דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על גישת יחסי אובייקט - מתוך ספרו של ירון זיו 

מאת    [ 25/04/2011 ]

מילים במאמר: 373   [ נצפה 5333 פעמים ]

אוטו קרנברג {1970} אמר שגישת "יחסי אובייקט" היא גישה אנליטית ליחסים בין-אישיים מופנמים. הגישה חוקרת כיצד יחסים בין-אישיים קובעים את המבנים התוך-נפשיים, כיצד מבנים אלו נשמרים או משתנים וכיצד הם מפעילים מחדש יחסים מופנמים מהעבר במערכות היחסים הבין-אישיים בהווה.
מובא ע"י דר' ירון זיו

יש לציין שבמובן זה הביטוי "אובייקט" הופך להיות פעיל וחי, ולא כפי שמקובל להתייחס למלה כאל דבר סביל ודומם. בגישת יחסי האובייקט מדובר לא רק ביחסים הממשיים עם הזולת, אלא גם ביחסים הפנימיים בין חלקי האישיות השונים, כאשר הזולת הופך לחלק מעולמנו הפנימי בתהליך ההפנמה שעברנו.

דר' ירון זיו מוסיף שתאוריית "יחסי אובייקט" עוסקת באינטראקציות בין עולמו הפנימי של האובייקט {היחסים המופנמים עם אחרים מהעבר} ובין היחסים הבין-אישיים בהווה. כך יהיה אפשר להסביר את התנהגות האדם ביחסיו עם הזולת בהווה כביטוי מוחצן של יחסיו עם דמויות משמעותיות בעברו, בשנות חייו הראשונות. כמו כן יהיה אפשר לדמות את מערכת היחסים בין הקבוצה למנחה ככזו שבה המנחה הוא דמות הורית, והקבוצה היא תינוק מתפתח וגדל.

אינטראקציה הורה-ילד, מנחה-קבוצה, שופכת אור על תפקידו ההורי של המנחה, ממקדת ומבהירה אותו כדי ליצור "תיקון מציאותי" {מלאני קליין} למנגנוני הגנה וחרדות המופיעים אצל הילד-קבוצה.

מלאני קליין {1960-1882} מניחה הנחה בסיסית, שלפיה התינוק אינו מסוגל לתפוש את האם כדמות שלמה, אלא רק את אותו חלק בה החשוב לו ביותר, קרי, השד המספק את צורכי הליבידו הבסיסיים שלו והופך להיות "השד המזין", אך כאשר אינו מספק עוד צרכים אלה, הוא נחווה כ"שד המתרוקן" או "הש ד ברע".

מלאני קליין מציגה את מנגנון הפיצול כמנגנון הגנה מוקדם וראשוני על-ידי קיומם של שני שדיים מנוגדים: "שד טוב" ו"שד רע". בהתפתחות תקינה, כאשר חוויותיו הטובות של התינוק גוברות על חוויותיו השליליות, נפתחת הדלת ליצירת תפישת עולם, המכירה בקיומה של האם כאדם שלם, הילד תופש אז, שהחוויות הטובות והרעות שלו אינן באות ממקורות שונים אלא מאותו מקור, ולכן גם הוא יכול לראות שהוא המקור לרגשות אהבה ושנאה בו-זמנית כלפי אמו.

בשלב זה מתפתחת חרדה, שמא הכוחות הרעים וההרסניים יגברו על הכוחות הטובים. לחרדה זו קוראת מלאני קליין "חרדה דיכאונית". האישיות הבריאה מתמודדת עם חרדה דיכאונית זו על-ידי "תיקון מציאות", שהוא היחיד המאפשר לאדם לחיות בשלום גם עם הצדדים האוהבים וגם עם הצדדים התוקפניים הקיימים בתוכו.

קטע זה לקוח מתוך סיפרו של דר' ירון זיו - מסע קבוצתי

ד"ר ירון זיו - מייסד ומנהל מקצועי מרכז "מעוף" להתפתחות אישית, מחבר הספר "מסע קבוצתי". . ד"ר לפסיכולוגיה קלינית (Newport University) עובד סוציאלי (Yeshiva University,MSW) יועץ ארגוני,(Polythecnic University, M.Sc )
ירון זיו הוא עמית מחקר ומדריך במכון אלברט אליס בניו-יורק לתרפיה רציונלית אמוטיבית REBT מטפל מוסמך בגישת הגשטלט מטעם מכון הגשטלט בקליבלנד אוהיו ומטפל קוגניטיבי-התנהגותי מוסמך מטעם אוניברסיטת תל-אביב. לפרטים נוספים: http://yaronziv.co.il>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב