דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ביקיה שעירה התמצית לדאגת יתר לזולת-תמציות פרחי ארץ-ישראל 

מאת    [ 14/04/2011 ]

מילים במאמר: 545   [ נצפה 4564 פעמים ]

 

בקיה שעירה

Vicia villosa

בקיה  מבוטא בחיריק או בפתח, שעירה, היא קטנית הפורחת בסוף האביב. היא בעלת צבעים מרהיבים של אדום וסגול ומשמשת כצמח למספוא. מינים של צמח זה תורבתו בניהם  הפול. לצמח פרי תרמילי שבהבשלתו נפתח וזורה את זרעיו למרחק.

אדם המגיב לתמצית של בקיה שעירה נאלץ בלית ברירה בגיל צעיר לקחת על עצמו תפקיד של ראש המשפחה. התפקיד הוטל עליו בגלל שאחד מבני המשפחה המבוגרים אב או אם הפסיק לתפקד או מת.  מאותו הרגע היה עליו  לשאת בעול המשפחה ולדאוג לרווחתם של אחיו ואחיותיו. הוא  מנוהל על ידי תחושת חובה, החזקה  בתחילת הדרך, יותר מצרכיו הפרטיים. דאגתו מקורה במחשבה שבלעדיו בני משפחתו לא יסתדרו בכוחות עצמם. התפקיד שלקח על עצמו הופך להיות היעוד, מטרת חייו, הסיבה לקיומו וממשיך גם כאשר בני המשפחה גדלו ויכולים להסתדר בכוחות עצמם.

דאגה נוצרת במצבים של חוסר וודאות. מטרתה לפתור בעיות בזמן קצר כמו במצב בו נעלם ילד משדה הראיה של הוריו. טבעי שבמצב זה תתעורר דאגה בהוריו שיחושו לחפשו. אבל כאשר הדאגה לחייהם של בני משפחתו הופכת מתגובה נקודתית לאירוע, להרגל מתמשך ולמטרת חייו של אדם זה, האחריות ומה שעולה ממנה הדאגה תעיק על אושרו ועל אושרם של בני משפחתו. עם הזמן היא יכולה לפגוע בתפקודו ובתפקודם הפיזי או הנפשי.

בנוסף הדאגה גורמת לו לחוש כאילו הוא ההורה של הנמצאים "תחת חסותו" ולכן כל דבר שיכול לקרות או שקרה  להם כאילו קורה או קרה לו ובאחריותו.

לכן כדי להיפטר מדאגת היתר, בעל התפקיד  דורש מכל אחד מבני המשפחה להיות זמין ולדווח כל שעה, שעה וחצי היכן הם נמצאים, אחרת הוא  "מת מדאגה". התמצית מובילה אדם זה להכרה כי ראשית: אין הוא מסוגל להבטיח את ביטחונם 24 שעות ביממה. שנית: שהוא בעצם דואג לעצמו ולא באמת להם (הוא מרגיש רע בלי התפקיד לכן התפקיד חשוב יותר מהמשפחה) שלישית: שעליו להכיר ביכולותיהם  של בני משפחתו להגן על עצמם לכשיצטרכו, בלעדיו.  שלישית: האדם זה שוכח שמטרת התפקיד שלקח על עצמו היא להיות תומך ומשען, כדי שהם, בזמן הקצר  ביותר יגיעו לעצמאות וימשיכו בחייהם.

 אחרי שנים בתפקיד אדם זה מרגיש בתוכו חשש כי אם יפסיק לדאוג לבני משפחתו, או אם הם יהפכו עצמאים, הוא עצמו יהפוך להיות חסר ערך. או אז נוצר מצב בו הוא ממשיך בתפקידו, אינו מאפשר לאחיו ואחיותיו להיווכח כי הם כבר גדולים ואינם עוד הילדים חסרי האונים. התוצאה:  מערכת יחסים עכורה שאינה תורמת לעצמאותו שלו ולא של משפחתו.

התמצית עוזרת לאדם להגדיר את תפקידו מחדש. התמצית עוזרת לשפר את מערכת היחסים בין המעורבים משום שהיא מספקת בפעם הראשונה מרחב מחיה חופשי לכולם. התמצית פותחת את האדם לבדיקת צרכיו האמיתיים ובחינת האפשרות שהיעוד שבחר שונה מדאגת היתר לבני משפחתו. התמצית שולחת אותו לחפש משמעות אחרת לחיים שלו מעבר לזו שקבע לעצמו.

התמצית משחררת את האדם מהנטייה להקרבה עצמית: מכיוון שנוח לו להעמיד את המשפחה שתחת אחריותו  לפני צרכיו שלו. הוא יודע ליצור תחושה של אסירות תודה, (הקדשתי את חיי בשבילך) שגם היא בתורה יוצרת קשר של חובה המעיקה ואינה מאפשרת חופש בחירה וחופש ממנו.

הבקיה עוזרת להתיר את הסבך, עוזרת להגדיר את התפקידים מחדש, מבלי ליצור תחושה של אשמה וכעס. היא מאפשרת לבני המשפחה המעורבים לבחון את צורכיהם האמיתיים להיות עצמאיים, היא מאפשרת לאדם זה להביט בבני המשפחה שהיו תחת חסותו כאנשים בוגרים ולא כאותם הילדים חסרי האונים, שהיו בעבר ולשחרר אותם.

 

אתר הבית של נתן אמסטר

 

נתן אמסטר  בעלים ומיסד של תמציות פרחי ארץ-ישראל http://www.holylandessences.com                                                           טל:03-6043242




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב