דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תרופות פסיכיאטריות: מאזן הגן עדן-גיהינום (חלק ב) 

מאת    [ 02/05/2011 ]

מילים במאמר: 979   [ נצפה 6705 פעמים ]

תרופות פסיכיאטריות: מאזן הגן עדן-גיהינום (חלק ב')

דולב ראובן גילמור, תזונאי R.Nu

אם נרצה לבסס את הפסיכיאטריה

כרפואה מבוססת ראיות, נסתכן בכך שנצטרך

לבחון בצורה קרובה יותר את מה שזמן רב

נחשב כעובדתי.

 

-- עמנואל סטיפ, "פסיכיאטריה אירופאית" - 2002

במאמר הראשון בסדרה זו, העליתי את השאלה המהפכנית (ואולי החוצפנית): האם התרופות הפסיכיאטריות השונות מעניקות לאנושות באופן כללי יותר תועלת (המכונה "גן עדן" בכותרת הסדרה)   מאשר הנזקים (הגיהינום) שהן גורמות. לפני שנמשיך להתעניין בשאלה זו, אנו חייבים להבין מה עושות  התרופות במערכת העצבית - במוח - של נוטליהן. ובכן...

מספר תאי העצב (נוירונים) במוחו של האדם הוא כמספר כוכבי השמים לרוב, משהו בסדר גודל של 100 מיליארד. גופו של כל תא קולט מסרים מרשת של סיבים, הנקראים דנדריטים, והוא שולח את המסר שלו דרך סיב גדול יותר, הנקרא אקסון, שמשתרע עד למקום מרוחק במוח או בחוט השדרה. קצה האקסון מתחלק למספר קצוות (טרמינלים), ואלה מתחברים לדנדריטים של התאים המקבלים מסרים מתא עצב זה.

מה שמעניין אותנו כאן, הוא הצורה בה המסרים מועברים בין תאי העצב, זאת אומרת בין קצה האקסון של תא אחד לדנדריט של התא הבא בתור. האקסון והדנדריט לא ממש נוגעים זה בזה, אלא קיים ביניהם מרווח צר מאוד, הנקרא סינפסה. כאן, בסינפסה וסביבה, מוצגת הדרמה, בה השחקנים הם מולקולות הנקראות נוירוטרנסמיטרים (מעבירים בין-עצביים), יחד עם התרופות הפסיכיאטריות, וכולם יחד משפיעים על פעילות מוחנו ועל רגשותינו.

בקצות האקסונים, ישנם נוירוטרנסמיטרים שונים - דופאמין, סרוטונין, נוראפינפרין ואחרים. הם נאגרים בשלפוחיות קטנות, ומשתחררים מתוכן למרווח הסינפסה. הם עוברים את הסינפסה ומתחברים לקולטנים המיוחדים להם - כל אחד לקולטן המיוחד לו - והקולטנים מופעלים ומעבירים הלאה את המסר העצבי. לאחר שנוירוטרנסמיטר נקלט, גורלו נחלק לשתי אפשרויות: או שהוא מתפרק, או שהוא משתחרר בחזרה לסינפסה. מהסינפסה הוא יכול להיקשר שוב בקולטן, לעבור "ספיגה חוזרת" לאקסון ממנו הוא יצא, או לעבור פירוק על ידי אנזים הנקרא MAO (מונואמין אוקסידאז). כל הנ"ל מתרחש כל רגע בחיינו, אין ספור פעמים באין ספור סינפסות.

פשוט? בוודאי שלא, אבל להבנת המשך סדרת המאמרים הזו, חשוב מאוד שתבינו את הסברי המקוצר, ולכן תקראו את זה שוב אם יש לכם צורך בכך. בעיניי, זה מדהים עד כמה בני האדם החוקרים הצליחו לרדת לעומקם של התהליכים הביוכימיים המתקיימים בתוכנו. כמה ידע יש לנו! גילינו נוירוטרנסמיטרים רבים, ומחקרים על בעלי חיים לימדו אותנו שכל נוירוטרנסמיטר משפיע על נפשנו בצורה אחרת. הבנת הנושא הובילה לרעיון, שאנו מסוגלים להשפיע על מצבי הרוח ועל תהליכי החשיבה שלנו על ידי התערבות בשלבים השונים של העברת מסרים עצביים. אנחנו יכולים להתערב כימיקלית בתהליכים אלו במספר דרכים:

1. הגברת הכמות של נוירוטרנסמיטר זה או אחר על ידי הכנסה ישירה שלו לגוף, או על ידי האספקה של חומרי המוצא שלו. אם יהיו יותר מולקולות של הנוירוטרנסמיטר באקסון, כמות גדולה יותר תשתחרר לסינפסות.

2. עיכוב פירוקו של הנוירוטרנסמיטר.

3. עיכוב הספיגה החוזרת לאקסון, וכך יישאר הנוירוטרנסמיטר בסינפסה וימשיך לפעול.

4. גירוי הקולטן של הנוירוטרנסמיטר על ידי חומר אחר.

הדבר המשותף לשלוש השיטות הראשונות הנ"ל, הוא העלאת מספר המולקולות של הנוירוטרנסמיטר בסינפסות. במצב כזה, היקשרותו של הנוירוטרנסמיטר לקולטנים שלו תתרחש לעתים קרובות יותר. כך תוגבר פעולתו, וכמו כן, השפעתו על נפשנו.

            לחלופין, אם נרצה להפחית את כמות הנוירוטרנסמיטר בסינפסה כדי להחליש את השפעתו עלינו, נוכל לעשות זאת על ידי:

1. חסימת הקולטנים שלו, בכך שגם אם יש הרבה ממנו בסינפסה הוא לא יפעל.

2. עיכוב ייצורו או שחרורו מהאקסון.

3. זירוז פירוקו.

            לפני שנבחן את דרכי פעולתן של התרופות הפסיכיאטריות השונות, נדבר על התיאוריה העומדת מאחורי השימוש בהן.

*******************************************

מחלות נפש לפי תיאוריית הנוירוטרנסמיטרים

אדם בעל נפש מאוזנת הנו בדרך כלל אדם שמח, רגוע והגיוני. התיאוריה קובעת שהנוירוטרנסמיטרים של אדם כזה הם מאוזנים, זאת אומרת, המשחק ביניהם מתנהל בצורה תקינה והרמונית, הכמות שלהם בסינפסות תקינה, והתחברותם לקולטנים מתרחשת "כמו שצריך". כאשר האדם עצוב, חרד או משוגע, אנו אמורים למצוא שחומרים אלו יצאו מכלל איזון. אולי יש פחות מדי סרוטונין או יותר מדי דופאמין, למשל. אם זה נכון, נוכל להתערב באמצעות כימיקלים, ולאזן את מצבו של האדם על ידי טיפול תרופתי שיחזיר את הנוירוטרנסמיטרים לאיזונם התקין, בדיוק כמו שחולה בסוכרת חוזר למצב מאוזן על ידי מתן אינסולין. לצורך כך, פותחו תרופות שונות. האם ההנחה עליה מבוססות התרופות, נכונה? על זה נדבר מאוחר יותר, אבל לפני כן, נסביר קצת על הסוגים של התרופות המשפיעות על המוח (תרופות נוירולפטיות).

איך עובדות התרופות הפסיכיאטריות?

נדבר על שלושה סוגים: נוגדי דיכאון, נוגדי חרדה (תרופות הרגעה) ונוגדי פסיכוזה.

אתם מוזמנים לקרוא את המשך המאמר באתר: http://www.naturalmedicine.co.il/76201/Psychodrugs2

דולב גילמור, תזונאי R.Nu, מטפל בתזונה, שיאצו ודמיון מודרך. טיפולים, הרצאות וסדנאות. תזונה אורתומולקולרית, מחבר ספר, ''רפואה כמוסה: הכוח האמיתי של ויטמין C'' אתר: http://www.naturalmedicine.co.il/  הרשמו באתר לקבלת טיפים שבועיים. דוא"ל dolev@naturalmedicine.co.il לייעוץ, צור קשר: 0523-794092




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב