דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מיהו רופא שיניים 

מאת    [ 22/02/2011 ]

מילים במאמר: 605   [ נצפה 2526 פעמים ]

אסוציאציה ראשונה העולה בראשינו כאשר נשמעת המילה רופא, היא אדם בו אנו נותנים אמון שיפתור את כל בעיותינו. אמנם, בעת חיפוש במילון אחר הגדרת המילה "רופא" לא נמצא את המילים אילו במדוייק, אך אם נבחן זאת לעומק נגלה כי בסופו של דבר, זוהי ההגדרה לה אנו זקוקים.

רופא שיניים בהגדרתו הינו "אדם העוסק ברפואת שיניים". ככל שזה נוגע לנו, הוא סופרמן העוסק ברפואת שיניים. רפואת שיניים נמצאת במסלול הכשרה נפרד מההכשרה לרפואה אך ישנם מתי מעט המבצעים תפקיד של רופא שיניים ובנוסף לו תפקיד של רופא כללי.

בעבר, על מנת להיקרא רופא שיניים, חוייבו העוסקים ברפואת שיניים לעבור מסלול התמחות מלבד היותם מוסמכים רופאי שיניים כלליים, כיום עניין זה נתון לבחירה. בארץ, רופאי השיניים נחלקים לשתי קבוצות:

רופא שיניים כללי

רופא שעבר הכשרה כללית ובתוכה נכללים הפרמטרים הבאים: סיום לימודים בהצלחה, עברו את בחינת הרישוי הממשלתית ובסופו של דבר קיבלו רישיון לעסוק ברפואת שיניים המתיר להם לעסוק בתחומי רפואת השיניים השגרתיות. רישיון זה מאפשר לרופאי השיניים הכללים לעסוק בהשתלות שיניים, טיפולי שיניים בלייזר, ניתוחי חניכיים וכדומה, כל זאת לאחר השתלמות כללית קצרה. דבר זה מציב את ארצינו הקטנטונת בנקודת פלוס, מכיוון שבמדינות אחרות חייב רופא השיניים לקבל הסכמה רישמית לתחום על מנת לבצע טיפולי שיניים שונים.

רופא שיניים מומחה

רופא שבנוסף ללימודי רפואת השיניים והרישיון שבידו עבר גם מסלול התמחות בתחום ספציפי, ההתמחויות מסמיכות את הרופא המומחה לבצע טיפולים נדירים ומסובכים. רופאי השיניים הכלליים, לכשייתקלו במקרה בו יש צורך ברופא מומחה, יפנו את המטופל לרופא המומחה לתחום המסויים לו הוא זקוק. יש לציין כי אף על פי שרופא השיניים הכללי לא הוסמך לתחום מסויים, אין מניעה מצידו להמשיך בטיפול השיניים ו/או לבצע אותו בעצמו.

למרות שכל רופאי השיניים הוסמכו לבצע את טיפולי השיניים השונים, תמיד נעדיף ללכת לרופא המתמחה בתחום ספציפי ונשים מבטחינו בכך ש"הוא יודע מה הוא עושה יותר מהרופא הקודם". תחומי התמחויות השיניים הינם רבים ולעיתים נמצא עצמינו עוברים מרופא שיניים אחד למשנהו רק מכיוון שעברו כל אחד התמחות שונה, כגון יישור שיניים, טיפולי שורש, טיפולים מורכבים בשיניים, השתלות שיניים וכדומה. המבינים מבינינו יסתדרו בקלות רבה עם השמות המסובכים (אורתודנט, פריודנט) ובמציאת המומחה המתאים לכל תחום.

מספר עובדות הנכונות לגבי ישראל: כל רופא העוסק ברפואת שיניים חייב להיות בעל תואר דוקטור לרפואת שיניים- D.M.D, או דוקטור לכירורגיה דנטלית- D.D.S. . רופאים המתמחים בתחום כירורגיית פה ולסת, מתהדרים בתואר אקדמאי של דוקטור לרפואה- M.D בנוסף לשני התארים הנזכרים. בישראל, רפואת השיניים נלמדת באוניברסיטה העברית בירושלים ובאוניברסיטת תל-אביב. כמו כן, רופאי השיניים בארץ פועלים הן בקופות החולים השונות (כללית, מאוחדת, מכבי) והן במרפאות פרטיות. היתרון בפנייה לרופא שיניים בקופת החולים הוא שלרוב קופת החולים משלמת סכום ניכר על הטיפול בעוד שבמרפאות פרטיות המחיר נתון לשיקול דעת רופא השיניים והמרפאה.

רבים מאיתנו לא מקפידים על בדיקות תקופתיות היכולות למנוע בעיות רבות העלולות להיגרם עקב הזנחת השיניים. מאחר ואין אנו מטופלים בצורה מבוקרת אצל רופא שיניים, איננו יודעים לאיזה רופא לפנות כאשר אנחנו באמת זקוקים לו וחשוב מכך- באיזה רופא אנחנו יכולים לבטוח. בשלב זה, עולה השאלה לאיזה רופא לפנות, שהרי השיניים בשונה משאר איברי הגוף, זקוקות לתחזוקה יומיומית ושוטפת והזמן בין הבדיקות השגרתיות אצל רופא השיניים ראוי להיות פעם בחצי שנה, דבר המצריך אמון ברופא השיניים המטפל ושמירה על קשר איתו לאורך שנים רבות.

ישנן מספר דרכים למצוא את רופא השיניים עליו חלמת:
המלצות חברים/משפחה/מכרים, בחינת צוות המרפאה (צוות מסביר פנים ובעל הבנה מקצועית), איתור רופא על ידי קופת חולים לה את/ה שייך/ת, שיתוף המטופל בתהליך הטיפול (כאשר הרופא מסביר למטופל על התהליך, דרכי הטיפול ונותן תחושה שאתה יכול להתייעץ איתו בכל עת), תעודות הרופא. כמובן שהמשך הדרך ייבחן המטופל את טיב הקשר שלו עם רופא השיניים ואם הוא מרגיש איתו נינוח.

דנטל אקספרט - רופאי שיניים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב