דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גברים והפחד מסרטן הערמונית 

מאת    [ 18/08/2007 ]

מילים במאמר: 432   [ נצפה 3580 פעמים ]


גברים והפחד מסרטן הערמונית

ד"ר מוטי חיימי


בלוטת הערמונית (פרוסטטה), הנמצאת בזכרים בלבד, ממוקמת לפני החלחולת (רקטום), מאחורי בסיס הפין ומתחת לשלפוחית השתן. היא מכילה תאים המייצרים חלק מנוזל הזרע המגן ומזין את תאי הזרע.
סרטן הערמונית הוא הסרטן הכי שכיח בגברים, עם יותר מ-30000 מקרים חדשים בשנה.,הסיכוי להיפגע בה במהלך החיים המבוגרים הוא 1 ל- 11 גברים, כמעט כמו סרטן השד לנשים. סרטן הערמונית נפוץ בעיקר בקרב גברים מעל גיל 50. סרטן זה הוא הגורם השני בשכיחותו הגורם למוות בגלל סרטן בקרב גברים, כשעולה עליו רק סרטן הריאות.

בשנים האחרונות, המחלה מתגלית בשכיחות גבוהה ויותר ובשלבי מחלה מוקדמים יותר, המאפשרים ריפוי מלא ממנה. בישראל מתגלים כ- 1500 מקרים חדשים בשנה.

בשלבים מוקדמים של סרטן הערמונית - אין בד"כ סימפטומים או סימנים חיצוניים. התסמינים מופיעים כאשר הגידול גדל ומפעיל לחץ על צינור השופכה. התסמינים המופיעים בהמשך נובעים מהגדלה נוספת של הבלוטה (וחלקם ייתכן גם במקרים של הגדלה שפירה של הערמונית: קושי במתן שתן, עליה בתדירות מתן השתן ( בעיקר בשעות הלילה), כאב בעת מתן שתן או פליטת זרע, ונוכחות דם בשתן .במידה והסרטן כבר שלח גרורות לעצמות,ייתכן כאב בעצמות, כאבים בגב התחתון, באגן או בירכיים.

עפ"י מחקר חדש שהתפרסם ב-British Journal of Health Psychology - הפחד מהמשמעות האפשרית של הסימפטומים של סרטן הערמונית ?מונע מגברים לפנות לבדיקה רפואית.
צוות באוניברסיטת ברמינגהם תיחקר 20 גברים בגילאי 75-51 עם מחלה בערמונית, כולל סרטן. הם נשאלו כיצד הם הגיעו להחלטה לפנות לרופא בעניין זה.
המחקר חשף את הנימוקים שהיו אחראים לכך שהגברים איחרו בפנייתם לעזרה הרפואית . הנימוק העיקרי היה הרצון שלהם לחיות עפ"י הסטריאוטיפ שגברים "אמיתיים" לא מתייחסים לבעיות בריאותיות.
בנוסף, האפשרות לכך שבעייתם מעידה על סרטן בערמונית הביאה לחרדה ניכרת בקרב הגברים הללו, דבר שהביא לכך שהמעיטו בפנייה למידע רפואי בנוגע למחלתם, ואף ניסו למזער את חומרת הסימפטומים.
הגברים גם טענו כי חששו מהיחס של רופאי המשפחה הגברים שלעתים היה להם גישה שלילית כלפי גברים, וגם היו מודאגים מהאפשרות שיערכו להם בדיקה רקטלית, המשמשת לאבחון סרטן בערמונית.

החוקרת הראשית, ד"ר סוזן הייל , טוענת שהממצאים מעידים על כך ,כי מלבד העובדה שהגברים מתעלמים מהסימפטומים של מחלתם , ולא דואגים מספיק לבריאותם, הרי שניתן לראות כי הם שרויים בחרדה.
לפחדים מההשלכות של המחלה והטיפול בה ?ישנו משקל חשוב בהחלטתם של הגברים לפנות לבסוף לעזרה רפואית.

אין ספק שממצאי המחקר מאד מעניינים באספקט של מודעות לבריאות הציבור. הם שופכים אור על התנהגות הגברים והפרשנות אותה הם נותנים לבעיות רפואיות שונות העלולות לפגוע בהם.

מממצאי מחקר זה ניתן להשליך על התנהגות הגברים באשר הם, ואולם, במדינת ישראל, בה יש תפקיד מרכזי ל"מאצו" הגברי ?הדברים מקבלים משנה תוקף.

הכותב:
ד"ר מוטי חיימי
מומחה ברפואת ילדים
מומחה בהמטולוגיה ואונקולוגיה של ילדים,
המרכז לבריאות הילד (ארמון) ,שירותי בריאות כללית, חיפה.


מומחה ברפואת ילדים,
מומחה בהמטו-אונקולוגיה -ילדים,
פעיל בתנועת הורות-שווה



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב