דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פורים - כחג חינוך 

מאת    [ 22/03/2011 ]

מילים במאמר: 820   [ נצפה 4227 פעמים ]

ד"ר יחיאל שרמן

מקורותינו משמשים תשתית מדהימה ללמוד דרכי חינוך המתאימות מאז ומתמיד לדורנו, כמובן שיש חידושים ותהליכי שינוי כל הזמן. אך הבסיס של החינוך ביהדות מתוך מקורות חז"ל איתן ובסיסי. מהם אנו יכולים ללמוד כיצד העם היהודי הפך לחכם מכל העמים מחד ומאידך להבין הדרכים והכלים ששמרו על העם היהודי כעם יהודי גאה ומצליח בכל הקהילות שבגולה, קהילות קטנות כמו גדולות שהשכילו לעגן את אמונתם בבורא עולם ובעם היהודי בגלל שלמדו ולמדו תורה שבכתב ותורה שבע"פ ננסה להבין המשמעות של פורים ומה ניתן ללמוד מחג זה מהם הכלים החינוכיים של חג הפורים?

לומדים מנהיגות ממרדכי ואסתר

מרדכי מוזכר במגילת אסתר כמרדכי היהודי, שייכות לעם היהודי בזקיפות קומה בהתנהגותו האמיצה, בעוצמת האמונה שניתן להצליח גם במצבים הנראים כקשים ביותר, אם המנהיג נחרץ, מאמין מבצע פעולות כדי שכולם יידעו ויראו, באומץ לב בנחישות ובהעזה. מרדכי מדגים לנו כי המנהיג צריך להיות ישר והגון ומסייע לזולת אסתר המקבלת את שרביט ההנהגה מבהירה לכולנו כי גם היא הפכה למנהיגה ברגע שהקשיבה למרדכי והחליטה לקבל על עצמה האחריות להצלת העם היהודי, אסתר המנהיגה מדגימה אמץ לב גם כלפי המלך אחשורוש. מרדכי ואסתר במסירות הנפש שלהם הדגימו לנו שכמנהיגים ניתן לגבש ולאחד את העם.

חשיבות השמחה בחיי האדם

אדם שמח הוא מאושר, לשמח קיימים הורמונים אחרים ושונים מאדם עצוב ומדוכא, לא בכדי הפכו מספר פרופסורים לרפואה לליצנים בבתי חולים לילדים, מצות ביקור חולים משמעותה העיקרית היא הפיכת האדם החולה שלרוב הוא עצוב לאדם שמח, לאדם השמח – יש הורמונים אחרים בגופו מאשר האדם העצוב.

השמח והמאושר הוא יצירתי בעל יוזמות ועשיה רבה יותר מאשר העצוב, החשיבה הרצון ללמוד ולהשכיל הנחישות, איכות העשיה כל אלה איכותיים יותר אצל אדם שמח ומאושר.

משנכנס אדר מרבין בשמחה. במוסדות רבים מאוד – מבחינים בשמחתם של הילדים ,אצלם הלמידה הרבה יותר משמעותית ומעמיקה.

חשיבות הכנסת אורחים וגיבוש משפחתי וקהילתי.

כולנו מודעים לחג הנפלא פורים, היחס לחברים, למשפחה, לקהילה, לשכנים, מעמיק ומשמח, משלוח מנות איש לרעהו הופך את החג לגיבוש קהילתי ומשפחתי.

רבות המשפחות המקיימות סעודת פורים עם כל המשפחה ואף מצרפים אורחים רבים, בכך מקיימים הפם משפט מדהים ביהדות "גדולה הכנסת אורחים מקבלת פני שכינה"

מותר צריך וחשוב "לבזבז זמן" יקר לקיום סעודת מצוה, לאכול בצוותא, לטפח אהבת אדם ויחס נפלא בין אדם לחברו "החברותא" החברים יוצרים שמחה ואושר וגורמים לכל יחיד לחוש שהוא חלק מהשלם המקסים והיעיל.

אנו מודעים לחשיבות חיי חברה בכל גיל, היהדות מזמנת לנו ארועים כמו פורים כדי להעמיק חיי חברה ולשמוח. כך גורמים לערבות הדדית, ללמוד הלכה למעשה "הנתינה".

ארבעת המצות שבפורים

בפורים קימים ארבע מצוות עיקריות מקרא מגילה, סעודת פורים, משלוח מנות, מתנות לאביונים

ארבעת המצוות מדגישות לנו היטב חשיבות לימוד התורה, לשמוע קריאת מגית אסתר, כולם חייבים בקריאת מגילה, כדי ללמדנו חשיבות האמונה בעם היהודי, ללמוד מן ההסטוריה שלנו עוצמת חוזקה של היהדות, אך הכל משולב בשמחה משפחתית, ביישום משפט נפלא מפרקי אבות "קנה לך חבר" היינו במתנות, במשלוח מנות ובעזרה לזולת – מתנות לאביונים. ראיה כוללנית של עם ישראל – כל יחיד חייב לקרוא מגילה, התיחסות לבודד והשמחה הכוללת חיי חברה ועזרה נתינה לעני.

הרב נבנצאל מדגיש פן חשוב ועקרוני ונפלא בארבעת המצוות שבפורים והקבלתם לארבעה אופני לימודי התורה, ארבע צורות למידה החייבים להיות בכל אדם, חשוב שהמורים וההורים יידעו ויוכלו ליישם במהלך עמלנו לחינוך הילדים את כל ארבעת המצוות שכאמור קשורות לחינוך ולעיצוב ילד חכם ואיכותי.

מקרא מגילה

מבהיר לנו שאדם לומד תורה מרבו, ממורו מההורים, המגילה נתונה ועל האנשים לקרוא בה בפני כל הציבור אנו לומדים בהקשבה מלאה את המגילה. העיקרון החינוכי: לומדים מרבותינו, ממורינו.

סעודת פורים

האדם צריך להכין הסעודה בעצמו ככל שהוא יהא יותר יצירתי ובעל יוזמה הארוחה תהא יותר דשנה וטעימה, איכות הארוחה תלויה בנו, באדם העמל והמכין אותה.

העיקרון החינוכי: האדם לומד גם בכוחות עצמו למידה עצמית, קריאת ספרים והשכלה כללית כל אדם בהתאם לכוחו, יכולתו ומרצו. האדם ילמד יותר ככל שהוא יטרח יותר בלימודו האישי בדרך זו האדם מוסיף יידע למוחו "יידע הוא כוח.

משלוח מנות איש לרעהו: מבהיר לנו דרך הלימוד "בחברותות" שהרי חז"ל מרבים לשבח דרך לימוד זו כיעילה ביותר. ההפריה ההדדית, הלומד מחברו מחד ומאידך מלמד את חברו זו המשמעות החשובה של הלמידה בחברותא.

עקרון נוסף חשוב בחברותות הוא וכיוחים שקלא וטריא, מחלוקת היינו "שאילת שאלות" ברור לנו שהפיכת הנלמד הטמון במוח הפיכת היידע לחכמה נרכשת ומוטמעת במוחנו דרך שאילת שאלות כך משלוח המנות איש לרעהו מבטא דרך הלימוד הנפלאה והמרתקת לימוד בחברותות המגביר כאמור החכמה והתבונה.

מתנות לאביונים:

חשוב מאוד ביהדות, לסייע לעזור לחלשים, לתמוך בעניים ה"נתינה" מהווה מוקד חשוב ביהדות, כך בלמידה, אדם הרוכש לימוד מרבו, הקולט יידע מלימוד אישי, המרחיב היידע והחכמה בלימוד בחברותות כל אלה מוסיפים חכמה לאדם חובה עלינו להעניק "מתנות לאביונים" לא רק בזון ובכסף אלא גם בדעת ובחכמה – בלימוד.

לסיכום:

אנו ממליצים מאוד לפתח המצויינים במוסדות החינוך למצות היכולת של כל ילד בהתאם לכישוריו ויכולתו אך חשוב שהמצויינים שיהפכו לכאלה בזכותנו בזכות המורים וההורים הטובים יידעו כי עליהם מוטלת המשימה לעזור ולסייע לחלשים.

אנו רואים כמה "חג פורים" מלמדנו עקרונות חינוכיים, ערכיים וחברתיים הנכונים מאז ולתמיד.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב