דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


להקדים תרופה להצלחה - על נחיצותה של תוכנית עסקית עבור חברות הייטק 

מאת    [ 19/02/2011 ]

מילים במאמר: 692   [ נצפה 2182 פעמים ]

 

כל חברה צריכה תוכנית עסקית - זו אקסיומה ברורה ומובנת. אולם חשוב לנו להתמקד הפעם בסיבות מדוע דווקא חברות הייטק נדרשות וצריכות להצגת תוכנית עסקית כחלק מהפעילות הראשונית שלהן, ומדוע דווקא חברות הייטק הן הגופים בעלי הרווח הפוטנציאלי הרב ביותר מקיומה של תוכנית עסקית מלאה (ולהיפך, מדוע דווקא חברות הייטק עלולות להפגע יותר מאי קיומה של תוכנית עסקית).

כתיבת תוכנית עסקית היא ענין לא פשוט, שיש להשקיע בו זמן ומחשבה דווקא בזמן השיא של תחילת הפעילות העסקית, דווקא כשישנו רצון לבצע הוכחת יכולת למוצר או השירות החדש, ודווקא כשמושם דגש על היכולות הטכניות של הסטארט אפ החדש. דווקא אז אנחנו טוענים שצריך לעצור רגע ולחשוב.

 מדוע תוכנית עסקית חשובה כל כך לחברות הייטק?

  1. תוכנית עסקית משמשת כתוכנית עבודה, המגדירה אבני דרך המשמשות להשגת היעדים הקבועים בתוכנית. אבני הדרך מאפשרות מדידה עיתית וכמותית ובחינה עצמית של הדרך שעושה חברת ההייטק בדרך להגשמת יעדים. בלי אבני הדרך האלה לא תהיה כל אפשרות להישאר עם אצבע על הדופק, ולזהות קשיים ועיכובים עוד בטרם ישפיעו בצורה בלתי הפיכה.
  2. ביכולתה של תוכנית עסקית להפוך רעיון כללי לכדי סיפור זורם, מגובש ומבוסס, המדגים את החזון עבור המוצר או השירות המתגבשים, שוק הפעילות המתוכנן עבורם והחזון השיווקי המתוכנן.
  3. הקמת חברת הייטק חדשה מבוססת בדרך כלל על רעיון טכני יצירתי. מטרתה של התוכנית העסקית הוא בראש ובראשונה להפוך את הרעיון הטכני לכדי חברה עסקית פעילה, בעלת מודל פיננסי מוגדר היטב. תוכנית עסקית חשובה לפיכך דווקא בחברות הייטק, שם המודל העסקי הוא מורכב במיוחד וקל להטיות נוכח התנודות בשוק והשינויים הרבים החלים בו. תוכנית עסקית המתווה את הדרך, ומגדירה במדויק את המודל העסקי של החברה תצליח לשמור אותה "במסלול" גם לנוכח התנודות הרבות.
  4. כיצד אפשר לשקלל את כדאיותן של פעילויות? כיצד אפשר להחליט מה רווחי ומה ערכי לחברה ובאיזה אופן? רק באמצעות תוכנית עסקית ניתן לבדוק את הרווחיות הפוטנציאלית של כל פעילות אל מול ההוצאות שיגרמו בשל הביצוע שלה, ולקבל החלטה אודות הוצאת הפעילות לפועל, שינוי הפורמט או גניזה של הפעילות המדוברת למועד אחר.
  5. תוכנית עסקית מאפשרת לתכנן את האופרציות התפעוליות הנדרשות לארגון ולתכנן את גיוסי כוח האדם לאורך הדרך, מבחינה מספרית, הכישורים המקצועיים הנדרשים, וכמובן – מתווה את המבנה הארגוני של החברה ומגדירה את התפקידים השונים. בצורה כזו משמשת התוכנית העסקית ככלי תכנוני להיבטים הפיננסיים של הוצאות הגיוס והתפעול של הארגון, בעיקר בתקופה הראשונה בה ההוצאות רבות וההכנסות מועטות עד לא קיימות כלל.
  6. תוכנית עסקית מאפשרת להבין את השוק בו תפעל החברה החדשה, תזהה את החברות המובילות ותאפיין את התחרות שתתקיים למולן, תזהה שיתופי פעולה אפשריים עם חברות משיקות ותאפשר לחברה להגדיר את היתרון שלה בשוק, את המיצוב שהיא נדרשת לו ואת המעמד שהיא מבקשת לרכוש לעצמה בתעשייה, בעיקר כשמדובר בכזו הסובלת מתנודות ושינויים רבים, כמו תעשיית ההייטק.

 

עוד על חשיבותה של תוכנית עסקית לחברות הייטק בעבודה מול משקיעים

תוכנית עסקית נועדה בראש ובראשונה ליזמי חברת ההייטק ולמובילי דרכה, אולם חשיבותה רבה עבור משקיעים ובעלי עניין פיננסי במיזם החדש, עבורם מהווה התוכנית העסקית את כרטיס הביקור של המיזם, דרכו הם יכולים להבין את החזון, העקרונות והמודלים העסקיים עליהם הוא מבוסס. העומק ועושר המידע המצוי בתוכנית עסקית מאפשר ליזמים להציג למשקיעים פוטנציאלים תמונה מלאה יותר, לענות טוב יותר על שאלות ולמצב עצמם כצוות מקצועי יותר. במובן זה, תוכנית עסקית היא כלי הכרחי עבור יזמים המופיעים בפני משקיעים מנוסים, הבקיאים בתחום הפיננסי ומציפים בדרך כלל את כל השאלות הקשות, שיזמים חסרי ניסיון עלולים להסס בתשובתם (לשם כך בדיוק נועדה התוכנית העסקית - להקדים תרופה למכה).

תוכנית עסקית נדרשת בכל שלב של החברה – הן בשלב הראשון (שלב הסיד) והן בשלבים מתקדמים יותר, בהם נערך סיבוב גיוס שני ושלישי לחברה. תוכנית פיננסית, המציגה מודל עסקי ברור ותחזית פיננסית הולמת ומדויקת ככל האפשר, מהווה נכס חיוני לצורך  גיוס הון, לבנייה של שותפויות עסקיות חדשות ולזיהוי הזדמנויות וסיכונים לאורך הדרך. 

-

לפרטים ולעזרה בכתיבת תוכניות עסקיות להייטק וטכנולוגיה

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב