דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מעמדה של שותפות בעיניי מס הכנסה ומס ערך מוסף 

מאת    [ 04/08/2007 ]

מילים במאמר: 655   [ נצפה 17374 פעמים ]



אנשים המחליטים להפעיל מיזם או עסק במסגרת שותפות מן הראוי שייקחו בחשבון את ההשלכות של פעילות במבנה ארגוני משפטי זה לעניין מעמדם בעיניי רשויות המס בישראל. ההגדרה של שותפות אינה אחידה בחוקים השונים המאזכרים את המונח. פקודת השותפויות[נוסח חדש], התשל"ה - 1975, מסדירה את נושא הפעילות בשותפות מבחינה חוקית. קיימת שותפות כללית ויש שותפות מוגבלת (אינה נידונה במסגרת מאמר זה) . ניתן לרשום שותפות אצל רשם החברות והשותפויות במשרד המשפטים. על פי סעיף 66 לפקודת השותפויות שותפות רשומה היא תאגיד שמונפקת לו תעודת רישום עם מספר מזהה (כמו מספר ח.פ לחברה). השותפות הרשומה יכולה לתבוע ולהיתבע בשמה הרשום . עם זאת ניתן להקים שותפות עסקית בין אנשים ללא הסכם בכתב וללא רישום ברשם השותפויות.

המצב על פי חוק מס ערך מוסף.

שותפות לעניין חוק מס ערך מוסף, תשל"ו- 1976 ,(להלן: "חוק מע"מ") אינה חייבת להיות שותפות רשומה ברשם החברות והשותפויות. על פי חוק מע"מ השותפות אינה ישות משפטית נפרדת מהיחידים המרכיבים אותה. בטופס 821 "רישום לצורכי מס ערך מוסף" בחלק שכותרתו "רישום שותפות" השותפים נדרשים להצהיר כדלקמן: " אנו מאשרים כי ידוע לנו כי עם רישומנו כאמור, יראו אותנו לעניין חוק מע"מ כשותפים אחראים יחד, וכל אחד לחוד לגבי פעילותנו העסקית, כלפי מנהל מע"מ"

לשותפות הנרשמת במע"מ ממונה נציג אשר מתחייב כי "ניהול פנקסי החשבונות של כל העוסקים המפורטים לעייל (היחידים היוצרים את השותפות ) נעשה במשותף".

בדברי ההסבר לרישום עוסקים במע"מ בחלק המתייחס לרישום "שותפות" נכתב:

" אם מוקמת שותפות בין שני אנשים או יותר, על השותפים להגיע למשרד, וכל שותף יביא עמו את תעודת הזהות שלו, כמו כן עליהם להציג חוזה רכישת העסק או חוזה שכירות מבוייל של העסק".

"אם השותפות רשומה ברשם השותפויות, יש להביא אישור ממנו על הרישום"

" על השותפים למנות מתוכם נציג אחד של השותפות, אשר יפעל בשמה בכל הפעילות הקשורה במע"מ"


ניתן לומר שהשותפות במע"מ אינה נחשבת לישות משפטית נפרדת העומדת בפני עצמה, אלא חייבים לברר מיהם מרכיביה ולהתייחס לאנשים המרכיבים אותה .

השותפות המע"מ היא טכנית בלבד לצורכי דיווח של הפעילות העסקית (עסקאות ותשומות) והנהלת החשבונות של העסק, אשר נעשית במשותף תחת מספר מזהה מיוחד הניתן על ידי שלטונות מע"מ לצורך דיווח (557000000 ). למספר המזהה לצורך דיווח למע"מ אין קשר והוא אינו זהה למספרי השותפויות הרשומות ברשם החברות והשותפויות.

אדם יכול לנהל עסק כ"עוסק" תחת מספר הזהות שלו ובו בזמן להיות חלק מ"עוסק" הרשום המע"מ כשותפות.

כמו כן תיתכן שותפות לעניין מע"מ המכונה "איחוד עוסקים" המורכבת מממספר שותפויות רשומות או אגד של מספר חברות הפועלות תחת "איחוד עוסקים" משותף.

המצב על פי פקודת מס הכנסה מס הכנסה

בסעיף 63 (א) (1) לפקודת מס הכנסה שכותרתו "שותפויות" נכתב: " הוכח להנחת דעתו של פקיד השומה, כי בעסק פלוני או במשלח יד פלוני עוסקים שני בני אדם או יותר יחד- יראו את החלק שכל שותף זכאי לו בשנת המס מהכנסת השותפות- והיא תתברר בהתאם להוראות פקודה זו- כהכנסתו של אותו שותף, והיא תיכלל בדו"ח על הכנסתו שעליו להגיש לפי הוראות פקודה זו".

כלומר פקודת מס הכנסה מתעלמת מקיום "השותפות" לעניין חיוב במס של ההכנסות הפירותיות שנוצרו במסגרתה. ההכנסות וההוצאות מחושבות במסגרת העסק המשותף, ולאחר חישוב הרווח או הפסד מהשותפות מועבר חלק בהם לכל שותף על פי חלקו בהון השותפות או בהסכם בין השותפים. תוצאה עיסקית זו מפעילות השותפות זו מצורפת להכנסות ממקורות אחרים של הנישום.














לפעילות במסגרת של שותפות יש השלכות לא פשוטות כאשר השותפות מתפרקת או נמכרת לגוף עסקי אחר. בפס"ד ע"א 2026/92 פקיד שומה נ' שדות חברה להובלה, נשאלה השאלה כיצד למסות שותפים בשותפות המעבירים את נכסי והתחייבות שותפות לחברה המוחזקת על ידי השותפים באותם שיעורים בהם החזיקו בשותפות. האם מדובר בפירוק של שותפות או מכירה של זכויות או מכירה של נכסים.
הגישה שאומצה על ידי בית המשפט העליון ברוב של שלשה שופטים כנגד שניים היא שלעניין הפעילות השוטפת של השותפות יחול סעיף 63 (א) לפקודת מס הכנסה, ולעניין מכירת חלקו של כל שותף בשותפות יש לנהוג לפי גישת הישות הנפרדת, על פיה יש לראות בנכים המופעלים בשותפות כמוחזקים על ידה. חוזר מס הכנסה מס' 14/2003 בנושא מיסוי שותפויות מציג את עמדת נציבות מס הכנסה בסוגיות שעלו בפסק דין שדות.

מומלץ לקבל יעוץ מקצועי ממומחה בנושא זה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב