דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אבחון וטיפול בורטיגו 

מאת    [ 24/03/2011 ]

מילים במאמר: 476   [ נצפה 5842 פעמים ]

 ורטיגו, סחרור בעברית ( להבדיל מסחרחורת רגילה), היא תופעה שכיחה מאוד שאחוז גבוה באוכלוסיה (המוערך כבין ארבעים לשישים אחוזים) הבוגרת סובל ממנה במהלך חייו ובעיקר לקראת הגיל השלישי. מדובר בתחושת דמוית סחרחורת , בה האדם חש שהוא בסחרור סיבובי או שהעולם סובב סביבו . בדרך כלל מתרחש ורטיגו לאחר תנועה חדה או פתאומית של הראש והוא יכול להמשך מספר שניות עד מספר דקות לפני שידאך ובמקרים רבים הוא יעורר דאגה, בלבול או חרדה בגלל תחושת איבוד השליטה על שיווי המשקל והיציבה.

הגורמים לורטיגו רבים ומגוונים: מדובר בהפרעה במערכת שיווי המשקל של הגוף וזוהי מערכת מורכבת המשכללת מידע מחישנים הפזורים בגוף, ממערכת הראייה, מאיזורי שיווי המשקל באוזן התיכונה ומהאיזור הוסטיבולרי במח המווסת ומנהל את המידע. בהתאם, גם האבחון והטיפול דורשים בחינה מעמיקה של האיזורים השונים בחיפוש אחר האיזור הפגוע.

יש לא מעט סיבות אפשריות שיכולות לגרום לורטיגו. ניתן לחלק אותם לכמה קטגוריות עיקריות: כשלים מוחיים באיזורים הרלוונטיים במח ( לפעמים כתוצאה מאירוע מוחי), זיהומים (בעיקר באוזן הפנימית), הפרות איזון (הורמונליות, ברמות המלחים או הסוכרים בגוף) וגורמים נוספים ( בין היתר גם מרכיב נפשי של חרדה).

הטיפול בורטיגו תלוי בתוצאות האבחון המקיף שנערך על המטופל. במקרים רבים ניתן להשתחרר מתחושת הורטיגו פשוט באמצעות מנוחה, שהייה באוויר הפתוח ותזונה מאוזנת. במקרים אחרים תדרש התערבות רצינית יותר: איזון מחודש של מערכות הגוף שיצאו מאיזון באמצעות תוספים תזונה ותרופות וטיפולים בביו פידבק, פיזיותרפיה או טיפולים רגשיים.

טיפול בורטיגו באמצעות פיזיותרפיה יכול להיות יעיל במיוחד בשני מצבים עיקריים. במקרה שאובחן שהסיבה לורטיגו נובעת מהשתחררות חלקיקים ממערכת שיווי המשקל באוזן התיכונה – ישנו תרגול פשוט ויעיל אותו ניתן ללמוד בייעוץ פיזיותרפי שעשוי להעלים את התופעה או לצמצם אותה משמעותית והמטופל יכול לשוב ולתרגל אותו עצמאית בכל פעם שהוא חש צורך בכך. במקרים אחרים, כשהמקור לורטיגו הוא בחוסר תיאום בין אברי שיווי המשקל באוזן, ישנו תרגול פיזיותרפי מורכב יותר שנועד ללמד את המח להסתגל לורטיגו ולתקן את העיוות שהורטיגו מיצר בגוף. התרגול משכלל את יכולת המח להתמודד עם הורטיגו ויכול לצמצם את השפעתו וההפרעה שלו לחיים התקינים משמעותית והוא גם מספק לאדם תחושת שליטה על הורטיגו שיש בה הרגעה ומהיא מאפשרת התנהלות יומיומית עם הורטיגו. טיפול בביו פידבק פועל על פי עקרון דומה: הוא מחדד את יכולת ההקשבה והויסות העצמי של מהטופל מול הורטיגו ומעניק לו כלים להתמודדות לפעמים עד השתחררות מוחלטת מהמצב.

                                                                                                                               

במקביל, ישנן תרופות פסיכיאטריות שיכולות לחסום את המעגלים העצביים שיוצרים את הורטיגו וניתן גם להלחם בורטיגו באמצעות טיפול פסיכותרפי המאפשר שליטה על מצבי לחץ וחרדה הקשורים לתופעה.

 

                    

המאמר באדיבות Ergoplus פיזיותרפיה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב