דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צירופי מזון נכונים 

מאת    [ 09/03/2011 ]

מילים במאמר: 1083   [ נצפה 6308 פעמים ]

בשל מגבלות פיזיולוגיות הקיימות בגוף האדם, גופינו מתקשה לעכל ביעילות ובקלות צירופי מזון מסוגים שונים. הרגלי התזונה הלקויים, הרווחים בחברה המערבית, מקשים על תהליך העיכול והפירוק של המזון בגופינו. שכן, כל ארוחה מורכבת מערב רב של סוגי מזון: חלבונים, פחמימות, עמילנים, ירקות ופירות, צירופי מזון, אשר אינם מספקים את הפלטפורמה הנכונה לעיכול יעיל ומהיר של המזון, עובדה המחבלת בתהליך העיכול הטבעי של הגוף, גורמת לפירוק חלקי של מזונות, וכתוצאה מכך, לריקבון שאריות המזון, שלא עוכלו או הופרשו החוצה מן הגוף. מצע, המעודד את התפתחותן של בקטריות, זיהומים, חיידקים ומחלות. מלבד העובדה הבריאותית, צירופי מזון נכונים מגבירים את תהליך חילוף החומרים בגוף וגורמים להרזיה. לפיכך, מומלץ לשמור על צירופי מזון נכונים, ולהתחשב בארבעת הפרמטרים הבאים:

  1. זמני עיכול – לכל סוג מזון, זמן עיכול שונה. למשל זמן העיכול של פירות נע בין 30 ל – 60 דקות, ואילו זמן העיכול של בשר נע בין 3 ל – 4 שעות. במידה ונאכל, בו זמנית, בשר ונשתה מיץ תפוזים, זמני העיכול השונים, "יבלבלו" את מערכת העיכול ויקשו על יעילות הפירוק והעיכול של שני סוגי מזון אלו. לפיכך, מומלץ לדגול בשיטה של צירופי מזון נכונים, המתחשבים בפרמטר של זמני העיכול השונים של מיני מזונות.
  2. חומציות – סוגים שונים של מזון, גורמים לריאקציה חומצית או ריאקציה בסיסית בקיבה.
  3. תזונה המשלבת בין מזון היוצר תגובה בסיסית בקיבה ומזון היוצר תגובה חומצית בקיבה, מקשה על תהליך הפירוק והעיכול של המזון, כמו גם גורם לחוסר איזון ברמת ה- PH בקיבה, ולכן צירופי מזון אילו אינם מומלצים לגוף.
  4. לפיכך, יש להקפיד על הפרדה בין מזונות חומציים, כגון: בשר, סוכר, עוף, לחם, דגים, קמח, ביצים וגבינות לעומת מזונות בסיסיים, כגון: ירקות, פירות, תפוחי אדמה, אגוזים, שקדים ועוד.
  5. חומציות הדם – רמת ה-PH של הדם הנה בסיסית ונעה בין 7.25 ל – 7.45. סוגי מזון שונים משנים את רמת החומציות בדם, לכן חשוב להקפיד עלצירופי מזון נכונים ולהפריד בין סוגי מזון בסיסיים ובין סוגי מזון חומציים.
  6. אנזימי העיכול – גופינו מפעיל אנזימי עיכול שונים, לצורך פירוקם ועיכולם של מזונות. צירופי מזון לא נכונים, מפעילים אנזימים המנוגדים זה לזה, המנטרלים זה את פעולתו של זה, וכך למעשה, משבשים את תהליך העיכול בגוף. התוצאה הנה ברורה: המזון לא מתפרק כהלכה ושאריות המזון נרקבות ומחוללות שמות בקיבה ובמעיים. אנזימי העיכול בגוף הינם רבים, אולם ארבעת האנזימים הבאים משתתפים בתהליך העיכול של סוגי מזון שונים והם:
    • פרוטאז וטרופסין – הם אנזימים המעכלים חלבונים
    • לקטאז – הוא אנזים המעכל חלב וסוכר
    • ליפאז – הוא אנזים המעכל שומנים
    • עמילז – הוא אנזים המעכל פחמימות
אילו קבוצות מזון ישנן ?


אנו מבחינים בחמש קבוצות עיקריות של מזון: חלבונים, עמילנים, פירות, ירקות וקטניות. בכדי לסגל אורח חיים בריא הנשען על דיאטה נכונה, עלינו להקפיד על צירופי מזון נכונים בין חמשת קבוצות המזון הללו.

  1. עמילנים – הוא תרכובת רב סוכרית, הנמצאת במזונות הבאים: חיטה, לחם, פסטות, עוגות, בטטות, תפוחי אדמה, מיני דגנים (סולת, אורז, גריסים, דוחן, שיבולת שועל, שיפון, כוסמת), ארטישוק ותירס (זמן העיכול של עמילן הנו: שלוש שעות).
  2. חלבונים – החלבונים הם אבני הבנייה של כל יצור חי. החלבונים אמונים על מספר תפקידים חיוניים בגופינו, לרבות: בניית רקמות, הובלת חמצן ומזון הנמצאים בדם אל התאים וחזרה, מגנים על הגוף מפני זיהומים (באמצעות בניית גופי חיסון), ויסות תהליך חילוף החומרים בגוף ועוד. את קבוצת החלבונים ניתן לחלק לשתי תתי קבוצות: חלבון מן החי וחלבון מן הצומח.
    • חלבון מן החי, נמצא במזונות שמקורם מן החי, כגון: ביצים, בשר, חלב, דגים ועוף.
    • חלבון מן הצומח, נמצא במזונות שמקורם מן הצומח, כגון: זרעים, גרעינים, סויה, שומשום שקדים ואגוזים, אבוקדו, ועוד.
    (זמן העיכול של חלבון אורך 4 שעות).
  3. פירות – פירות הדר וגם עגבנייה הנם חומציים, פירות מתוקים הנם הבאים: פירות יבשים, בננה, תאנה, אפרסמון, ופירות תת חומציים הנם: תפוח, משמש, מנגו, ענבים, אפרסק, דובדבן ועוד (זמן העיכול של פירות אורך בין 30 ל – 60 דקות).
  4. ירקות - חסה, מלפפון, פלפל, עלים למיניהם, כרובית, אספרגוס, גזר, קישוא, פטריות ועוד (זמן העיכול של ירקות נע בין חצי שעה לשעתיים).
  5. קטניות – זוהי קבוצה המכילה חלבונים ועמלנים גם יחד, וכוללת בתוכה: שעועית, עדשים, אפונה, חומוס, פול וסויה (זמן העיכול של קטניות אורך כשלוש שעות).







 



 





 



 





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב