דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על נפלאות האקופונקטורה-גילויים חדשים 

מאת    [ 18/08/2007 ]

מילים במאמר: 1033   [ נצפה 3529 פעמים ]

על נפלאות האקופונקטורה-גילויים חדשים

ד"ר מוטי חיימי


אקופונקטורה היא שיטת ריפוי המבוססת על תורת הרפואה הסינית. עיקרה - דיקור נקודות שונות בגוף במחטים מיוחדות.
אקופונקטורה וצורות אחרות של רפואה סינית מסורתית קיימות מעל 4000 שנים, אבל במשך שנים רבות עטף מסתורין רב את האופן שבו האקופונקטורה ( והרפואה הסינית בכלל) - עובדת, ואף שימש בקרים רבים כמטרה ללעג, עבור רוב הרופאים המערביים. התיאוריה הבסיסית מתוארת בקווים כלליים בטקסט משנת 200 לפנה"ס.

הרפואה הסינית שונה מהרפואה המערבית הן בגישתה לסיבות המחלה הן בשיטת האבחון. שיטות הריפוי מגוונות, והאקופונקטורה היא אחת מהן .
הרעיון שעומד בבסיס התורה הזו הוא , שישנה אנרגיה חיונית, או "כוח חיים", המצויה בבני אדם ובטבע ומכונה צ'י. הצ'י הוא מקור התנועה - החל בתנועות שרירים רצוניות וכלה בזרימת הדם; הוא מגן על הגוף מפני השפעות חיצוניות ומייצר חום. צ'י זורם בגוף ובאיברים דרך מערכת מסועפת של ערוצים הידועים כמרידיאנים. אם מופרעת זרימת הכוח, על פי התיאוריה, גורם החסר או העודף בצ'י לתקלות בתפקוד הגוף - כלומר, למחלה.
עיקרי תורת הרפואה הסינית מבוססים על היין והיאנג (Yin-Yang) ו-5 היסודות (עץ, אש, אדמה, מתכת ומים).היין והיאנג הם שני כוחות יסוד מנוגדים זה לזה המרכיבים כל תופעה בטבע (כגון: יום ולילה, חום וקור, זכר ונקבה); הם תלויים זה בזה, והאיזון ביניהם מסביר את התופעות הפיסיולוגיות ואת התופעות הפתולוגיות המקבילות להן בגוף האדם (שהן תוצאה של חוסר איזון). כאשר מופר האיזון ביניהם, על פי התיאוריה, מפתחים בני אדם מחלות. יין קיים במצבים המשקפים מחסור בצ'י: פנים חיוורות, קור בקצות האיברים, דופק איטי, דיכאון. ואילו יאנג משקף מצבים הנובעים מעודף צ'י: פנים אדומות, חום גבוה, דופק מהיר, עצבנות.
באקופונקטורה, מוחדרות מחטים לנקודות מסוימות לאורך המרידיאנים, ובכך אמורה להשתקם הזרימה התקינה של הצ'י, דבר שיחזיר את הגוף למצב בריא. כיום , ניתן לזהות כ-1500 נקודות דיקור, שלרובן אין קשר ברור לאיברי המטרה המיוחסים להן. למשל, נקודה על האצבע השניה של הרגל משמשת לטיפול בכאבי ראש וכאבי שיניים, בעוד נקודה הסמוכה למרפק מחזקת את המערכת החיסונית. הדיקור נעשה באמצעות מחטים דקות וארוכות, כאשר עומק הדקירה והזווית ?ניתנים לשינוי. לאחר נעיצת המחט אפשר גם לגרות גירוי מקומי - גירוי ידני, ע"י סיבוב המחט, או גירוי חשמלי, המקובל היום בעיקר במערב.
בארצות הברית ניתנים כיום 9 עד 12 מיליון טיפולי אקופונקטורה בשנה על ידי רופאים ומטפלים מורשים. רוב הטיפולים מטרתם להפחית כאבים ולשלוט בהתמכרויות לחומרים כגון ניקוטין, הרואין וקוקאין. במערב נהוג לטפל באמצעות טיפול זה במחלות כמו מיגרנה, אסתמה, כאבי גב תחתון, כאבי ראש וכאבי פרקים.

מחקרים רבים שנערכו בעשרים השנים האחרונות ניסו לגלות מה הבסיס הפיזיולוגי בתורה הזו . עד כה הצליחו להראות כי החדרת המחטים אל נקודות הדיקור גורמת לגירוי עצבים המביא לשליחת אותות במעלה חוט השדרה אל אזורים מסוימים במוח. אותות אלה מביאים לשחרור אנדורפינים ומונואמינים, שהינם כימיקלים החוסמים אותות כאב במוח השדרה ובמוח.
מאידך, עדין רב הנסתר על הגלוי, שכן במספר ניסויים קליניים הוכח כי האקופונקטורה יעילה להפליא בטיפול במצבים בהם מערכת האנדורפינים איננה משחקת תפקיד- כמו בטיפול בבחילות והקאות הנגרמות על ידי כימותרפיה ובתחילת הריון.

בשנה האחרונה פורסמו מספר מחקרים חדשים שבדקו את השפעת האקופונקטורה במצבים שונים:
1. אקופונקטורה כטיפול ביתר לחץ דם -מחקר חדש, שפורסם בעיתון Circulation, מציע שאקופונקטורה המבוצעת באופן נכון עשויה לגרום לשינויים בלחץ הדם בצורה דומה לטיפול בתרופה יחידה (כמו מעכבי ACE )ביתר לחץ דם קל עד בינוני. במחקר זה נבדקו 160 נבדקים עם יתר לחץ דם בינוני- גבוה ללא סיבוכים,במשך 6 שבועות. בנבדקים חולקו אקראית לשתי קבוצות. האחת קיבלה טיפול אקופונקטורה על ידי מטפלים ברפואה סינית, והשנייה קיבלה דיקור מזויף, שלא לפי עקרונות הרפואה הסינית. החולים בשתי הקבוצות עברו 22 טיפולים באורך 30 דקות כל אחד. בתום ששת השבועות -נצפתה ירידה משמעותית בלחצי הדם הסיסטוליים והדיאסטוליים בקבוצה שטופלה באקופונקטורה. בקבוצת הדיקור המזויף לא נצפו שינויים. בבדיקות חוזרות כעבור שלושה ושישה חודשים נעלמו הירידות בלחצי הדם.
2. אקופונקטורה משפרת הולכה עצבית בנוירופתיה פריפרית-
מחקר גרמני שפורסם לאחרונה ב- Eur J Neurol.נבדקו 192 חולים עם נוירופתיה פריפרית אשר אובחנו על ידי מבדקי הולכה עצבית והוערכו במשך שנה. מתוך 47 חולים שאובחנו כנוירופתיה פריפרית מאטיולוגיה לא ידועה, 21 קיבלו טיפול באקופונקטורה, בהתאם לרפואה הסינית המסורתית בעוד 26 קיבלו טיפול רפואי מיטבי אך ללא טיפול ספציפי לנוירופתיה. 16 חולים (76%) מקבוצת האקופונקטורה השתפרו תסמינית ואובייקטיבית על פי ההולכה העצבית, בעוד רק 4 (15%) מקבוצת הביקורת השתפרו. 3 חולים (14%) מקבוצת האקופונקטורה לא הראו שינוי ובשניים (10%) חלה הרעה, בעוד בקבוצת הביקורת 7 (27%) לא הראו כל שינוי וב-15 (58%) חלה הרעה.המחקר מראה כי ישנואפקט מועיל של אקופונקטורה על נוירופאטיה פריפרית, שסיבתה אינה ידועה, כפי שניתן למדידה באמצעים אובייקטיביים.
3. אקופונקטורה מורידה כאב בצורה בינונית בטווח הקצר בטיפול הפרעות בצוואר
ממחקר חדש, שפורסם במהדורת ינואר של Spine, עולה כי אקופונקטורה יעילה בצורה בינונית בהורדת כאב הקשור עם הפרעות בצוואר במהלך מעקב לטווח קצר. נעשתה סקירה של 10 מחקרים, שבדקו טיפולי אקופונקטורה בכאב צוואר כרוני. בסקירה נמצאה עדות מתונה לכך שאקופונקטורה הייתה יותר יעילה מטיפולים מזויפים לא פעילים, שהוערכו מיד לאחר הטיפול ובעת מעקב קצר טווח, כולל גם במצבים של הפרעות צוואר כרוניות עם סימפטומים רדיקולריים.
4. אקופונקטורה לשיפור ההצלחה של הפריה חוץ- גופית
במאמר שפורסם לפני חודש ב- Altern Ther Health Med - הסיקו החוקרים, בעקבות סקירת ספרות רחבה, כי קיימות עדויות מוגבלות להשערה כי אקופונקטורה יכולה לשפר את שיעורי הצלחת ההפריה ואת איכות החיים של העוברות טיפולי הפריה חוץ-גופית. הוצעו מספר מנגנונים אפשריים להסבר התוצאות - מודולציה נוירואנדוקרינולוגית , הגברת זרימת הדם לרחם ולשחלות, מודולציית ציטוקינים, הפחתת מתח, חרדה ודיכאון.ואולם, יש צורך במחקרים מבוקרים מול פלצבו (אין-בו) בכדי להעריך טוב יותר את יעילות הדיקור בשילוב עם טיפולי הפריה.
5. טיפול בסחרחורות: מחקר סיניי שבוצע לאחרונה בדק את השפעת הטיפול באקופונקטורה על סחרחורות. נבדקו 65 חולים שחולקו אקראית ל-2 קבוצות- בקבוצת הטיפול (36 חולים) ניתן טיפול גם ע"י תרופות וגם באקופונקטורה, ואילו בקבוצת הביקורת (29 חולים) ניתן טיפול בתרופות בלבד. נמצא שבקבוצת הטיפול המשולב שיעור האפקט המועיל היה 91.7% (לעומת 79% בקבוצת הביקורת), ושיעור הריפוי היה 58.3% (בהשוואה ל 44% בקבוצת הביקורת).
6. קשר לסף הכאב בתסמונת קדם-וןסתית- מחקר קוריאני שבוצע לאחרונה ופורסם ב- J. Physiol Sci., בדק את חומרת ה-PMS (תסמונת קדם ווסתית) בקרב 46 סטודנטיות.נמצא כי דווקא בבנות שסבלו מPMS בעוצמה גבוהה יותר- נמצא סף כאב נמוך יותר גם בנקודות האקופונקטורה.
7. השפעה על חום בהצטננויות
מחקר שבוצע בסין ופורסם לאחרונה , בדק את השפעת הדיקור בנקודה מסוימת (GV 14) על הורדת החום ממחלות הצטננות . נבדקו 261 מקרים - שחולקו אקראית לקבוצה שקיבלה טיפול אקופונקטורי-חשמלי בנקודה הנ"ל, ולקבוצת ביקורת שקיבלה זריקת antondine (תרופה להורדת חום) . שיעור הורדת החום בקבוצת הטיפול היה 75.3% בהשוואה ל-50% בלבד בקבוצת הביקורת.
מומחה ברפואת ילדים,
מומחה בהמטו-אונקולוגיה -ילדים,
פעיל בתנועת הורות-שווה



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב