דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על תום לב בהוצאה לפועל 

מאת    [ 21/02/2011 ]

מילים במאמר: 662   [ נצפה 5558 פעמים ]

מה משמעות הביטוי: "תום לב".  איזה משקל ישנו לתום לב בהליכי הוצאה לפועל  מה הדין של מי שנהג בחוסר תום לב?

הנה התשובות להלן:

בתמצית נאמר כי תום לב הינו סטנדרט התנהגות. תום לב כולל בתוכו שקיפות, הימנעות מהסתרת אינפורמציה, אמירת אמת. כוונה לדייק בפרטים. הימנעות מ:תחבולות, דבר שקר, הצנעה של עובדות לא נעימות.

בית המשפט קבע בפסקי דין, כי עקרון תום הלב חל על כל הליכי ההוצל"פ. כבוד השופטת שטופמן קבעה בפסק דין כי פתיחתו של תיק הוצל"פ, למימושו של פסק דין, או לגביית שיק (צ'יק), המוגש לביצוע כמו פסק דין, וניהול ההליכים בתיק, כפופים לעקרון תום הלב, ועל רשם ההוצל"פ ישנה החובה, כמו גם הסמכות, לדון ולהכריע בטענות מסוג זה.

בהמשך פסק הדין, קבעה השופטת שטופמן כי היקפה של חובת תום הלב, אינו מצטמצם, אך ורק, לשאלת נסיבות פתיחתו של הליך ההוצל"פ או לפירעון החוב. חובת תום הלב, חלה גם על אופן ניהולם של ההליכים בפני ראש ההוצל"פ. עקרון תום הלב בניהול הליכי הוצל"פ, מחייב את הזוכה בתיק ההוצל"פ, לפעול, באופן סביר, לגביית החוב בהליכי ההוצל"פ, ואין לו זכות"לישון על זכותו" זו, עד קץ כל הימים. אומנם, על הליכי הוצל"פ לא תחול התיישנות. אך עדיין, אין בכך כדי לסתור את חובתו של הזוכה לפעול לסיום הסכסוך בין הצדדים.

תיק ההוצל"פ אינו יכול לשמש "תוכנית חסכון" בעבור הזוכה, אשר ממתינה עד בלי סוף, ללא נקיטת הליכים, תוך צבירת הפרשי הצמדה וריבית.

ויודגש, אין המדובר בחובת הזוכה "לרדוף" אחר החייב לשם מימוש פסק הדין. ואם יתברר כי החייב התחמק מתשלום חובו במשך שנים, תוך החלפת כתובתו, יציאה מן הארץ, או מטעם אחר, הרי שברור הוא, שאין זה מחובתו של הזוכה לנקוט בהליכים בירוקרטיים, מיותרים ויקרים, על מנת לעלות על עקבותיו של החייב. מהצד השני, חלה חובה על הזוכה לנקוט בפעולות במסגרת תיק ההוצל"פ, לשם מימוש פסק הדין. כך, תוגשם תכליתו של עקרון תום הלב בניהול הליכים משפטיים, באופן הטוב ביותר, תוך ייעול הדיון ומניעת שימוש לרעה בו.    בית המשפט מציין באותו פסק דין כי לאור חובת תום הלב בניהול הליכים משפטיים ומרכזיותו של נושא זה, ימנע בית משפט עצמו, דרך כלל, מלהעניק עזרה לזוכה, אשר "ישן על זכותו", ולא נקט בהליכים לטובת מימוש זכייתו בפסק דין, או למימושו של השטר, בהליכי ההוצל"פ."

כיום, רשמי ההוצל"פ נותנים משקל הולך וגדל לתום הלב של הצדדים לתיק ההוצל"פ. משמעות הדבר כי שאלת תום הלב מחלחלת לכל ההליכים בתיק.  חייב שמגיש בקשה כלשהי בהוצל"פ, עלול למצוא עצמו בבעיה, ככל שרשם ההוצל"פ יתרשם כי אותו חייב נהג בחוסר תום לב.   בקשתו של חייב כזה עלולה להידחות.
יש לזכור כי בהוצל"פ החייב מצוי בעמדת נחיתות. לא לחינם הוא מכונה: "חייב".  לפיכך, התפיסה הרווחת היא שאין זה ראוי לסייע לחייב שבחר להתנהל בחוסר תום לב וחייב שבחר לנקוט בפעולות או מחדלים חסרי תום לב, בעצם שומט מעצמו את הזכות המוסרית לעזרה. 
המרכזיות שתופס עקרון תום הלב בהליכי הוצל"פ, בא לידי ביטוי ברמות שונות של תום לב.  ככל שחייב נהג בחוסר תום לב הנתפס כחמור יותר, סיכוייו לקבל סעד (עזרה) בהוצאה לפועל, נמוכים יותר בהשוואה לחייב תם לב.

מהדברים האמורים, ברור למדי כי בעל דין בהוצל"פ (חייב או זוכה), צריך לנהוג בתום לב בהפעלת הליכים בהוצל"פ או במסגרת הגשת בקשות וכדומה.  כך גדלים סיכוייו של בעל הדין שבקשתו תאושר.   למרות זאת, עדיין ברור שתום לב איננו חזות הכול. חשוב וכדאי שכל בקשה בהוצל"פ תהיה ערוכה באופן מסודר, ברור והגיוני.  חשוב לזכור שבהוצל"פ, תיק עשוי להתנהל שנים.  מה שכתבת היום עשוי לשמש נגדך בהמשך דרכך.

ומה דינו של מי שנהג בחוסר תום לב?  החלטת רשם הוצאה לפועל כי זוכה נהג בחוסר תום לב, עלולה לגרור סנקציה כגון הפחתת החוב. עד כדי קרן החוב.  ואפילו סגירת תיק הוצאה לפועל במקרה חמור באופן קיצוני.       לעומת זאת, הסנקציה כנגד חייב, עלולה להיות סירוב לדון בבקשה. סירוב לעכב או לבטל הליכים. הכרזה על אותו חייב כבעל יכולת המשתמט ממילוי חובותיו והטלת סנקציות נוספות, עד כדי מאסר שנתיים על-פי חוק ההוצל"פ.

?    כל האמור לעיל הינו מידע כללי בלבד, יתכן חסר וחלקי. אין להסתמך עליו.  בכל מקרה יש לפנות לייעוץ משפטי ספציפי.



מאת: עורך דין בתחום ההוצאה לפועל - קובי רום




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב