דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מחסור במינראלים - איך וכיצד לזהות? 

מאת    [ 06/04/2011 ]

מילים במאמר: 815   [ נצפה 3690 פעמים ]

 

מחסור במינראלים

 

גם אם נשתמש בדשנים האיכותיים ביותר וגם אם נהיה המגדלים המנוסים ביותר, עדיין ייתכנו חוסרים של מינראלים מסויימים בצמח. הרי לא כל צמח צורך את אותה כמות של אותם מינראלים, יש כאלה הזקוקים ליותר דישון מאשר אחרים ולכן כאשר אנו משקים ומדשנים את צמחינו, סביר להניח כי יווצרו חוסרים בצמח, בייחוד בשלבי הפריחה של הצמח.

ולכן, בדיוק כשאתה חושב שהכל תקין, הצמחים שלך מתחילים לקבל מראה קצת מוזר ושונה. יכולים להיות מספר גורמים לשינוי הזה. אחד מהם הוא מחסור באחר מן המינראלים המופיעים למטה.

אנו ממליצים לשמור את התמונות המופיעות כאן על גבי האייפון/אייפד/מחשב אישי/להדפיס בכדי שבמידה ולצמח שלכם חסר משהו, מיד תוכלו להשוות בין הצמח שלכם לתמונה ולעלות על מקור הבעיה ובכך למעשה חצי הדרך לפתרון כבר עשיתם.

 

מחסור בחנקן - חפשו את הצהוב

מחסור בחנקן זו בעיה טיפוסית אצל מגדלים אך היא בעיית תזונה קריטית לצמח. במחסור יחל להופיע בעלים המבוגרים יותר אשר בהם נוכל לשים לב לאיבוד הצבע הירוק עד להצהבה של העלה.

במידה והמחסור במינראל זה יימשך, תימשך הצהבתם של העלים בצמח, כולל אצל עלים חדשים. נוכל גם לשים לב כי התפתחות הצמח איטית יותר, גדילתו תיעצר כמעט לגמרי, שורשיו יהפכו חומים, הגבעול יאבד אף הוא מצבו וייחלש. סימן חשוב נוסף הוא אותם נימים שלאורך ורוחב הצמח, אלו נתיבי המזון ונוכל לשים לב כי צבעם נחלש אף הוא והם אינם חזקים ורחבים. העלים הנמוכים אף יינשרו.

חשוב שלא להתבלבל בין מחסור בחנקן לבין תהליך ההתייבשות הטבעי של העלים. עלים ישנים אשר הצמח כילה את כל מחסן הסוכרים והמינראלים המצוי בהם, יצהיבו ויינשרו. עובדה זו נכונה רק לתקופות של סוף הפריחה או סוף הגדילה. כלומר, אם העלים מצהיבים בתחילת תקופת הפריחה אז רוב הסיכויים שחסר חנקן. אם העלים מצהיבים לקראת סיום הפריחה רוב הסיכויים שמדובר בתהליך טבעי של הצמח.

שימו לב לעלים ובידקו אותם יום יום. אם נתקלתם באיבוד צבע ושולי העלים מתחילים להצהיב, חסר לצמח חנקן.

זכרו...אם אינכם בטוחים, התייעצו עימנו.

 

מחסור בזרחן - יותר מידי ירוק

אם על העלים מופיעים איזורים בהם הצבע הירוק חזק יותר משאר העלה ועל גבול הכחול, הרי שמדובר במחסור בזרחן. במקרים קיצוניים מאור העלה וגבעולו יקבלו גוון אדום סגול כהה. סממן נוסף יהיה התקפלותם של העלים כלפי פנים. המחסור יתחיל בעלים המבוגרים יותר. אם המחסור ימשיך, קצב גידולו של הצמח יואט עד שלא יצמח יותר כלל. שימו לב כי הצמח זקוק לכמויות גדולות של זרחן בתחילת גדילתו (שבועיים ראשונים לחייו) ובתקופת הפריחה. בתקופות אלו ייתכן מאוד ונראה את סממני המחסור. אם אתם חושדים כי הצמח סובל ממחסור בזרחן אז תבדקו את העלים החדשים שיוצאים - אם הם שרופים מעט בקצה, צבעם מעט צהבהב וורידיהם סגולים משהו, אז סימן שלצמח חסר מינראל זה. כמו כן, מתחת ל-13 מעלות צלסיוס אין לצמחים יכולת לעכל זרחן.

 

מחסור באשלגן - זה הקטן גדול יהיה

המחסור במינראל זה יחל להופיע בעלים המבוגרים, כמו ברוב המחסורים. חפשו על העלים סימנים של הצהבה, של חריכה ושל התייבשות. אם המחסור ימשיך נוכל לשים לב כי בעלים הצעירים נראה איבוד של הגוון הירוק של העלה, קצוות שרופים, בין היתר.נוכל גם לשים לב להאדמה של צבע העלה והתקפלותם של העלים כלפי פנים. אחד תוצאות הרסניות בותר של מחסר באלמנט זה הוא צמיחה איטית של הצמח ללא קשר אם הוא גודל או פורח.

 

 

 

 

מחסור בסידן - הגורם מספר 1 לתמותה בקרב צמחים

נוכל לשים לב למחסור אצל העלים החדשים שכן רוב הסידן מרוכז בשורשי הצמח ולוקח לו זמן רב לעכלו ולהעבירו לצמח. קצוות העלים יופיעו כחומים אך לא כשרופים, על העלים נוכל לראות נקודות חומות והעלים יראו כמקופלים. אם לא יטופל המחסור אז כל העלים יהפכו חומים עכורים, לא שרופים, ולבסוף הצמח ימות. מצד שני, כמוצת גדולה של סידן תוביל לשוק אצל הצמח, אז היזהרו במינונים!!!

סממן נוסף הוא, כמו אצל בני אדם, הופעתם של כתמים לבנים על העלים והגבעולים. יש לתקן בעיה זו במהירות ש/כן היא כלולה להוביל למות שורשים ומכאן למות הצמח.

 

מחסור במגנזיום - מתחיל לאט, נגמר מהר

המחסור יופיע בתחילה בעלים הבוגרים ובתחתית הצמח. החל מקצוות הצמח וכלפי פנים נוכל לשים לב להצהבה ו/או להלבנה של העלה, כלומר לאיבוד הצבע הירוק. אם לא תטופל הבעיה, אז סממנים אלו יופיעו גם בחלקים החדשים של הצמח ובעלים החדשים. רוב הצמחים דורשים מגנזיום בכמות גדולה בשלב הפריחה, אז כדי לשים לב לעלים בכדי שלא יהיה מחסור. מחסור בשלב זה יגרום להתפתחות לא נאותה של הפרחים והפירות. 

 

מחסור בגופרית - מוביל למחסור בצבע

סממני המחסור יופיעו בעלים הבוגרים. בתחילה נראה איבוד איטי של הצבע הירוק, שיהפוך לצהוב ולבסוף לאיבוד מלא של הצבע הירוק. במקביל לאיבוד הצבע, נוכל לשים לב להתפתחות איטית של הצמח עד למצב של צמח שדוף, רזה ולא מפותח. הגופרית אחראית להתפתחות השורשים וליצירת כלורופיל כך שמחסור באלמנט זה יפגע בשני תהליכים אלו.

 

 

 

 

מחסור בבורון - דומה למחסור בסידן

בורון הינו יסוד אשר אינו נמצא באופן טבעי בטבע אלא כחומצה באיזורים וולקניים ומליחים. תפקידו לעזור, בין היתר, בהעברת הסוכרים בצמח, בחלוקת התאים, בעיכול וביצירת חומצות אמינו מחסור במינראל זה יגרום לצמח להיעצר מבחינת גדילתו ועליו יתחילו לקבל צבע הדומה לברונזה או לחריכה והעלים ייראו שבירים מאוד. 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב