דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בדיקת דם בחיות - ביוכימיה. מה משמעות הבדיקה? 

מאת    [ 17/03/2011 ]

מילים במאמר: 524   [ נצפה 4480 פעמים ]

בדיקת דם ביוכימית בחיות דומה לבדיקה בבני אדם. הבדיקה הביוכימית מכילה מספר מדדים הנותנים הערכה לגבי תפקודם של מספר איברים פנימיים. כאן אסביר מה משמעות כל מדד ומה גורם לשינוי בו. לצד כל מדד יופיע הקיצור שלו באנגלית, כפי שהוא מופיע בדף הבדיקה.

אלבומין (ALB) - אלבומין הוא חלבון המיוצר בכבד ומשמש כמעביר או "מונית" לחומרים שונים בדם. הבדיקה של מדד זה נותנת הערכה לגבי תפקוד הכבד, הערכת מצב ההידרציה של החיה (האם החיה מיובשת) או האם יש זליגה של החלבון.

אנזים אלקלין פוספאטאז (ALP) - אנזים זה נמצא ברקמות רבות אך הוא משמש בעיקר להערכת תפקוד ושלמות רקמת הכבד. עליה במדד זה מהווה אינדיקציה לפגיעה ברקמת הכבד.

אנזים אלאנין אמינו-טראנס-פראז (ALT) - גם אנזים זה מהווה אינדיקציה לתפקוד ושלמות רקמת הכבד בחיות מחמד. בחיות גדולות (סוסים, בקר) אנזים זה אינו מהווה אינדיקציה לתפקוד הכבד.

אמילאז (AMYL) וליפאז (LIPA) - אנזימים אלה נמצאים ברמות גבוהות בלבלב (תפקיד הלבלב הוא לעזור בתהליך העיכול ולהפריש הורמונים כגון אינסולין). עליה באנזימים אלה יכולה לכוון אותנו לתהליך דלקתי בלבלב אך לרוב יש להיעזר בבדיקות נוספות על מנת לאשר תהליך זה.

אנזים אספארטט אמינו-טראנס-פראז (AST) - אנזים זה אינו ספציפי לרקמה כלשהי אך יכול לכוון אותנו לתהליך הפוגע ברקמת לב, כבד או שריר.

סידן (Ca) - סידן הוא אלמנט מרכזי בפעילות תהליכים רבים, כולל בניית עצם, תפקוד שרירים ועוד. עליה במדד זה יכולה להתגלות בתהליכים הקשורים בעצם, סוגי סרטן מסוימים או הפרשת הורמונים לא תקינה. ירידה במדד זה עלולה להתגלות בכלבות לאחר המלטה, כאשר החלב והגורים צורכים סידן רב. מצב זה עלול להוביל למקרי חירום בו הכלבה מתעוותת בגלל חוסר איזון בסידן (מצב הנקרא אקלמפסיה).

כולסטרול (CHOL) - כולסטרול מיוצר בכבד ומופרש במרה. כולסטרול אינו גורם לבעיות לב כמו בבני אדם אך עליה במדד זה מהווה אינדיקציה לבעית הורמונים מסוימת. עליה בכולסטרול יכולה להתגלות גם לאחר ארוחה המכילה שומן רב.

אנזים קריאטין קינאז (CK) - אנזים זה נמצא ברמות גבוהות ברקמת בתאי שריר הלב ושרירים אחרים. לכן, עליה במדד זה יכולה להראות תהליך בו נגרם נזק לשרירים אלה. עליה במדד זה יכולה לנבוע גם ממאמץ רב וממושך (ממצא נורמלי).

קריאטינין (CREA) - קריאטינין הוא תוצר לוואי של פירוק חלבונים ופעילות שריר בגוף. קריאטינין מיוצר בגוף באופן קבוע ומופרש ע"י הכליות בשתן. עליה במדד זה מהווה אינדיקציה לתפקוד לקוי של הכליות אך יש לבצע בדיקות נוספות על מנת לאשר ממצא זה.

גלוקוז (GLU) - גלוקוז הוא ה"דלק" העיקרי של הגוף והוא נשמר ברמות קבועות בדם. בסכרת ניתן לראות עליה גבוהה בגלוקוז אך לא ניתן לקבוע בעזרת בדיקה בודדת כי החיה סובלת מסכרת מאחר וארוחה גדולה עלולה לגרום גם כן לעליה חדה במדד זה.

בילירובין (TBIL) - בילירובין הוא תוצר לוואי של פירוק תאי דם והוא מופרש במרה ע"י הכבד. עליה במדד זה עלולה להעיד על פירוק דם מוגבר (המוליזה), על תפקוד לקוי של הכבד או חסימת מרה.

אוריאה (UREA) - אוריאה הוא תוצר לוואי של פירוק חלבונים והכליות דואגות להפרישו במהרה. עליה במדד זה עלולה להצביע על פעילות כליה לקויה. יש להבין כי מדד זה מושפע מגורמים אחרים כגון התיבשות.

 

בדיקת דם ביוכימית לרוב מלווה בספירת דם או בדיקות נוספות על מנת לקבל את התמונה הכוללת של בריאות חיית המחמד. בדיקת הדם תיעשה לאחר בדיקה כללית ע"י הווטרינר המטפל .

 

 

 

מרפאה וטרינרית נחלת יצחק - ד"ר נדב מרחבי חפץ חיים 26, נחלת יצחק, תל אביב 03-6094460 חירום 050-7955525




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב