דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לתפוס שלווה בלב ברלין: אלט-טגל 

מאת    [ 15/04/2011 ]

מילים במאמר: 675   [ נצפה 4970 פעמים ]

גם בכרך אחוז תזזית כמו ברלין אפשר למצוא אי של שלווה. לאחר נסיעה קצרה ברכבת התחתית ממרכז ברלין לרובע רייניקנדורף שבצפון העיר תגיעו לתחנת אלט-טגל (טגל הישנה, בגרמנית).  מהתחנה יוצאת שדרה יפה, נטועה עצים גדולים, המובילה ישר לאגם טגל. לאורך שדרה זו תמצאו בתי קפה, מסעדות וסתם מזללות. מי שיתעייף יוכל תמיד לשבת בדרך על ספסלי העץ המוצבים בכל מקום.

אחת המסעדות הנחמדות נושאת את השם הצרפתי "בראסרי". זהו ביסטרו שאפשר לטעום בו ממטעמי המטבח הפריסאי, במרפסת מוצלת, ולנעוץ מבטים בעוברים ושבים.

טיילת גריניץ' והגשר

שדרת אלט-טגל מסתיימת בטיילת גריניץ', לחוף אגם טגל. הטיילת שופצה בשנת 2009. אפשר לשבת לאורכה ולהשקיף בנחת על הברבורים השוחים במים (חל איסור להאכיל אותם, בגלל זיהום האגם בשאריות האוכל). באתר פועל בשנים האחרונות מעגן שממנו ניתן לעלות על אחת הספינות לשיט בנהרות ברלין.   

צעידה קלה בטיילת בכיוון ההפוך למגרש המשחקים שנראה שם, תוביל אותנו לגשרון המכונה בגרמנית זקסרברוקה (גשר ה"שישיה"). בגשר זה עוברים ליער טגל. בשנת 1922 היו העוברים בגשר חייבים לשלם דמי מעבר בסך חמישה פפניג, ערכו הנקוב של מטבע פעוט ערך שכונה בפי העם "שישייה", ומכאן השם.

מתחת לגשר פועל מתקן מיני-גולף וניתן גם לשכור שם סירת משוטים או סירת דוושות, לשיט מהנה בסביבה הקרובה. בשיא העונה קשה להשיג סירה, אבל אין פשוט מאשר לעבור בגשר אל פארק הנופש טגל.   

פארק הנופש והאגם

 כדי להגיע לפארק צריך ללכת דקות מעטות דרך היער. יש שם מגרשים לפעילויות ספורט, כגון טניס וטניס שולחן, ושפע של כסאות נוח. כמו כן ניתן למצוא ביתן שירותים גדול. וכמובן, גם במקום זה אפשר למצוא הרבה ספסלי עץ שמהם אפשר להשקיף לאגם. קיוסק קטן ביער מציע למטיילים גלידה ומשקאות קרים.   

אגם טגל הוא השני בגודלו בברלין, ואי אפשר להקיפו בטיול ברגל בתוך יום אחד. מקור המים העיקרי של האגם הוא הנהר טגל, שאורכו כ-30 קילומטר.

לאחר שנמצה את הבילוי לחוף האגם, נוכל לשוב על עקבותינו בשדרה ולקנח במסע קניות בחנויות של שכונת אלט-טגל, ובעיקר בקניונים הגדולים "טגל-סנטר" ו"בורסיג-האלן". בדצמבר מתקיים בתחנת הרכבת התחתית אלט-טגל שוק חג מולד יפה.   

קפיצה לארמון הומבולדט

למי שאינו מסתפק בכל אלה, או נותר בידו די זמן, מומלץ לעשות מאמץ ולנסוע לארמון של משפחת הומבולדט, השוכן בתוך גן נהדר מצפון מזרח לאגם טגל.

שמו של הארמון הולך לפניו בזכות האחים וילהלם ואלכסנדר הומבולדט, שימי ילדותם עברו עליהם במקום הקסום הזה. בגן הארמון צומח אלון בן 400 שנה, הקרוי על שמה של האומנת שגידלה את השניים.האחים הומבולדט הטביעו את רישומם על אזור אגם טגל ברחובות ובמבני ציבור רבים הקרויים על שמם. את האוניברסיטה החשובה ביותר של ברלין, אוניברסיטת הומבולדט, יסד האח וילהלם שהיה מדינאי ואיש רוח. אחיו אלכסדר היה חוקר טבע ידוע.

אבל הארמון נבנה הרבה לפני שהתגוררו בו ההומבולדטים. במקום שעומד בו הארמון נבנה עוד ב-1558 בית אחוזה. שנים מעטות לאחר מכן רכש שליט ברלין, הנסיך הבוחר פרידריך וילהלם, את האחוזה והפך את הבית לארמון ציד.

הגן הקסום

משפחת הומבולדט הגיעה לשם רק במחצית השנייה של המאה ה-18, בזכות קשרי נישואין. לאחר מות אמם של האחים הומבולדט, שיפץ האח הבכור, וילהלם, את הארמון, בעזרת קרל פרידריך שינקל, האדריכל הפרוסי שתרם יותר מכל אדם אחר לעיצוב צורתה של ברלין בימינו. הסגנון הניאו-קלסי של שינקל ניכר היטב גם בארמון. צאצאיהם של ההומבולדטים מתגוררים שם עד היום ומציעים בכמה מימות השבוע סיורים בתוכו.                  

אבל גם בלי לבקר בארמון עצמו כדאי להגיע לשם, בזכות הגן. בתוך הגן נמצאת גם אחוזת הקבר של משפחת הומבולדט, שגם אותה עיצב שינקל.הכניסה לגן - חינם אין כסף.    

חומר רב על ברלין, ומסלולי טיול מפורטים, תוכלו למצוא אם תקליקו כאן

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב