דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בטיחות בניקיון הבית ומקום העבודה לקראת פסח 

מאת    [ 13/04/2011 ]

מילים במאמר: 1245   [ נצפה 2903 פעמים ]

מדי שנה נפגעים אנשים רבים במהלך ניקיונות הפסח. למרבה המזל בחלק גדול מהמקרים הפגיעות נקודתיות וחולפות, אבל ישנן גם פגיעות קשות. בתקופה שלפני פסח, עולה באופן משמעותי אחוז הנפגעים מעבודות ניקיון הבית או מקום העבודה.

 

להלן הסיכונים ודרכי הזהירות כאשר מתחילים לנקות את הבית או את מקום העבודה.

 

חשיפה לחומרים מסוכנים

המנקים עלולים להיות חשופים לחומרים מסוכנים דרך עבודתם עם חומרי ניקוי חומרים לשטיפת הרצפה כגון אקונומיקה, חומרי חיטוי וחומרים כימיים אחרים. רבים מהם עלולים להיות קורוזיביים, העשויים לגרום לגירויים, כוויות, צלקות ודלקות עור. מומלץ להגן על הידיים בעזרת כפפות העמידות לחומרים הכימיים הספציפיים.

 

מנקים רבים סובלים מדלקות עור לא רק בגלל חומרי הניקוי אלא כתגובה לחומר ממנו עשויות הכפפות (לדוגמא: גומי, לטקס) או כתוצאה מעבודה רטובה ממושכת. בין התסמינים של דלקות העור אפשר למנות עור יבש, אדום, מתקלף, מגרד, סדוק או מכוסה בועות. כל אלו גורמים לפעילות רגילה להיות קשה יותר.

 

השימוש בחומרים כימיים יכול לגרום גם לבעיות בריאותיות אחרות, כשהחומר נשאף, נבלע או בא במגע עם העיניים. מגע קצר של חומרים המשמשים לניקוי גם עלול לגרום לגירוי, פגיעה בראייה ואפילו עיוורון.

 שאיפת אדים עשויה לגרור בעיות נשימה כולל אסתמה.

 

  • ככלל ראשון חשוב ביותר לקרוא את הוראות השימוש בחומרים איתם עובדים ואת ההוראות למתן טיפול רפואי ראשוני במידה ונפגעים מהחומר איתו עובדים
  • כלל חשוב ביותר הוא לא לערבב 2 חומרי ניקוי שונים זה עם זה. ערבוב 2 חומרים כאלו עלול לגרום לריאקציה ביניהם העלולה להיות מסוכנת . מומלץ להשתמש בכל פעם בחומר ניקוי אחד בלבד.
  • יש להרחיק חומרי ניקוי וחיטוי מהישג ידם של ילדים. כמו כן יש להשגיח שילדים רכים לא יסתןבבו בקבה של דליים מלאים מים וכד'. כבר אירעו בארץ מקרים בהם ילדים רכים טבעו בדלי מים.
  • במקרה בו אחד מבני הבית בלע חומרים המכילים חומצה (כגון מנקי אסלות) או בסיס (כגון מנקי תנורים), יש לתת לו לשתות חצי כוס מים, אם אין קשיי נשימה ואם הוא בהכרה מלאה.
  • אין לתת חומר "נוגד" - אין להשקות בחלב או במיץ לימון.
  • אין לגרום למי שבלע חומר מסוכן להקיא, כיוון שפעולה זו עלולה דווקא להחמיר את הפגיעה.
  • יש לשים לב לדרכי האוויר ולקצב הנשימה. אם החומר פוגע ישירות בגרון, תתפתח במהרה תגובה דלקתית והגרון יתנפח עד מאוד ואף עלול להיחסם כליל.
  • במקרה והעין נפגעת מחומר ניקוי, עלול להופיע כאב עז וקושי לפקוח את העפעפיים. לכן, יש לשטוף את העיניים עם הרבה מים. במהלך השטיפה על הנפגע להפנות את עיניו לארבעת כיווני המבט.

 

החלקות ומעידות

החלקות ומעידות הן גורם עיקרי לפגיעות בקרב המנקים. תאונות אלו הן גם אחד הגורמים העיקריים להיפגעויות בעת ביצוע עבודות ניקיון הכוללות שטיפה במים ובדטרגנטים.

החלקות יתרחשו כאשר הרצפה רטובה, חלקה או מלוכלכת; נפילות יתרחשו כאשר איזור איננו מסודר או עמוס בפריטים. תפקידם של המנקים הוא לסלק מפגעים אלו ולדאוג שהרצפה תהיה נקייה ומסודרת. עקבות רטובים מציוד או רצפות רטובות מגדילים את הסיכון של החלקה לא רק של אלה שמנקים, אלא גם של כל הנוכחים בחדר. לפיכך מומלץ לסמן רצפה רטובה באמצעי אזהרה. גורם נוסף שעשוי לגרום להחלקה הוא ריכוז גבוה של חומר ניקוי. במקרה זה הרצפה תנוקה היטב אך הריכוז הגבוה של חומר הניקוי עשוי לגרום לכיסוי הרצפה במעטה שומני שיגדיל הסיכון להחלקה. גם שימוש בכמות גדולה מהנדרש של חומר הברקה עשוי להיות בעייתי. הרצפה אמנם תהיה מבריקה יותר ועשויה לזכות את המנקה במחמאות על עבודתו, אך גם במקרה זה הסיכון להחלקה גדל.

 

נפילות מגובה

נפילה לא צריכה להיות מגובה רב על מנת להיות קטלנית. מומלץ להימנע מעבודה בגובה, אך אם אין אפשרות לעשות זאת, יש להשתמש בציוד או עזרים שימנעו את הנפילה, או להשתמש בציוד שיקטין את מרחק ותוצאות הנפילה באם תתרחש. באופן כללי ניתן להשתמש בציוד שיעקוף את הצורך בשימוש בסולם או בעבודה בגובה, דוגמת מערכת "reach and wash", המכונה גם מערכת מוט ארוך או מערכת מוט מוזן מים.

בכל מקרה של עבודה בגובה יש לנקוט בכל ההנחיות וההוראות הנדרשות על ידי תקנות העבודה בגובה  

 

בעיות שלד ושריר

עבודות ניקיון הן עבודות שדורשות מאמץ פיזי רב. עבודת המנקים עשויה להיות כרוכה בסחיבת חפצים כבדים, כמו שואב אבק וריקון פחים כבדים, ומחייבת לעיתים קרובות שימוש בתנועות נמרצות שחוזרות על עצמן, כגון טאטוא ושפשוף, ותנוחות לא נוחות. כתוצאה מכך המנקים עלולים לסבול מפגיעות רבות של שריר ושלד. יש להמעיט במטלות הדורשות תנועות חוזרות וכן להשתמש בציוד עזר כגון דליים על גלגלים, עגלות יד להעברת כביסה, כיורים נמוכים יותר לצורך ריקון דליים ועוד.

 

לפרטים נוספים ולכל שאלה בנושא בטיחות וגיהות במקום העבודה ניתן לפנות למרכז המידע של המוסד לבטיחות ולגיהות, ללא תשלום וללא כל התחייבות, למספר:  *9394 מכל טלפון.

 

 

המוסד לבטיחות ולגיהות הינו תאגיד ציבורי המוביל את נושא הבטיחות והבריאות בעבודה בישראל, ומשמש כתובת מרכזית למידע, הדרכה וייעוץ בנושאים הקשורים לתחומים אלה. תפקידיו של המוסד לבטיחות ולגהות הן לנהל פעולות הסברה והדרכה במקומות עבודה  באמצעות מחוזותיו הפרושים בכל רחבי  הארץ; לערוך ולפרסם מחקרים וסקרי סיכונים במקומות עבודה; לסייע לבחירת נאמני בטיחות ולהקמתן של ועדות בטיחות במקומות עבודה, להדריכם ולעודדם בפעולתם; לייעץ ולקדם פעולות לסילוק מפגעי בטיחות ומפגעים בריאותיים

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב