דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המסרים המידיים כובשים 

מאת    [ 15/08/2007 ]

מילים במאמר: 786   [ נצפה 3654 פעמים ]

המסר העיקרי הוא - המסרים המיידיים מאחדים בין טכנולוגיות התקשורת השונות כמו שיחות וידיאו, שיחות קוליות, משלוח הודעות טקסט ואימייל, וכפועל יוצא מפשטים ומייעלים את העבודה. ההיצע הרחב של פתרונות בשוק והעובדה שמדובר בפתרונות בשלים, מעמידים את המסרים המיידים בעמדת זינוק להפיכתם למדיה תקשורתית מרכזית ומשמעותית.


השימוש במסרים המיידיים (Instant Messaging או בר"ת IM), שקיים כבר עשרות שנים, פרץ לתודעת הציבור הרחב רק בעשור האחרון. המדענים והחוקרים באוניברסיטאות עשו שימוש במסרים המיידיים כבר לפני למעלה משלושים שנה, על גבי מערכות ההפעלה הראשונות בעולם.

עם זאת, את הדחיפה החזקה ביותר שלה קיבלה טכנולוגיית ה-IM עם השקת תוכנת המסרים המיידיים ICQ בשנת 1996, על ידי חברת מיראביליס הישראלית. הצלחת מיראביליס עם ICQ סללה את הדרך לכניסתם של ספקים בולטים כמו מיקרוסופט, יאהו! וגוגל, לתחום זה.

טכנולוגיית המסרים המיידיים התקבלה בהתלהבות רבה בקרב המשתמשים הביתיים. ארגונים ועסקים, לעומת זאת, נטו להתייחס למסרים המיידיים בחשש, שנבע משתי סיבות עיקריות: האחת - אבטחה. עד לפני שנים ספורות, נושא אבטחת תקשורת IM היה פרוץ לחלוטין וכמעט שלא היו פתרונות המותאמים לעסקים. השנייה - דעות קדומות וחשש טבעי מטכנולוגיה חדשה ולא מוכרת.

מנהלי המחשוב המעיטו בעבר בחשיבותם של המסרים המיידיים לתקשורת הארגונית. מצד שני, מאחר ומשתמשים רבים התקינו תוכנות כאלה באופן בלתי מורשה, נהגו מנהלי מחשוב לחסום פורטים, להגבלת השימוש בהם או התעלמו מהנושא.

כיום, לעומת זאת, נראה כי משתנה יחס הארגונים למסרים המיידיים. ארגונים שהטמיעו מערכות לניהול מסרים מיידיים בארגונם גילו כי הן משמשות ככלי רב עוצמה לתקשורת ארגונית, שמאחד את כל ערוצי המדיה השונים תחת ממשק אחד וכפועל יוצא, מפשט את העבודה ומשפר את פרודוקטיביות העובדים.

תוכנות למסרים מיידיים מסוגלות לבצע כיום הרבה יותר פעולות מאשר שליחת הודעות טקסט בלבד. תוכנות אלו מסוגלות לבצע שיחות קוליות ושיחות וידיאו, לשלוח אימיילים, לשלוח קבצים ולשתף יישומים והכול באמצעות רשת האינטרנט, דבר אשר מביא לחסכון כספי ניכר בעלויות התקשורת.
התמורות הבולטות

בין התמורות הבולטות בתחום זה ניתן לראות כיום את: כניסתן של חברות מובילות בעולם לשוק המסרים המיידים, כמו מיקרוסופט, AOL, גוגל, יאהו! ו-eBay (עם סקייפ) אשר הולכות וממלאות את הואקום שהיה קיים עד כה בתחום הפתרונות למגזר העסקי, היצע רב יותר של פתרונות חדשים לארגונים ברמת התשתית, החומרה והתוכנה, כולל פתרונות אבטחה עתירי חידושים והתפשטות המסרים המיידים גם למכשירים ניידים.

התפתחויות אלו ועוד יוצרות יתרונות רבים לארגון הממוצע ומאפשרות שימושים חדשים במסרים המיידיים. למשל: חסכון בעלויות התקשורת, שיפור יכולות שיתוף העבודה בין העובדים, שימוש במסרים המיידים כערוץ תקשורת נוסף בין העובדים עצמם ועם לקוחות, שימוש במסרים המיידיים ככלי נוסף לתמיכה טכנית בלקוחות ושימוש במסרים המיידים כערוץ מכירות.

טכנולוגיות חדשות מאפשרות לתוכנות המסרים המיידיים לתקשר גם עם מוצרים אחרים, כמו טלפונים ניידים, טלפונים קוויים חכמים ומכשירי כף יד, דבר המאפשר לעובדים "לקחת את העבודה איתם" לכל מקום. התפתחויות אלה, גרמו לכך שיותר ויותר ארגונים החליטו ליישם מסרים מידיים, המחליפים גם חלק מפעילות האימייל.

אם צריך עוד סיבה לעבור למסרים המיידיים, הרי שגישת החסימה של התוכנות נתגלתה כבלתי אפקטיבית. מחסור בסטנדרטיזציה ובמדיניות ארגונית בנושא זה, מביאים לכך שהמשתמשים מתקינים לבד תוכנות חוץ ארגוניות למסרים מיידיים, מה שמקשה על המעקב והניטור אחריהם ומביא, פעמים רבות, לתוצאה הפוכה מהרצוי.

מוצרים בולטים

בין המוצרים הבולטים כיום בתחום המסרים המידיים ניתן למנות את: מיקרוסופט המציעה את Live Communications Server; סקייפ (Skype) שמציעה תוכנת מסרים באותו שם המספקת גם שירותי VoIP, אפשרות לשליחת קבצים, ביצוע שיחות ועידה ועוד; Akonix (אקוניקס) מספקת היצע פתרונות רחב בתחום כלל התקני חומרה ופתרונות אבטחה; AOL מציעה את AIM ואת ICQ. גוגל מציעה את Google Talk המשולבת גם כחלק משירות הדואר Gmail שלה; IBM מציעה את Lotus Sametime, מערכת לניהול מסרים מיידיים לארגון; סאן (SUN) מציעה מערכת לניהול מסרים מיידיים בשם Sun Java System Instant Messaging; יאהו! מציעה את Yahoo! Messenger.

מאחדים מסרים

אחת המגבלות הבולטות במרבית תוכנות המסרים המיידיים היא שהן לא יודעות לתקשר האחת עם השנייה. זאת משום שכל חברה משתמשת בפרוטוקול משלה לתקשורת בין המשתמשים. בשוק קיימים מספר פתרונות חופשיים המנסים לפתור בעיה זו. ביניהן ניתן למצוא את תוכנת המסרים Trillian המאפשרת למשתמשים מהתוכנות ICQ, MSN, IRC, Yahoo! Messenger ותוכנות נוספות לדבר האחד עם השני. פתרונות נוספים מסוג זה כוללים את Miranda, Paltalk, Gaim ו-Qnext. אחת מהיוזמות המובילות בתחום הוא פרוטוקול בקוד פתוח בשם Jabber, המאפשר לכל חברה להתבסס עליו בפיתוח תוכנה למסרים מיידיים.

צפי לעתיד

שוק המסרים המיידיים גילגל בשנת 2005 כ-315 מיליון דולרים, כך על פי חברת המחקר IDC. עד שנת 2009 צפוי שוק זה לגדול להיקף של 736 מיליון דולרים בשנה. כ-40 מיליון משתמשים עסקיים בכל העולם עושים כיום שימוש במסרים מיידיים וכמיליארד מסרים מיידיים נשלחים מידי יום, בין משתמשים אלו.

סיכום

תחום ה-IM הוא חלופה תקשורתית אטרקטיבית וכובשת. מודעות ליתרונותיה והטמעתה בהיקף נרחב, יהיה בהם בכדי לשפר באופן משמעותי את התקשורת בארגון.

התקציר לקוח מתוך תחקיר pCon בשם המסרים המידיים כובשים.

הרחבות, ראיונות עם מומחים, טיפים מעשיים וקישורים להעמקה ניתן למצוא בכתובת -
http://www.pcon.co.il/v5/Debrief.asp?debrief=781

למאמרים מקצועיים ואובייקטיביים נוספים של קובי שפיבק, בתחומי מידע מחשבים ואינטרנט, באתר "מאמרים" ראה - http://www.articles.co.il/author/1944
קובי שפיבק Bsc., MBA הוא העורך הראשי של תחקירי pCon ואתר pCon-line. כמי שעוסק במחשבים, על מכלול היבטיהם משנת 1976 וכן כמי שכתב וערך למעלה משמונה מאות תחקירים על כל היבטי המחשוב העיקריים, הוא נמנה על אותם אנשים בודדים בארץ ובעולם, שבאמת ובתמים, מבינים לאן הולך עולם המחשוב ומהן השלכותיו המידיות והעתידיות, על אנשים וארגונים. הוא גם פרסם מספר רב של מאמרים במרבית העיתונים הגדולים והמקצועיים, והופיע פעמים רבות בערוצי הטלוויזיה והרדיו המרכזיים. נכון להיום הוא מייעץ למרבית מנהלי המחשוב בארגונים המובילים בישראל, והוא נחשב בעיני רבים, לגורו של המחשוב העסקי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב