דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שיקום פציעות של רקדנים בפרוטוקול בעל ארבעה שלבים 

מאת    [ 20/03/2011 ]

מילים במאמר: 857   [ נצפה 2857 פעמים ]

הציפייה של הרקדן לשיקום מקצועי ומהיר מביא אותנו לכתוב פרוטוקולים שיקומיים שמנחים אותנו במסגרת של זמן סבירה לבצע את עבודת השיקום תוך שילוב של מספר מקצועות שיכולים להביא לתוצאות מספקות מאוד.

 

הדגש בפרוטוקול הוא על ליווי מקצועי של הרקדן בתהליך חווייתי אישי ולא של המטפל או של צוות השיקום. בתוך כך, הרקדן גם לומד לקחת אחראיות על הפציעה, לומד להתמודד איתה, לומד את המגבלות החדשות שמופיעות ולוקח את הלמידה המשולבת הזו לצורך צמיחה והעצמה עצמית.

 

תחומי הטיפול שיכולים להיכנס בתכנית שיקומית כזו הם מגוונים ובעיקר מותאמים ליכולות ולאישיות של הרקדן.

פרוטוקול זה מבוסס על עבודה בשני היבטים: העבודה במסגרת הקליניקה והעבודה במסגרת הסטודיו. הפרוטוקול מבוסס על הפרוטוקול של הרקנס (1) אך מותאם בסופו של דבר לשימוש במסגרת "ללכת עם הגוף" (2) המכון הרב תחומי לטיפול בפציעות ספורט וברקדנים.

 

תחומי הטיפול הבסיסיים הכלולים בפרוטוקול זה לאחר ההתאמה הם: פיזיותרפיה, ספורט תרפיה, אימון גופני, אימון מנטאלי ותזונה.

 

שלב האבחון

בשלב הקליטה של הרקדן לאחר הפציעה, יפגוש הרקדן את הצוות הטיפולי שייבחן את מצב הפציעה, בדיקת רופא במידת הצורך, הדמיות ואבחנה סופית, אבחון מנטאלי לצורך איתור נקודות כשל, איסוף נתונים הנוגעים לתזונה היומית של הרקדן ועוד.

בשלב זה נכתב הפרוטוקול המתאים ללוח המופעים, ללוח החזרות ולאורח החיים של הרקדן, תוך התחשבות בכל הפקטורים המשפיעים על חייו האישיים והמקצועיים, מה שדורש הכירות מעמיקה עם האדם, הרקדן והלהקה בה הוא רוקד, סביבתו התומכת, סביבתו המקצועית וכו'.

 

הפרוטוקול נכתב עם תאריכי יעד כדי לתחום את השלבים במסגרת של זמן ולתת אפשרות לבחון את השגת היעדים ואת נקודות הכשל האפשריות, מה שמבטיח עמידה ביעדים ריאליים ומניעה של פציעות נוספות בזמן ההחלמה.

הפרוטוקול הטיפולי בארבעה שלבים:

 

השלב הראשון (המצב החריף או האקוטי של הפציעה) הרקדן נמצא בשלב המנוחה מעבודה פיזית. שלב זה משמש לצורך הורדת הנפיחות, הכאב והתהליכים הדלקתיים שנגרמו במהלך הפציעה. רוב העבודה נעשית במסגרת הקליניקה על ידי צוות השיקום הפיזיקאלי (פיזיותרפיסט, ספורט תרפיסט, מאמן כושר) עם דגש על שמירה על המצב האירובי האופטימאלי, המשך חיזוק על החלקים הבריאים בגוף ועוד.

באימון המנטאלי נבחן את ההתמודדות של הרקדן בנוגע לפציעה, תפיסתו מול כאב והמוטיבציה.

ההכוונה התזונתית תשים דגש על שני דברים קריטיים בשלב הזה: התזונה שתעזור לרקדן לבנות רקמות ולהחלים מהר יותר מהפציעה ומצד שני תזונה שתשמר משקל ותמנע השמנה.

בסטודיו הרקדן יבצע תרגילי רצפה עם המגבלות של הפציעה, יעבוד על הגמישות של החלקים הבריאים וישמור על הקשר עם הלהקה, החזרות וכו'.

 

בשלב השני במסגרת הקליניקה נתחיל בשיקום הפעיל של האזור הפגוע, נבחן את השרשרת התנועתית שנפגעה, נעלה לעומס ראשוני ונכתוב תכנית אימונים אישית שתסייע בהפעלה ראשונית של האיבר הפגוע. נתחיל לעבוד על הגמישות והתגובות קואורדינטיביות שנפגעו בפציעה.

במקביל, בסטודיו, נאפשר חזרה הדרגתית לפעילות, כאשר מצד אחד הרקדן יבצע תרגילים של רקדן ברמת מתחיל ובכך ילמד את הגוף לחזור לפעילות נכונה, מצד שני יבצע חזרות רק ב"סימון". עליית עומסים והסעת משקל תהיה בהתאם לפציעה.

בנוסף ייבחן הצורך בשלב זה בליווי מנטאלי, שימור מוטיבציה וכד'.

הדיאטנית תבצע בדיקות אנתרופומטריות (מדידות, שקילה ובדיקות פיזיולוגיות בסיסיות) כדי לבחון את השינויים התזונתיים הכלליים ובנוסף תיתן את הדגשים המתאימים לצורך המשך ההחלמה.

 

בשלב השלישי במסגרת הקליניקה נעבוד על העמסה של משקלים עד 80% מהמשקלים המקסימאליים ויכולות תפקוד על הבמה. נקיים אימוני כוח מותאמים אישית ובנוסף נעלה לשלב של אימונים אירוביים מלאים. נשים דגש מיוחד על הקואורדינציה, שיווי משקל ותגובות מהירות שילמדו מחדש תפקוד לאחר פציעה ונבחן את השרשרת התנועתית מחדש.

במסגרת הסטודיו, הרקדן יקיים שיעורים ברמה בה הוא היה לפני הפציעה, יעמיס משקל באופן מלא או על פי היכולת המקסימאלית האישית.

האימון המנטאלי ישים דגש על המוטיבציה של החזרה לפעילות מלאה ועל הקושי בהתמודדות עם החזרה לאחר הפציעה.

בפגישה עם הדיאטנית הרקדן יקבל את הדגשים המתאימים לתזונה בהתאם לרמת הפעילות אותה הוא השיג ולאורח החיים.

 

בשלב הרביעי והאחרון של השיקום, הקליניקה תספק תכנית עבודה בעומסים מעל הרגילים כדי לבחון את היכולות האמיתיים של הרקדן, תבחן את המצב האירובי ותכתוב תכנית בהתאם ותבחן את ההתנהלות הכוללת של הרקדן ביחס לפציעה. במידת הצורך תתאים אביזרים אורטופדיים או קיבועי עזר.

בשלב זה יש חזרה מלאה של הרקדן לפעילות על הבמה, ללא מגבלות מיוחדות.

אם יש צורך בפגישה לצורך אימון מנטאלי תתקיים פגישה כזו כדי לטפל נקודתית ולפי הצורך.

הדיאטנית תחזיר את הרקדן לתזונה הרגילה שלו בהתאם לאורח החיים שלו, לפי לוח ההופעות, טיסות להופעות בחו"ל וכדומה.

 

(1)  Based on Harkness center for Dancer's Injuries, M. Liederbach – 1994

(2)  All Rights Reserved ( כל הזכויות שמורות)

אריאל הרלב, ספורט תרפיסט. בעברו אחד המטפלים בסגל פראלימפי הישראלי, מטפל ביחידה לשיקום טרשת נפוצה בבית החולים שיבא, כיום המנהל המקצועי של "ללכת עם הגוף", מרכז שיקום רב תחומי לטיפול בפציעות ספורט וברקדנים. אריאל ערך מדעית ספרות בנושאי כאבי גב וכאבי ברכיים, מפרסם מאמרים מקצועיים ומרצה בתחום.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב