דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עצמאי בשטח? בטח! 

מאת    [ 13/05/2011 ]

מילים במאמר: 556   [ נצפה 2629 פעמים ]

"אני רוצה לבד", הילד שלי בן השנתיים וחצי מגלה לאט, ולא תמיד באופן בטוח את הגיל שאפשר להתחיל… הכול הוא רוצה לעשות לבד.

רוצה מאד להיות עצמאי. ואני עומדת חסרת אונים מצד אחד כי מאד חשוב לתת להתנסות ובעיקר לשחרר, וזה נכון שהמרד קיים כדי שאישיותו של הילד תבנה, אולם זה גם מאד מפחיד כי אין לי שליטה על הדברים שעשויים לקרות כשיעשו לבד…

וחשוב שנבחין בין לבד ועצמאי.

גיל שנתיים וחצי אינו השלב היחידי בהפרדות הילד לעצמאות, גם גיל ההתבגרות או ה"טיפש-עשרה" הוא חלק בלתי ניפרד מבניית אישיותו של הילד והיותו אדם ניפרד בעל אישיות משלו,

והמפגש האחרון עם שלב עצמאות בחיינו מגיע בסביבות גיל הארבעים אצל נשים, וגיל חמישים אצל גברים - מכונה "משבר הגיל" אבל לא בכך נעסוק הפעם.

לעבודה עם ילדים יש ספר מומלץ שנקרא  "יום העצמאות של יעל", המספר על יעל שיוצאת לחגוג עם אימא ואבא את יום העצמאות ומגלה שגם מדינת ישראל כבר גדולה ועצמאית ממש כמוה. במהלך החגיגות היא הולכת לאיבוד בין ההמון ולומדת שהדרך לעצמאות אינה פשוטה, לא לילדים וגם לא למדינות. את הספר כתבה רבקה אליצור (1979-1920) שהייתה סופרת, משוררת ומחנכת והיטיבה להבין את עולמו של הילד.

חמישה שלבים בדרך לעצמאות-

  1. לסמוך עליו- "אני סומכת עליך, אתה כבר יכול לעשות דברים בעצמך"– שננו כמוטו להורות, ההדרכה והליווי שלכם חיוניים מאד,  אך את המעשה יעשה הילד או הנער בעצמו.
  2. לאפשר לו- חשוב לאפשר לילד ולנער להיות עצמאי ולבצע פעולות שהתוכן שלהם מותאם לגיל שלו– מצחצוח שיניים ועד אחריות על שעת החזרה מבילוי בלילה, מבחירת החברים ועד איסוף וסידור חדר המשחקים.
  3. לקבל אחריות- כול עצמאות בכול תחום פירושה לקיחת אחריות על התחום הזה– ולכן אם האחריות עוברת לילד תנו לו את חופש הבחירה בנושא ותהיו שם בשבילו גם כשהוא טועה.
  4. להאציל סמכויות- האצילו סמכויות גם בבית– ילדים בכול גיל ייקחו על עצמם תחומי אחריות בבית מגיל צעיר אם נאפשר זאת. מתליית כביסה וסידור החדר ועד הדברים המורכבים יותר.
  5. לתחום גבולות- גבולות בתחומי העצמאות– בכול גיל המסגרת והצבת הגבולות יסייעו לילד לעבור את ה"מרד" ופריצת המסגרות בצורה טובה ונכונה יותר.

על פי מילון "אבן- שושן", עצמאות פירושה עמידה של האדם ברשות עצמו, אי תלות באחרים, אוטונומיה. אנו מתרגמים הגדרה זו ליכולת של האדם לפעול במישורים שונים תוך הפעלת שיקול דעת, כשקודם לכן הוא הספיק ליצור זהות אישית נפרדת.

ינקו אושרת , בעלת תואר שני במנהל ציבורי , מנהלת ומנחה פרויקטים בתחומי הניהול והחינוך , מפתחת חומרים .




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב