דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם יפן הייתה מוכנה כהלכה לרעידת אדמה? וכיצד מדינת ישראל ערוכה לרעש אדמה? 

מאת    [ 21/03/2011 ]

מילים במאמר: 495   [ נצפה 4780 פעמים ]

רעידת אדמה אינה אסון, היא תופעת טבע שכיחה על פני כדור הארץ, ומה שהופך אותה לאסון, אלו בני האדם בדרך בה הם בונים את המבנים, הגשרים, המפעלים, ויתר התשתיות בסביבתם.

יפן ידועה כמדינה הערוכה היטב לרעידת אדמה. האומנם?

מוכנותה של מדינה לרעידת אדמה באה לידי ביטוי בשתי רמות עיקריות: הראשונה והבסיסית, הינה מוכנות הפרט, המשפחה, הקהילה ועד הרשות המקומית. השנייה- הינה מוכנות הרמה הלאומית, או כלל המערכות השלטוניות.

ברמת הפרט ועד לרשות המקומית, אין חולקים על העובדה שיפן הינה מדינה שהכינה את אזרחיה בצורה טובה מאוד, והדבר ניכר ברעש האדמה שפקד אותה לפני מספר ימים וגרם לצונאמי הרסני. ראינו כיצד התושבים רצים לאתרי הסיוע לאוכלוסייה שהוכנו מראש, בבתי ספר ובמתקנים ציבוריים, ראינו כיצד הרשויות המקומיות קולטות את חסרי קורת הגג ומטפלות בהם. למעשה, ניכר שרוב האירועים בטיפול באוכלוסייה, מטופלים על ידי הרשויות המקומיות. גם את פעולות הכנת האוכלוסייה לרעש האדמה ביצעו הרשויות המקומיות, כולל הנחיות להכנת ערכת חירום משפחתית, ותרגילים רבים שבוצעו בבתי הספר ובמקומות העבודה.

ברמה הלאומית, מוקדם לקבוע כיצד התכוננו השלטונות ביפן וכיצד ניהלו את האירוע בימים הראשונים, אך קשה להתעלם משאלות קשות שעולות מהמראות ומהמחזות להם אנו עדים ביממות האחרונות. ידוע שברעידת אדמה קיימים סיכונים משניים (Secondary Disasters ) שהם תוצר לוואי של רעידת אדמה, כמו פגיעה במפעלים המכילים חומרים מסוכנים שעלולים לפגוע באוכלוסייה גדולה, גם אם היא לא נפגעה בצורה ישירה מהרעש עצמו.

לעיתים רבות, כמות הנפגעים כתוצאה מאירועי הלוואי גדולה משמעותית מכמות הנפגעים הישירה מהרעש. קיימות עדויות רבות לכך בהיסטוריה, בנפגעי השריפות ברעש האדמה שפקד את סן פרנסיסקו בשנת 1906, וברעש באדמה בקובה-יפן בשנת 1995, עקב קריסת תשתיות של גז ודלק.

במובנים רבים, מיגון התשתיות והמפעלים המכילים חומרים מסוכנים, חשובה יותר ממיגון בתי התושבים. קריסה של מספר מבני מגורים תגבה מחיר מקומי, של דיירי המבנה שלא חוזק כהלכה לרעש האדמה, ברם, תוצאה של אי מיגון מפעל, המכיל או מייצר חומרים מסוכנים, קשה שבעתיים ועלולה לגבות מחיר קשה בנפש, בשל השפעתו על שכונות רבות ולעיתים על מספר ערים.

השלטונות ביפן יצטרכו לחקור (כמיטב תרבות התחקיר היפנית), האם נערכו למיגון התשתיות והמפעלים המסוכנים, לרבות הכורים הגרעיניים.

ובישראל, המצב הרבה יותר חמור. אם ביפן האוכלוסייה מוכנה כהלכה, ורובם של המבנים בנויים לעמוד בפני רעש אדמה, אצלנו קיימים כ 100,000 מבנים, אשר נבנו לפני שנת 1975 ללא תקן (השנה אשר בה נכנס תקן 413 לבניה נגד רעידות אדמה). המשמעות היא, שחלק גדול מהם לא יעמוד ברעידת אדמה. יתרה מכך, ריכוזי המפעלים בישראל, המכילים חומרים מסוכנים וקרבתם לערים, מהווים מקור סיכון נוסף לאוכלוסייה רחבה בעת רעידת אדמה.

המענה לרעידת אדמה, הוא בראש וראשונה, בחיזוק התשתיות של כל האלמנטים העלולים לסכן אוכלוסייה רחבה, בחיזוק מבני המגורים ומבני הציבור, ובהכנת מענה לתגובה לכל תרחיש.

תוכנית מתאר ארצית 38 (תמ"א 38), שיצאה לדרך בשנת 2005, יכולה לתת מענה לצמצום מספר הנפגעים והנזק כתוצאה מרעידת אדמה.

חולשתה של התוכנית היא בחוסר הידע של הדיירים והזכויות שניתן לקבל מתמ"א 38, ובניהול המשא ומתן מול הקבלנים, רובם מתווכחים על הלובי והאינטרקום, ולא על חיזוק הבניין והוספת הממ"ד.

ד"ר חיליק סופר, מומחה לרעידות אדמה ולתמ"א 38. משמש כיועץ לדיירים ומלווה פרויקטי תמ"א 38. מרצה בכיר באוניברסיטת בן גוריון בנושא רעידות אדמה והיערכות למצבי חירום. חבר וועדת ההיגוי להיערכות לרעידות אדמה. לשעבר ראש מחלקת התגוננות אוכלוסייה בפיקוד העורף.soffery@014.net.il


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב