דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הגמלאים: גברים בפוטנציה, ח''כים באימפוטנציה 

מאת    [ 10/08/2007 ]

מילים במאמר: 1016   [ נצפה 3090 פעמים ]

גמלאינו, נכון יותר אלה שמייצגים אותנו בכנסת ,הם בחדשות,על כול הכרוך בימים אלה בתפיסת כותרות בתקשורת ועניין בציבור. משהו לקוח מן הסרט של "אני אוקלי" anything you can do I can do better . אמנם בכול חרושת השמועות והידיעות סביבם הם לא עולים על פוליטיקאים אחרים, אך כמפלגה חדשה כוחם במותנם כעסקנים מן הזן המוכר לנו.

אם יש בכנסת הזאת מפלגה סקטוריאלית חדשה מובהקת הרי היא סיעת הגמלאים. אין זה משנה אם מחצית מבוחריה היו אנשים צעירים אשר הצביעו בעבורה משום שחשבו כי הזקנים במדינה נדרסים או במחאה על הסתאבות שאר המפלגות. הצמרת עצמה כמו סיעתה בכנסת מורכבת רק ממה שנקרא "אזרחים מבוגרים" senior citizens .

במאמר אחר בנושא ציבור הקשישים בישראל ציינתי כי המציאות היא  שתוחלת החיים באה לביטוי,  מה לעשות,  בגיל הזקנה. אנשים זקנים נעשים זקנים יותר ומכאן שבעיותיהם רבות יותר. על פי נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה משנת 2004 ,בישראל חיים כ-670 אלף תושבים בני 65 ומעלה,  שהם 10% מתושבי המדינה.  עם קום המדינה, לפני יותר ממחצית המאה,  רק כ-3% מהתושבים היו בגילים אלה.  חוקרים בעולם צופים שבשנת 2050,  אחד מכל חמישה בני אדם בעולם יהיה בן 60 או יותר. התחזית בישראל:  מספרם של בני 65 ומעלה בישראל יהיה גדול ממיליון בשנת 2020, ויתקרב למיליון ומאתיים אלף בשנת 2025. הם יהיו אז כ-13% מכלל האוכלוסייה.

מכאן שסיעה בכנסת על טהרת הגמלאים הייתה בשורה.הסיעה מונה 7 חברים ונמנית עם החמישייה של מפלגות בינוניות( ש"ס,ישראל ביתנו,איחוד לאומי- מפד"ל) ומקדימה את מר"ץ,מפלגה וותיקה בעלת קבלות, שלה 5 מנדטים בלבד.

מפלגת הגמלאים במודעות מופלגות כמו הגיל של חבריה, שפרסמה לפני כחצי שנה- כלומר 6 חדשים לאחר כינון הכנסת ה- 17 , מנתה מספר הישגים. ביניהם: הגדלת סל התרופות, הגדלת הקצבאות, הגדלת השכר של גמלאים שנשחק ועוד. אשר לרשימת השאיפות לעתיד שניצבות כאתגר, הכמיהה ארוכה מאוד. מילת הקסם שהופיעה בכול הפרסומים, הבומבסטיים, יש לומר, הייתה טיפול, שכן מי מכיר ומי יודע מקרוב מאוד את המשמעות של טיפול כמו הקשישים.

משום מה שכחו נציגי "דור הוותיקים" כי טיפול שייך לרפואה או, למצער, לרפואה משלימה, ולא למפלגה אשר קמה כדי לעשות ולא לברבר. שכן יש לנו בכנסת די והותר ברברנים שיש להם וותק ארוך מאוד.

מדברי השר רפי איתן בישיבה מס 128 בכנסת ב- 12.6.07 .

"לקחנו על עצמנו אנחנו, מפלגת הגמלאים, סיעת הגמלאים בכנסת, שורה של משימות שאנו עושים אותן לא לבד. .....הראשונה, טיפול בהתעללות המערכתית. היום הייתי בישיבה בוועדת הרווחה ושם פרופסור מאוניברסיטת חיפה הגדיר את זה בצורה הזאת: התעללות מערכתית. למה אנחנו קוראים התעללות מערכתית? אנחנו קוראים לזה שזקן שמטלפן לביטוח לאומי, לא יכול להשיג את מבוקשו. זקן שצריך איזה שהוא טיפול שקשור ב-2,3 משרדים, לעתים אובד עצות. הוא צריך להתרוצץ מעיר אחת לשנייה, מפקיד אחד לשני והנושא, בסופו של יום, הופך להתעללות.

אנחנו מכשירים אחיות, בונים מערכות של סיוע משפטי לקשיש. אנחנו מנסים, על ידי תקציבים, להגדיל את מערך העובדים הסוציאליים במשרד הרווחה. היום במשרד הרווחה יש עובד או עובדת סוציאלית על כל 600 תיקים וזה יותר מדי. זה בלתי אפשרי. אנחנו רוצים להגדיל את מספר העובדים לפחות פי 3.

אנחנו מארגנים "קווים חמים" של פניה וטיפול בזמן אמיתי.... יש לנו במגירה שורה ארוכה של חוקים נוספים ואני מקווה, שתוך השבועות הקרובים נביא את כולם לידי סיום.

לסיכום, תמיד אני מצטט מתוך הספרים העתיקים שיש לי בבית. במאה ה-15 כתב ליאון בטיסטה אלברטי. הוא כתב ספר בשם "ספר המשפחה". ב"ספר המשפחה" הוא כותב, "לאמתו של דבר עונת החורף לא נוהגת בנו, הגמלאים, הזקנים, כפי שהיא נוהגת בעצים, שהרי החורף מקל על העצים, משיר מעליהם את עליהם ומערטל אותם. אבל עלינו, הזקנים, מעמיס החורף מסע לעייפה ועוטה אותנו בצללים וכאב". אנחנו, הקשישים, נמצאים בחורף של ימינו ואנחנו זקוקים לחימום גם מתוך עצמנו וגם מאחרים. תודה."- נאום השר רפי איתן.
אם כול כך טוב, וכל כך פואטי מדוע כול כך רע וכל כך פרוזאי ?

"הגמלאים ויתרו על כל הישגיהם"

בהודעה שפרסמה לפני כמה שבועות עמותת "כן לזקן" לקידום זכויות הזקנים נכתב בין השאר: "נדהמנו על הוויתור הגורף של מפלגת הגמלאים על כל דרישותיהם שהושגו בזמנו בהסכמים הקואליציוניים" .הוויתור המשמעותי ביותר שעליו מצביעה העמותה, הוא על עדכון קצבת הזקנה. לפי חוק הביטוח הלאומי, קצבת הזקנה שווה 16% מהשכר הממוצע במשק. אבל כיום היא נמוכה מ- 5% מהשכר הממוצע בשל קיצוץ של 4% שבוצע בה לפני שלוש שנים. רוב הקיצוץ לא הוחזר לזכאי הקצבה, על אף הבטחותיהן של מפלגות הגמלאים והעבודה. גם לא הושבה הצמדתה של הקצבה לשכר הממוצע, והיא צמודה עתה למדד, כך ששחיקת ערכה נמשכת. בהודעה נאמר עוד:"אם מפלגת הגמלאים לא תשכיל לפעול עכשיו זו תהיה בכייה לדורות. שוב לא תקבל 'גיל' תמיכה כה גדולה מהציבור הרחב, הזקנים ימשיכו לבקר בבתי תמחוי ויצטרכו להתלבט אם לסבול מכאבים, מקור או מרעב". יו"ר העמותה נתן לבון, חזר על כך אתמול במכתב למערכת "הארץ".

עד כאן על הבטחות הגמלאים שלא מומשו, ואין צורך להוסיף לגבי ה"קבלות" שיש למפלגה זאת.אין כאלה. אמנם בכול הקשור לעסקנות הם הוכיחו ויטאליות רבה החל באיום הגרעיני האיראני וכלה בבחירת נשיא המדינה, ובכול הקשור לנושאים אחרים- גם ויריליות. אך בשביל אלה לא צריך מפלגת גמלאים. צריך ויאגרה. גם העובדה שהתיק של הגמלאים הוצא ממשרד ראש הממשלה והוא יהיה משרד בפני עצמו בראשותו של השר רפי איתן, אינה מעלה ואינה מורידה. סבתי הייתה רגילה לומר על מציאות כזאת: "די מיילך אביון'ס גיטער"- הבוסתנים של מלך אביון. והיה אם בכול זאת תתוקן השחיקה הגדולה בקצבת הגמלאים,התיקון יבוא הודות לעופר עיני, יו"ר ההסתדרות אשר הכניס בחבילת השביתה האחרונה את קצבת הגמלאים. לא בשל מאמצי סיעת הגמלאים.אך בינתיים גם כאן אין בשורות, כשם שאין ישועות ונחמות בתמיכה בניצולי השואה הקשישים וחסרי כול. ומילה על התככים הפנימיים במפלגה זאת- וגם הפורטרט של "דוריאן גריי" שחוק.

מכאן מתבקשת מסקנה, מצערת ככול שתהיה, אך מציאותית. שהרי אין כמעט אח ומשל למפלגות של גמלאים בארצות דמוקרטיות. לעומת זאת יש להן שדולות חזקות, מכיוון שהם כוח הצבעה הולך וגדל ולכן מתחשבים בהם. לדוגמה השדולה האמריקנית AARP ראשי תיבות של    American Association of -Retired Persons ?"האגודה האמריקנית לגמלאים". זאת עמותה ללא כוונות רווח שבה חברים כיום 35 מיליון נשים וגברים מגיל 50 ומעלה,  והיא אחת השדולות החזקות ביותר בוושינגטון.  שדולות דומות קיימות ברוב מדינות המערב והן מנתבות את הלחץ והאנרגיה לפוליטיקאים. ההבדל הוא ששם כול בוחר מכיר את הנציג שלו. כאן השיטה היא א?ם כול חטאת. המטאור של מפלגת הקשישים לא דעך. הוא פשוט לא הופיע. למפלגת הגמלאים אין מקום. עד כה הם אפיזודה, כנראה חולפת, אלא אם כן הם יהיו חלק ממפלגה חברתית צרופה,שטרם קמה בישראל.






צבי גיל הוא עיתונאי וסופר. מילא תפקידים בכירים ברדיו ובטלוויזיה במסגרת רשות השידור. הוא עוסק בפרוייקטים שנוגעים לתקומה של ניצולי השואה והתפקיד שהם מילאו בהקמת המדינה ובביסוסה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב