דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פסי האטה - תקשורת ובטיחות בדרכים 

מאת    [ 03/03/2011 ]

מילים במאמר: 417   [ נצפה 3874 פעמים ]

 

אחד מהאמצעים שהוכיחו את יעילותם הבדוקה והבלתי ניתנת לערעור בתרומתם המכרעת בכל הנוגע למניעת תאונת דרכים, או לפחות צמצום מספרן באופן דראסטי, הם פסי האטה בכבישים. ישראל, היא מדינה עם מספר הרכבים בין הגבוהים בעולם המערבי יחסית למספר תושביה.  נתון זה מוביל לפוטנציאל גבוה של מספר תאונות דרכים, במיוחד בתוך הערים, שם צפיפות כלי הרכב והולכי הרגל גבוהה ופוטנציאל החיכוך גבוה. אי לכך, תאונות הדרכים הן האויב העיקרי.  

 

בעולם המערבי ובישראל גם, המלחמה בתאונות הדרכים באמצעות בטיחות בדרכים, תופסת מקום תקשורתי נרחב וזוכה להתייחסות רצינית. תאונות דרכים אצלנו עולות לכותרות ומקבלות זמן מסך. מתקיימת מלחמת חורמה בתאונות וישנן עמותות וגופים המקדישים לכך זמן ורצינות. מחקרים רציניים לאורך שנים הוכיחו, כי פסי האטה שנבנים נכון ומחומרים ידידותיים הם אחד מכלי המלחמה העיקריים שנוקטות הרשויות יותר מכל ציוד בטיחותי אחר נגד תאונות הדרכים ברחובות הערים, משום שחלק נכבד מן התאונות מתרחשות ליד בתינו. 

 

פסי האטה הם בעצם מהמורה או גבשושית על כביש עירוני, בדרך כלל כביש צר או כביש בעייתי עם נפח גדול של הולכי-רגל, הגורם לזעזוע מטלטל של נהגים וכלי רכב. יתרונו הוא בכך, שאמצעי זה פשוט ככל שיהיה, מאלץ את הנהגים להאט מהירות ובכך להגדיל בטיחות. במדינות מתקדמות, ישנם תקנים קפדניים של פסי האטה הקובעים את גובה הפס, הבלטתו מהכביש, את רוחבו ואת החומרים מהם הוא עשוי.

 

פסי האטה כפי שנאמר, גורמים לזעזוע הרכב ולאובדן שליטה זמני. לכן, למען הבטיחות בדרך, אין לבנות את הפסים בדרך מהירה, כי בגין מהירות הנסיעה סכנת תאונה היא גבוהה יותר. היעילות הגבוהה ביותר בבניית הפסים, מתקבלת בשכונות מגורים, בדרכי גישה, בצמוד לבתי ספר ובשטחים הומי אדם שבהם המהירות נמוכה ממילא ואין סכנה לאובדן שליטה ברכב. חשוב לדעת כי אין לבנות פסי האטה בתוך סיבוב או אחריו כשהוא נסתר, מחשש לנהגים שלא ישימו לב בזמן ובגלל מהירות נהיגה גבוהה יאבדו שליטה בסיבוב.  חשוב לא פחות להתריע על הגעה לפסים באמצעות שלט ברור. גורמים מקצועיים ממליצים כי המרחק האופטימאלי בין פסי האטה הוא כ-80 מ'.  מרחק גדול יותר, יגרום לנהגים לצבור מהירות גבוהה מדי, ואילו מרחקים קטנים יותר יהיו בזבוז השקעה בבנייה רבה.

 

יש לציין, כי גם אם פסי האטה בארץ אינם בנויים עפ"י התקנים המחמירים ולפעמים יש בהם גם חסרונות , כאמצעי בטיחות מיידי, זול, פשוט ויעיל במלחמה בתאונות בתוך הערים, אין לו תחליף יעיל יותר נגד מהירות נסיעה. עם זאת, יש לעשות הכול מבחינת הרשויות לשפר ולייעל את התקנים לבניית הפסים, משום שהשפעתם על תחומים רבים היא רבה ורצוי להימנע מגרימת נזק לרכבים.

קיראו מידע נוסף על פסי האטה באתר ארבל שטראוס http://www.asclean.co.il/slow-stripes.htm

מאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי. אין להסתמך על האמור במאמר זה.

 

אוהד ורדי הוא חובב גינון, מחשבים ומתעניין במשפט.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב