דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מבוא - מאמר 9: הסיבה השניה לבריאה: להעניק שפע טוב לנבראים 

מאת    [ 27/02/2011 ]

מילים במאמר: 646   [ נצפה 1781 פעמים ]

הסיבה השניה לבריאה: להעניק שפע טוב לנבראים
כותב המאמר: שמואל קרמרמן
הסיבה הראשונה לבריאה הינה רצונו של הבורא להנחיל מטובו הרוחני לכל ברואיו, בשפע וללא מגבלות, על מנת שאלו יחושו עונג והנאה. סיבה זו נובעת מתוך "הרצון לנתינה" שמצוי בבורא בצורתו "הפשוטה": מתן שפע של טוב לבני האדם, בלא קשר או התניה אל מחשבותיהם, מעשיהם, התנהגותם ואמונתם בקיום הבורא. לכאורה, יש בגישה זו משום הסרת האחריות מהנבראים באשר למהותם והתעלמות מהשאלה המוסרית-אתית, האם הם אכן ראויים לשפע הטוב המוענק ביד כה רחבה.
יתר על כן, הענקה חד-צדדית של שפע טוב מבטלת את האפשרות להתפתחות יחסי הגומלין בין הבורא לבין הנבראים לפי ממד של מתן גמול מול אי מתן שכר ומציגה את הבורא כדטרמיניסט שגורם לכך שכל הבריאה הינה חסרת חשיבות והנבראים שבה חסרי השפעה ומשוללים מזכות הבחירה באשר לכיוון התנהלותם לעבר הטוב או לעבר הרע. בגישה זו הנבראים מוצגים כחסרי ערך וכנטולי מימד האנושיות.
מתן שפע של טוב בלא גבולות מעוררת שאלה לגבי האפשרות לעורר בנברא מודעות כלפי הבורא, שכן אי קיום מודעות אינה משנה כלל בהקשר לתוצאה של קבלת הטוב. גם תכלית הבריאה מוטלת בספק שהרי אם הכל טוב, מושלם ושלם - ממילא אין מה לתקן והכל מצוי במצב "מנוחה" תמידי וללא צורך בהתפתחות רוחנית כתוצאה מ-"חוסר" כי הנבראים אינם מכירים מצב שבו אין טוב. כאמור, הנבראים מוצגים כ-"חסרי אונים". מעשיהם אינם משפיעים על המציאות ונוכחותם בבריאה אינה מכתירה אותם כנזר הבריאה או כמשהו שנבדל מיתר הברואים בהיבט המוסרי או ביכולת להבחין בין טוב לבין רע.
היות הנבראים במעמד של מקבלי שפע של טוב מהבורא, בלא שתהא לכך הצדקה ומבלי שיוכלו, בדרך כל שהיא, לגמול בחזרה טובה תחת טובה. מעלה את האפשרות להתעוררות תחושת הבושה וההתבזות בקרבם. כמשל לכך, מוצגת תחושת הנחיתות וההשפלה שמתעוררת באדם העני שזוכה לקבל שפע של מתנות וחסדים מאדם עשיר בלא שיטרח עבור מה שמקבל ושאינו יכול להחזיר שום דבר משלו בחזרה כאות תודה. ההשלכה מכך היא שבכל פעם שהאדם העני ייזכר במתנות שקיבל הוא יחוש ברע, עקב תחושת האפסות וההתבטלות העצמית ועל כן, יעשה הכל כדי להתרחק ולהימנע מלפגוש את מטיבו.
מכיוון שהגישה של מתן שפע חסד וללא גבולות, אינו עונה על הצורך בהיבראות העולמות מהסוג שהנבראים מודעים באופן חיובי לקיומו של הבורא ומשבחים אותו על נפלאות בריאותו, מתעורר הצורך לשנות את הבריאה ממצב של טוב עילאי למצב של מחסור בטוב. לשם כך מתרחש "הצמצום" שמטרתו להביא לבריאה פגומה שבתוכה מתחולל מאבק בין כוחות הטוב והרע על נפשו של האדם. המאבק נוצר כבר בתוך נפשו של האדם מעצם בריאתו שכן מוטבע בו בכפיה הרצון לקבל לעצמו - אך ניתנת לו האפשרות לבחור ולהמיר, בהשתדלות רבה ובמאמצים כבירים, את הרצון לקבל ברצון לתת משלו לאחרים, להעמיד את טובת הזולת בעדיפות גבוהה על פני טובתו שלו ולהחליף את "הרצון לקבל" עבור עצמו ברצון "לקבל על מנת להשפיע". קרי להעניק שפע לאחרים. להשפיע - במובן של הענקת שפע ולאו דווקא במובן של יצירת השפעה על הזולת.
עניין הצמצום מתבטא לא רק בכמות אור האינסוף שחודר לחלל הבריאה בתהליך התהוותה אלא גם באינסופיותו של הרצון הפשוט. הרצון כללי והבלתי מוגבל משנה את צורתו, בהיבט הבריאה, לרצון מצומצם וממוקד שבו נרקמת שיתוף פעולה בין "הנתינה" מכיוונו של הבורא לבין הנכונות ל-"קבלה" מצדם של הנבראים והתעוררות הרצון בנבראים לבחירה חופשית בין שני הרצונות במגמה ליצור גשר שיביא להגשמת הרצונות הנפרדים הללו לשביעות רצון הבורא והנברא גם יחד.
ההגעה אל הטוב המובטח בזכות עבודתם של הנבראים והגברת הקשר שבין הבורא לנברא מותניית ב:
1. הבנת רצונו הפשוט של הבורא, להעניק מטובו לנבראים, והתובנה, כי הדרך הנכונה לקבל את שפע הינה במעבר מ-"הרצון לקבל" כפשוטו אל "הרצון לקבל כדי להשפיע".
2. ההכרה, כי קבלת שפע הטוב האלוהי מותניית בהענקת הטוב של הנברא לסביבתו דרך הכוונות, המחשבות, המעשים, הדיבורים והיחסים שבין הנבראים בינם לבין עצמם.
3. האמונה, כי יש ביכולתו של הנברא להשפיע תודה וברכה גם ליוצרו ובכך לגרום נחת רוח ועונג לבורא ושכר לנברא עצמו בעולם הזה ובעולם הבא.
4. התקווה, כי בכל אלו מעמיד הנברא את עצמו כאילו הוא "שותף" ו-"משפיע" על התנהלות הבריאה, כמי שמרבה "טוב" בעולמות הגשמי והרוחניים וכמי "שמשתווה" בתכונת הנתינה אל הבורא.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב