"אני רוצה לבד", הילד שלי בן השנתיים וחצי מגלה לאט, ולא תמיד באופן בטוח את הגיל שאפשר להתחיל… הכול הוא רוצה לעשות לבד.
רוצה מאד להיות עצמאי. ואני עומדת חסרת אונים מצד אחד כי מאד חשוב לתת להתנסות ובעיקר לשחרר, וזה נכון שהמרד קיים כדי שאישיותו של הילד תבנה, אולם זה גם מאד מפחיד כי אין לי שליטה על הדברים שעשויים לקרות כשיעשו לבד…
וחשוב שנבחין בין לבד ועצמאי.
גיל שנתיים וחצי אינו השלב היחידי בהפרדות הילד לעצמאות, גם גיל ההתבגרות או ה"טיפש-עשרה" הוא חלק בלתי ניפרד מבניית אישיותו של הילד והיותו אדם ניפרד בעל אישיות משלו,
והמפגש האחרון עם שלב עצמאות בחיינו מגיע בסביבות גיל הארבעים אצל נשים, וגיל חמישים אצל גברים - מכונה "משבר הגיל" אבל לא בכך נעסוק הפעם.
לעבודה עם ילדים יש ספר מומלץ שנקרא "יום העצמאות של יעל", המספר על יעל שיוצאת לחגוג עם אימא ואבא את יום העצמאות ומגלה שגם מדינת ישראל כבר גדולה ועצמאית ממש כמוה. במהלך החגיגות היא הולכת לאיבוד בין ההמון ולומדת שהדרך לעצמאות אינה פשוטה, לא לילדים וגם לא למדינות. את הספר כתבה רבקה אליצור (1979-1920) שהייתה סופרת, משוררת ומחנכת והיטיבה להבין את עולמו של הילד.
חמישה שלבים בדרך לעצמאות-
- לסמוך עליו- "אני סומכת עליך, אתה כבר יכול לעשות דברים בעצמך"– שננו כמוטו להורות, ההדרכה והליווי שלכם חיוניים מאד, אך את המעשה יעשה הילד או הנער בעצמו.
- לאפשר לו- חשוב לאפשר לילד ולנער להיות עצמאי ולבצע פעולות שהתוכן שלהם מותאם לגיל שלו– מצחצוח שיניים ועד אחריות על שעת החזרה מבילוי בלילה, מבחירת החברים ועד איסוף וסידור חדר המשחקים.
- לקבל אחריות- כול עצמאות בכול תחום פירושה לקיחת אחריות על התחום הזה– ולכן אם האחריות עוברת לילד תנו לו את חופש הבחירה בנושא ותהיו שם בשבילו גם כשהוא טועה.
- להאציל סמכויות- האצילו סמכויות גם בבית– ילדים בכול גיל ייקחו על עצמם תחומי אחריות בבית מגיל צעיר אם נאפשר זאת. מתליית כביסה וסידור החדר ועד הדברים המורכבים יותר.
- לתחום גבולות- גבולות בתחומי העצמאות– בכול גיל המסגרת והצבת הגבולות יסייעו לילד לעבור את ה"מרד" ופריצת המסגרות בצורה טובה ונכונה יותר.
על פי מילון "אבן- שושן", עצמאות פירושה עמידה של האדם ברשות עצמו, אי תלות באחרים, אוטונומיה. אנו מתרגמים הגדרה זו ליכולת של האדם לפעול במישורים שונים תוך הפעלת שיקול דעת, כשקודם לכן הוא הספיק ליצור זהות אישית נפרדת.
ינקו אושרת , בעלת תואר שני במנהל ציבורי , מנהלת ומנחה פרויקטים בתחומי הניהול והחינוך , מפתחת חומרים .