דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איידס חתולים - הדומה והשונה מאיידס בבני אדם 

מאת    [ 10/04/2011 ]

מילים במאמר: 381   [ נצפה 2799 פעמים ]

 

וירוס הכשל החיסוני בחתולים (Feline Immuno-deficiency Virus או בקיצור FIV) הוא וירוס הגורם לפגיעה מתמשכת ומתגברת במערכת החיסון של החתול. הווירוס דומה בצורתו לווירוס הכשל החיסוני באדם אך מאחר וישנם הבדלים מבניים בין שני הווירוסים, FIV אינו מדביק בני אדם.

הדיווח הראשון על הימצאות וירוס זה היה ב-1987 אולם נהוג לחשוב כי הווירוס קיים שנים רבות מכך. ידוע כיום כי ישנם יותר מ20 מינים של חתולים בטבע הנושאים וירוס זה.

צורת ההדבקה שונה מצורת ההעברה של הווירוס בבני אדם - העברה מינית אפשרית בחתולים אך נראה כי דרך זו אינה שכיחה. צורת ההדבקה הנפוצה ביותר היא דרך נשיכה מאחר ווירוס הכשל החיסוני נמצא בכמויות רבות ברוק. כתוצאה מכך, קבוצת החתולים הנמצאית בקבוצת הסיכון הגבוהה ביותר הם חתולים זכרים לא מסורסים להם יש גישה אל חתולים אחרים מחוץ לבית. כיום יש השערות בלבד לגבי שכיחות הימצאות וירוס זה בחתולי הבית. זאת משום שבדיקת הימצאות הווירוס בחתול מבוססת על רצון הבעלים לבדיקה ולכן רק מיעוט החתולים נבדקים. במחקר בארה"ב בו נבדקו למעלה מ18,000 חתולים נמצא כי 2.5% היו חיוביים ונשאו את הווירוס.

לאחר הדבקה, החתול נכנס לשלב ממושך (לעיתים מספר שנים) בו הווירוס מחליש את מערכת החיסון ומתרבה בתאי הדם הלבנים ובאיברים פנימיים. פגיעה מתמשכת זו מאפשרת לגורמי מחלה שונים להתפתח בקלות יחסית וניתן לראות מחלות שונות באיברים שונים. החלשת המערכת החיסונית מאפשרת גם התפתחות של סוגי סרטן שונים. מהירות התפתחות המחלה תלויה בגיל החתול, בבריאותו בזמן ההדבקה, בכמות הווירוסים שחדרו למחזור הדם ובאם ישנה הדבקה בגורמי מחלה נוספים. הסימנים שהבעלים יכולים לראות אינם ספציפיים וניתן לשייך אותם למחלות רבות נוספות. הסימנים כוללים אבדן משקל, חום, דלקות חניכיים כרוניות, התייבשות, דלקת במערכת הנשימה העליונה ובעיניים ומורסות במקומות שונים. דלקות החניכיים הם סימן נפוץ במיוחד הנובע מחוסר איזון במערכת החיסון לאחר הימצאות הווירוס במחזור הדם. מצב זה דורש לעיתים עקירה כוללת של השיניים.

כיום לא קיימת תרופה המאפשרת ריפוי מוחלט. אולם, ישנן זריקות תקופתיות המאפשרות את עיכוב התפתחות הווירוס והארכת משך חיית המחמד. בנוסף, מומלץ על חיזוק מערכת החיסון, מתן מזון עשיר ומניעת מחלות נוספות.

החיסון בחתולים הוא עניין קונטרוברסלי. מאחר והווירוס מופיע במספר צורות, לא קיים כיום חיסון המאפשר הגנה מלאה מכל הצורות הקיימות. אולם, חיסון זה עדיין מקובל לחתולים בעלי סיכון גבוה. לפני מתן החיסון, יש לבצע בדיקת דם על מנת לקבוע כי החתול נקי מהמחלה. דרך המניעה הטובה ביותר היא מניעת גישה לחתולים שלא נבדקו למחלה.

אתם מוזמנים להתיעץ עם

מרפאה וטרינרית נחלת יצחק - ד"ר נדב מרחבי חפץ חיים 26, נחלת יצחק, תל אביב 03-6094460 חירום 050-7955525 www.vettlv.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב