הכישלון תלויות רק בו הרי הצלחתו תרקיע שחקים.

ההצלחה אינה תלויה בילדים,אלא במורה הבונה כלי למידה מרתקים מעניינים ומדרבנים המוסיפים מוטיבציה אישית לכל תלמיד, בזמנו מצאתי בעמלי החינוכי כמותג – שככל שהמורה מטפח את המצוינות בכיתתו הרי ההצלחה של כל התלמידים פורחת, "המצוינים" החשים שמתייחסים ליכולתיהם ולכישוריהם שמחים ומאושרים ותמיד...תמיד...

הם מוכנים גם להעניק...לתת, מורה חכם מפעיל המצוינים שיסייעו לחלשים. כך כולם מתקדמים, כל אחד ברמתו, הפערים בכיתה גדלים – אך כולם...גם החלשים שמחים ומאושרים, כאשר התלמידים בעל יכולת נמוכה – חלש, הזוכה לציונים 6-7 במקום 4-5, חש אמונה, בעצמו והדימוי העצמי שלי גדל והמצוינים שקיבלו 9-10 מגיעים לרמה של 170% שהם רוכשים יידע וחכמה בבית הספר.

כאשר בשיחות רבות מאוד עם תלמידים מצטיינים בכיתות ואף בכל כיתות התיכון, הביעו המצטיינים משפטים כמו: "אני לא לומד מאומה"

"כמעט לא מחדשים לי בבית הספר",

"כל תחום נלמד חמישים פעם ואני הבנתי בפעם הראשונה"...

ככל שכל מורה מעולה יאבחן נקודות החוזק של כל תלמיד וימטפח בעיקר תחומים אלו – הרי הביטחון העצמי, הדימוי העצמי והאמונה בעצמי גדלים ופורחים והתמודדות עם כל קושי מרתקת ומוסיפה המון רעיונות חדשניים ויצירתיים.

ככל שכל מורה ישלב בכל הלימוד חוויות של הצלחה,למידה בכיף, מתוך חיוך אהבה כבוד ויחס אישי, בין יזכה לפריצת חכמתא של כל תלמיד ותלמיד.

ככל שהשיעורים יהיו מרתקים ומתאימים למגוון הרמות שבכיתה- כך יגיע המורה לפיתוחם וקידומם של כל תלמידי הכיתה.

תפקידו העיקרי של המנהל-לפתח מורים-להעצימם בדרך הנכונה והאיכותית, היינו מי שקובע הצלחתו של מוסד חינוכי הוא המנהל-הנוהג כמנהיג המעצים כאמור את מוריו והופכם למורים מעולים.

לרוב מורה טוב-מחנך,מלמד ומשפיע היטב על תלמידיו אם הוא חש שבמקום עבודתו-בבית ספרו קיים מנהל-מנהיג המוביל והמשפיע היטב על כל הנעשה בבית הספר.

אך למדתי מניסיוני הרב במערכת החינוך שלעיתים מתחוללים "משברים" בבתי הספר, הסיבה העיקרית נובעת ממנהל-שחוק, או מנהל נכשל,מה עושים כאשר קיים כשלון מוסדי?

מנהל-מנהיג מעולה יוצר תרבות של הצלחה כאשר "התרבות" אינה קיימת, הכישלון בולט, כך בדיוק קורה בתעשייה הצלחתם של כל המפעלים בתחום העסקי תלויים תמיד במובילים, בעומדים בראש "העסק" במנהיגים.

אנו גם יודעים מאז בריאת העולם, חשיבות "החלומות" בהצלחה, שפע חלומות קיימים בחומש בראשית המבהירים לכל מנהיג-כי עליו ל"חלום", לפתח מנהיגות ביניים של "חולמים" וכך הם מפתחים יוזמות משפע יצירתיות,שיפור,מתמיד מהווה כלי חשוב בהצלחה,אף המראה לכל הר,לכיבוש כל פסגה שאינה מוכרת בתכונותיה,יכולה להתבצע בעיקר בדרך "חלומות".

כל מורה ובודאי כל מנהל-צריך להבין שההצלחה תלויה רק בו, עליו ליצור תשתיות של מורים הורים ותלמידים המקבלים "במה"  עוצמה ודרבון לכל רעיון חדשני-לכל חלום.

היות ועולמנו משתנה כל הזמן – עלינו להתאים עצמנו כל הזמן לתהליכי השינוי, לבנות כלים,רעיונות ותהליכים כדי לנוע קדימה ולהתמודד עם עולם מרתק,משתנה ומעולה.

עלינו לראות בכל בעיה,בכל מכשול,בכל משבר הזדמנות מצוינת לחשוב על רעיונות חדשניים ואיכותיים, "המשבר" גורם לעיתים להיות יותר ויותר יצירתי.

מנהל-מנהיג משתף המורים בכל העשייה במוסד החינוכי,מבהיר להם ההצלחות ואף הכישלונות, הבעיות והמשברים,הקיימים או הצפויים,החכמה היוזמות והיצירתיות קיימים גם במוחם של המורים.

מנהיג המפתח תכונת "ההקשבה", המעודד כל מורה להביע בקול כל רעיון יצירתי עליו הוא חלם בלילה יתגבר ביתר קלות על משברים.

ראוי שכל מנהיג ייפתח כל מורה בתחומים בו הוא "חזק",פיתוח ייחודיות כל מורה-חשוב ועקרוני, אך חובה...חובה...לפתח ולטפח "אחדות" בין כל אנשי הצוות כאשר הלימוד בחברותא-בקבוצה תוך כדי ויכוחים,דיונים,שאילת שאלות מביא ללמידה גם מחברים וליצירת רעיונות חדשניים ואיכותיים.

מוח כל אדם יהא פתוח, יצירתי "רק" אם המנהל בונה תשתית בו יכול כל אחד להביע דעותיו, מנהל-מנהיג מלכד כל עובדיו-כדי להקשיב לכל רעיון, בניית "במה" המאפשרת לכל מורה להביע רעיונותיו הטמונים בו,גורמת לכל עובד לחוש "שותפות" במפעל העסקי-החשוב ביותר עלי אדמות-בית הספר,המוסד החינוכי חייב להיות בנוי על תשתית יצוקה של התחדשות, גם ברגעי משבר-חלק ניכר מהכלים להתגבר על המשבר-יגיעו מהמורים-רק אם יתנו להם תחושת שייכות ושיתופיות כדי שכולם יבינו כי המשבר עלול לפגוע בכל יחיד.

אסור שמנהל-ייסגר ב-ד' אמותיו, עליו להיות פתוח לחכמתם של כל עובדיו, להקשיב ולעודד לכל אחד ולכולם ביחד.

קורה שמנהל עייף...שחוק...ופעולותיו אינן מתחדשות, במצב זה הכישלון/המשבר-בדרך.

בהיותי מפקח-שאלתי בכל ביקור במוסד חינוכי,מה התחדש? מה הרעיונות החדשניים שהגיתם בקרב המורים?

חשיבה שונה,אחרת,חדשנית,יצירתית -בונה תחומים יצירתיים ומפעילה מוחות איתנים

כאשר מנהל שחוק,או מתחלף מנהל שאינו מתחדש,המשבר צפוי וקיים.

חשוב לאתר תמיד את סוגיית "המשבר", כאשר מנהל-מנהיג ומורים חכמים רואים בכל משבר הזדמנויות חדשניות ודרך לנצל את המצב בהקדם ולא להמתין זמן רב מידי במצבי "משבר".

חשוב שמנהיג חינוכי יהא "פתוח" למוריו,לתלמידיו ואף להורים להפעיל אנרגיות חיוביות הטמונות בכל אחד, "האנרגיה" מהווה גם את המקור החשוב ביותר להגדלת רעיונות חדשניים -לא להיות מדוכאים.

ראוי לאתר כל הזמן הזדמנויות כדי לפרוץ דרכים לנוע קדימה ולכבוש כל יעד חדשני, פריצה קדימה תלויה במוח יצירתי.

מנהיג איכותי-בונה תשתית של אסטרטגיות, יעילות המאפשרת ניצול כל חדשנות הקיימת בכל עובד.

ככל שכולם-העובדים שותפים בהצלחות ואף במשברים, ככל שהידע על כל העשייה בבית הספר אינה סגורה בחדרו של המנהל, אלא ידועה ומוכרת לכל העובדים, הרי האכפתיות גוברת והמוח פעיל בצורה נמרצת ואיכותית.

ככל שכל מורה יבין שההצלחה והכישלון תלויות בו, הוא יבחין בכישלונות מוקדם יותר,או אז הכלים להתגבר על הכישלונות יושגו בעוצמה וביתר שאת, מוסד חינוכי יעיל ואפקטיבי-משתף את כולם בכל הנעשה בבית הספר, כך מגייסים כוח אדם איכותי ומגלים צפונות החבויים במורים שקטים ורגועים.

"האיתגור"-מהווה מילת מפתח בהצלחה, כדי שמוח כל אדם יהא יצירתי צריך המנהיג לבנות תשתית יצוקה בבית הספר, אדם מאותגר מפעיל מוחו ביתר עוצמה ובאיכות נפלאה.

לפעמים, משברים נוצרים-כי המנהל-הוא טוב,אך אינו מנהיג,פועל לבדו ואינו מאתגר את המורים להיות מנהיגים שותפים. בדרך זו "האחריות" כולה על המנהל,ורק עליו,כאשר המנהיג-מפזר סמכויות, מטפח צוות איכותי,מאתגר אותם במגוון תחומים דואג לפיתוחם וקידומם האינטליגנטי והאקדמי,הוא יגיע להישגים טובים ויעילים.

כל איש יודע שההצלחות נובעות בעיקר בבניית מבנה הבנוי על תשתית יצוקה ואיתנה כמו שעץ יניב פרות מדהימים רק אם יהא לו שורש איתן חזק ועמוק.

מנהל-מנהיג צריך להאמין בעצמו וליצור הזדמנויות שכל אחד יוכל להפגין יכולתו וכישוריו.

ראוי ליצור "חיי חברה" בקרב כל המורים וכמובן בקרב התלמידים, חברות אמיתית ואיתנה יוצרת שמחה ואושר-הגורמים למוח להיות פורה.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב