דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניהול חיסכון פנסיוני 

מאת    [ 23/04/2011 ]

מילים במאמר: 1088   [ נצפה 2527 פעמים ]

ניהול חיסכון פנסיוני

 

במאמרי הקודם, "הפרישה כמנוף לסדר כלכלי חדש",התייחסתי לאנשי כוחות הביטחון המגיעים לצומת הדרכים המשמעותי ביותר בחייהם ועל ההזדמנות לעשות "סדר חדש" על מנת למצות באופן מכסימלי את המשאבים הכלכליים שמעמידה לרשותם מערכת הביטחון בעת פרישתם.

בסדרת המאמרים הקרובה אנסה לנגוע בכול אחד מהנושאים השונים ולתת לכל חברי הקהילה, פורשים ואנשי קבע,שוטרים ומשרתים בשרות סדיר, מספר נקודות הראויות לתשומת לב ואף טיפים מעשיים. כבר בראשית דברי אני מבקש לציין כי אין המאמרים הללו באים לשמש כייעוץ כלשהו בתחום זה או אחר אלא לכול נושא יש לפנות ליועץ מקצועי על מנת שזה ילמד את הצרכים ויבצע בחינה מעמיקה ומקצועית של המסלולים והאפשרויות השונות טרם מתן ההמלצות.

ההחלטה לחסוך לשנים שלאחר הפרישה היא אחת ההחלטות הכלכליות המשמעותיות ביותר בחייו של אדם היות וכספים אלו אמורים לשמור על רמת החיים אליה הורגלנו טרם הפרישה באופן עצמאי וללא תלות כלכלית בזולת.

ככלל, נוכל לומר כי שלושת המקורות העיקריים של החיסכון לגיל פרישה הם: ביטוח לאומי, חיסכון פנסיוני וחיסכון פרטי.

מייד נעמוד על הבעייתיות של מסלולי השקעה הכללי בחיסכון הפנסיוני ושהמשבר העולמי האחרון חשף אותם במלוא החומרה.תחום החיסכון הפנסיוני מאופיין בחוסר עניין (הנובע ממורכבות הנושא.....) מצד הציבור מחד ומהעדר טיפול חקיקתי משמעותי עד לשנת 2000 מצד הממשלה. החל משנת 2000 מתוך מגמה להטיב עם החוסך, אנו עדים לשינוי משמעותי בתחום החקיקתי ובפרסום אינטנסיבי של תקנות בנושא זה כאשר גולת הכותרת בהתפתחות החקיקתית הייתה מינוי "ועדת בכר"(שמסקנותיה שנויות במחלוקת בקרב אנשי המקצוע).

חוסר ב"עין מפקחת" מצד הציבור ובהעדר מסגרת חקיקתית ברורה מצד הממשלה יצר כר נרחב למנהלי התיקים לפעול באופן חופשי לגמרי וללא מסגרת מוגדרת. היות וזו איננה מערכת נטולת אינטרסים העדיפו מנהלי התיקים להשקיע את מרבית הכסף (95%) במסלולים כלליים.
ההשקעה במסלולים כלליים הוא אולי טוב למנהל התיק שכן זה חוסך למנהל התיק זמן ועבודה מעמיקה מחד ומבטיח את דמי הניהול והרווחים מאידך.
אבל המסלול הכללי הוא רע מאוד לחוסכים היות והוא טומן בחובו שתי בעיות קשות לכשעצמן וגרוע עוד יותר הן יוצרות ניגודי אינטרסים שמביאות את מנהלי התיקים לפתרונות עוד יותר גרועים מהמסלול הכללי עצמו.

האחת, מסלול ההשקעה הכללי נתון באופן בלעדי לשיקול דעתו של מנהל התיק והוא יכול לבחור להשקיע את הכספים במסלולים בהם אחוזי המניות הוא גבוה במיוחד ולחשוף את החוסכים לסיכון גבוה או לחילופין לבחור במסלולים בהם אין מניות בכלל ובכך לוותר על רווח אפשרי מתנועות פיננסיות של השוק והעמית אינו יכול לדעת מראש איזה סוג השקעות יבצעו בבית ההשקעות עם כספו.

השניה, מסלול ההשקעה הכללי מכיל בתוכו עמיתים מרבדי אוכלוסיה שונים. צעירים שנמצאים בתחילת דרכם כחוסכים (ומן הסתם יכולים לקחת סיכונים ברמה גבוהה יותר) ומבוגרים שנמצאים רגע לפני פרישתם (ושלא ירצו לקחת סיכון על מנת להימנע ממפולות כדוגמת המשבר הפיננסי העולמי האחרון). למעשה, זהו תיק שיש בו חוסכים בעלי צרכים מנוגדים.

איך מיישבים אינטרסים סותרים אלה -

 

מאמצים את הממוצע, כמובן. בונים תיק השקעות שמתאים בממוצע לכל החוסכים, מה שאומר שהתיק אינו מתאים בדיוק לאף חוסך או במילים אחרות למעט מנהל ההשקעות שממשיך לקבל את דמי הניהול ולעיתים גם רווחים כל העמיתים, צעירים ומבוגרים, יוצא שכרם בהפסדם.

 

חידלון זה נחשף במלוא עוצמתו במשבר האחרון, לגבי החוסכים הצעירים מלעיטים אותנו מנהלי התיקים ש"הנזק לא נורא וכי יש מספיק שנים על מנת לתקן את הנזק". בעיני זוהי אמירה לא מקצועית במקרה הטוב ומטעה במקרה הגרוע שכן היא באה על מנת לטשטש את העובדה שהתיק הפסיד כסף.
לגבי מבוגרים שעומדים ערב פרישה המשמעות עוד יותר גרוע שכן אלו ספגו 15%-20% בפנסיה שלהם דבר שיתורגם במלואו להצטמקות הפנסיה.

רק לפי המתואר לעיל (והיריעה רחבה הרבה יותר...) ברור לכולנו שלא ניתן להמשיך במצב הנוכחי ועל מנת למנוע הפסדים עתידיים אנחנו חייבים לגלות מעורבות גדולה יותר בניהול תיקי ההשקעות הפנסיוניות שלנו. יחד עם זאת, המלצתי היא לבחון כל מהלך יחד עם איש מקצוע ומומחה בתחום ההשקעות הפנסיוניות וחשוב עוד יותר לוודא שהאיש שיושב מולנו הוא נטול אינטרסים ואינו נוטה למנהל תיקים זה או אחר.

זאת ועוד, היות והמחוקק מודע למגרעות שתוארו לעיל וברור היה שיש צורך בהתערבות רגולטורית, החלה עבודת מטה על מנת לבדוק דרכים ומודלים  להתגבר על מכשולים אלו. כשהפתרון המסתמן באופק הוא אימוץ של המודל הצ'ליאני ועל כך נכתוב באחד המאמרים הבאים.  

 

הערה : ניתן להעתיק מאמר זה בחופשיות, ובתנאי שהמאמר מועתק בשלמותו, כולל המידע על הכותב והקישורים לאתר המקור: www.shiranati.com


על המחבר:

מר דני שמעוני בעל תואר BA בכלכלה MA במנהל עסקים ו MA במדעי המדינה. כלכלן ומומחה בתחום האסטרטגיה והניהול המודרני,מנכ"ל חברת ש.י.ר.א ? נתי בע"מ החברה מציעה שירותי ייעוץ, תמיכה וליווי פיננסי רב מימדי לפרט בתחומי הנד"לן,השקעות וכלכלת משפחה ומנכ"ל משותף בחברת "עוצמות בע"מ", חברה העוסקת בהעצמת חברות בתחומי התכנון האסטרטגי, הניהול והייעוץ הפיננסי.

  

שמעוני דני ש.י.ר.א ? נתי בע"מ רח' הזית 247 ערוגות,79864  טל: נייד 0504-815254 פקס': 153-775331693 או  08-9426315   WWW.SHIRANATI.COM




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב