דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול בחרדה - סיבות, סימפטומים ודרכי טיפול אפשריים 

מאת    [ 31/03/2011 ]

מילים במאמר: 515   [ נצפה 3380 פעמים ]

כחמישה אחוזים מכלל האוכלוסייה המערבית הבוגרת לוקים ב-התקף חרדה אחד או יותר במהלך חייהם. האם נטייה גנטית? סביבתית? מהי הדרך הטובה ביותר ל-טיפול בחרדה? על כך ועוד בכתבה שלפניכם.

זה עשוי לתפוס אותך לא מוכן - רגש פתאומי, עז ולא רציונלי של חולשה ומחנק, מלווה בסימפטומים גופניים מפחידים, כגון: סחרחורת, רעד, קוצר נשימה, שלשולים, בחילות, גלי חום או קור ובמקרים קיצוניים יותר גם פחד מאובדן שליטה, משיגעון, ממוות ואפילו מאיבוד משקל. כן כן - כך מרגיש התקף חרדה (או הפרעת חרדה) והוא מאפיין לא פחות מ- 5% מכלל האוכלוסייה המערבית.

הסיבות לחרדה מגוונות. הן יכולות לנבוע ממקומות סגורים, ממקומות פתוחים, ממבחנים קשים, מסיטואציות חברתיות מלחיצות ועוד. התקף חרדה אמנם מוגדר כהפרעה נפשית אך מקורותיה נעוצות דווקא בתהליך אבולוציוני קדום שאמור להכין את המערכות בגוף למצב של איום. יחד עם זאת, הפרעות חרדה הן סוג של "התפרעות" של המנגנונים הללו המנוהלים על ידי המערכת העצבים הסימפטטית.

מחקרים קודמים הראו קשר גנטי ל-הפרעות חרדה, שבדומה להפרעות נפשיות אחרות מתבטאת גם היא במחסור במוליך העצבי ברוטונין. יחד עם זאת, נראה שיש בהן בנוסף מרכיב התנהגותי חזק. זאת אומרת שניתן להתנות חרדות ולגרום לעצמנו או למישהו אחר להיחרד מדברים מסוימים שלא כבעבר. בהקשר הזה נאמר שההתקף הראשון הוא קריטי, מאחר והוא יוצר מחשבות שמזמינות את ההתקף הבא. אחרי התקף חרדה ראשון המטופל נכנס ללופ מחשבתי בעל הרס עצמי הגורם לשחרור של סרוטונין ואדרנלין בכמויות גדולות ואז מגיע ההתקף.

טיפול בחרדה - תרופתי

טיפול בחרדה מתחיל בשלב האבחון. חרדה מאובחנת, על פי רוב, כחצי שנה בממוצע לאחר ההתקף הראשון וזאת בשל הצורך לשלול משתנים פיסיים כגורמים לתופעה. יחד עם זאת נאמר כי לרוב ב- הפרעות חרדה יש מרכיב ביולוגי-כימי כלשהו, שבדרך כלל מגיב לטיפול תרופתי ועל כן טיפול בחרדה באמצעות תרופות הנלקחות תחת פיקוח רופא, יכול להיות בעלת ערך רב בהתגברות על הפרעת חרדה.

מציאת התרופה הנכונה במינון המתאים דורשת ידע וניסיון רפואי. יחד עם זאת, חשוב להבין שהטיפול התרופתי מטפל בסימפטומים אך לא בנטייה עצמה ללקות בהתקף חרדה. כלומר, ברגע שהמטופל יפסיק לצרוך את התרופה שנרשמה לו, התקף חרדה עשוי לחזור על עצמו כלעומת שבא.

טיפול בחרדה - התנהגותי

השיטות הטיפוליות הפסיכולוגיות היעילות ביותר לטיפול בחרדה הן טיפול התנהגותי קוגניטיבי - CBT וביופידבק. בטיפול ההתנהגותי, המטופל לומד שיטות הרפיה ותרגילי נשימה שנועדו לפתח מיומנות להפחתת חרדה ודרכים חדשות להבעת רגשותיו. שיטה התנהגותית משולבת לעיתים קרובות עם טיפול קוגניטיבי שמטרתו לשנות את הדרך בה אנשים רואים את עצמם ולמקד את תחושותיהם להפרדה בין מציאות ללא מציאות.

שיטה אחרת נקראת טיפול בחרדה באמצעות ביופידבק. בטיפול הזה המטופל מחובר למדדי לחץ דם, דופק ומדד למתחים. הוא לומד טכניקות להרגעה גופנית ורואה את התוצאות במסך שנמצא מולו. בבסיס השיטה קיימת ההנחה שמתח המצטבר בגוף האדם משפיע על המצב הפיזיולוגי והנפשי של האדם. בצורה כזו המטופל יכול ללמוד לשלוט טוב יותר על זרימת הדם, על פעילות המעי, על רמת המתח, הריכוז והלמידה ועל תפקודי גוף שהם בעצם מחוץ למודעות הרגילה. 

עוד נאמר כי טיפול בקבוצת תמיכה פסיכולוגית עשוי להיות משמעותי מאוד עבור מטופלים רבים שכן טיפול בנטייה להפרעות חרדה, בשילוב תמיכה וחיזוק של תחושת ה"ביחד" מסייעים רבות - גם בטיפולים בטווח קצר וגם לטווח הארוך.  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב