דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נווה צדק - פריז הקטנה 

מאת    [ 23/02/2011 ]

מילים במאמר: 489   [ נצפה 3249 פעמים ]

בתחילת המאה ה20, נחשבה שכונת נווה צדק לפריז של ישראל. הסיבה לכך נעוצה במבנים הארכיטקטוניים המדליקים שנבנו שלא היו מוכרים באותם השנים. הבתים שנבנו בשכונה היו גדולים מהמקובל והחילו אגפים שהיו נחשבים לשיא היוקרה כמו חדר שירותים, מטבח, אורווה לסוסים ובית משרתים. הדיירים היו עשירים שנמאס להם מהצפיפות של העיר יפו והחליטו לצאת מהחומות ולהתיישב בקרקע גסה ולא מעובדת. שלושה משפחות ידועות גרו בנווה צדק באותה התקופה: משפחת שלוש, משפחת רוקח, ומשפחת מויאל השפיעו רבות על התפתחות האיזור.

מוקד לסלבריטאים

משפחת אמזלק הגיעה לארץ קצת בהמשך מאיזור גלברטר שבצרפת. ברנט הקים בית מפואר גם בירושלים אבל בכול זאת בנו החליט לעבור ולבנות בית דווקא בנווה צדק שהתפתחה. הבית החדש שבנה היה יוצא דופן בעיצובו וחיים החליט אף להוסיף לקומפלקס גם בריכת דגים. סלבריטאים, אנשי דת, מנהיגים, עשירים וגם פקידים בריטים נהגו להתארח בבית המשפחה באורח קבוע ונווה צדק החלה להתפרסם בשאר חלקי הארץ. משה מונטפיורי היה אחד מהמקורבים למשפחה ותיאר את העושר של הדיירים.

סגנון חיים טיפוסי בשכונה

ארוחות הצהריים שהיו אופייניות באותה התקופה אופיינו בסגנון אירופאי. כלי האוכל יובאו במיוחד ממקומות שונים בעולם. משרתים תפקדו כמלצרים, מארחים, ודאגו לשעשע את האורחים כשנתבקש. כלל הפועלים בבתי היו צרפתיים והתחושה הכללית הייתה שהם כולם חיים באירופה. בניו של חיים בחרו לגור גם הם בנווה צדק והיו מהראשונים בשכונה שהאירו את הבית באמצעות חשמל תוצרת גנרטור. צנרת מים גם היא הייתה בבית. מסביב לבתים הייתה חומה ממנה היה אפשר להשקיף על הים. חומרי הבניה של הבתים יובאו ממרסיי וגני פרי הקיפו את המבנים.

משפחת שלוש המייסדת

משפחת שלוש היתה הראשונה שיצאה מחומות העיר יפו ובנתה את ביתה בנווה צדק. המשפחה הגיעה מאלג'יר בשלהי המאה ה19 והבן אהרון החל לעסוק בצורפות. יחד עם המשפחות הראשונות שהתיישבו באיזור קנו המתיישבים עוד ועוד אדמות סביב נוה צדק ועודדו את היהודים שביפו להתחיל ולצאת מחומות העיר. בהתחלה נבנו בתים קטנים אבל בהמשך נוספו עוד ועוד אגפים עד שהבתים נהיו מפוארים. בתי חרושת החלו להיבנות גם הם בשכונה.

האדריכלות של בית רוקח

בני משפחת רוקח הקימו מבנה מפואר שמש היום כגלריה לפסלים של נכדת שמעון אבי המשפחה. הבית פתוח למבקרים ומתעד את הלך הרוח בישוב הישן. תושבי השכונה קראו לו 'השר' ובעצם מסגרו את דמותו כמנהיג של נווה צדק. בית המשפחה כולל עיצוב ואדריכלות מהשורה הראשונה. תקרות גבוהות, חללים גדולים, וגן פרי. שיקום ושחזור הבית זכה בפרסים של קרנות שימור אתרים היסטוריים והגן משמש כיום למוזיאון פסלים. כל תכולת הבית מוצגת לקהל המבקרים ומסייעת להכיר טוב יותר את המשפחה ופועלה בנווה צדק.

תיאטרון נווה צדק

לאחרונה נפתח בשכונה הוותיקה תיאטרון המציג את החיים בישוב הישן. לאורחים מוגש אוכל שהיה נהוג בעבר. כמו כן ניתן לעיין במסמכים ישנים וללמוד על התנהלות המשפחה. הקסם המיוחד של הבתים שסביב בשילוח הריחות, המנגינות והטעמים יותר חוויה מאין כמוה. כמה נעים לחוש את החיים בשכונת נווה צדק.

נכתב על ידי דני גלעד מעצב אתרי אינטרנט 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב