דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מתי ואיך לגזום? טיפים וכללים לגיזום לגנן החובב 

מאת    [ 26/12/2010 ]

מילים במאמר: 455   [ נצפה 6513 פעמים ]

בחלוקה כללית מאוד, ישנן שלוש מטרות לגיזום: עידוד צמיחה חדשה ופריחה, אסתטיקה - עיצוב לפי טעם אישי וצורך פיזי בהרחקת ענפים מפריעים (לצמח או לנו).  הגישה שלנו היא, שרצוי לגזום כמה שפחות ולתת לצמח להגיע לנוף הטבעי שלו. לשם כך חשוב להתאים את הצמח בגודלו הטבעי למקומו במרחב הנתון.

גיזום לשם עידוד צמיחה מתאים למשל לשיחים ועצים נותני-פרי, לתבלינים שונים ולורדים.  אם לא נגזום את הצמח, ענפיו הותיקים יתנוונו ויהיה לו פחות פרי.  בצמחים אלו נגזום או נוריד לחלוטין את הענפים הוותיקים א) לאחר שראינו צימוח של ענפים חדשים; ב) בסוף תרדמת החורף, כשהצמח החל להראות עיניים חדשות או תחילת התעוררות.  סוג נוסף של צמחים כאלו הם עשבוניים, למשל, שצומחים פרא במהירות וניתן לחדשם מידי שנה על ידי גיזום מוחלט של הצמח.

עיצוב לפי טעם אישי יכול להיות הפיכה של שיח לגדר חיה (יש כאלו שאוהבים מראה של "תספורת"..), שמירה על גובה העץ - מקסימאלי או מינימאלי, עיצוב שיח כעץ ועוד.  עיצוב ניתן לערוך במהלך כל השנה, אך חשוב תמיד להוריד לא יותר משליש מכמות העלווה המקורית של הצמח.  כחלק מהאסתטיקה, גם נרצה להסיר "חזירים" - ענפים סוררים שיוצאים ישירות משורשי הצמח בצורה של מקל יחיד, ונבצע כמובן גם סניטציה - הרחקת ענפים חולים/מתים.  חשוב לדעת, שצמחים מחטניים (כגון הברוש), שנחתוך את הגזע המרכזי שלהם, יפסיקו את הצימוח לגובה ויצמחו לצדדים.

הרחקת ענפים תיעשה במקרים של הפרעה לשכנים או למבנה, או כאשר ענפים קוצניים יפגעו בפרי של ענפים אחרים.  גם גיזום כזה ניתן לערוך במהלך כל השנה.  אמנם הענף הפוגע מפריע מנקודה מסוימת והלאה, אך חשוב בכל זאת לגזום אותו על פי כללי הגיזום. לכן, אם העונה לא מתאימה לגיזום, כדאי לשקול לעשות אותו בשני שלבים - בשלב הראשון, קיצור הענף כדי לעצור את ההפרעה ובשלב הבא, השלמת הגיזום בעונה המתאימה.

מה הם כללי הגיזום העיקריים? ראשית, לגזום בכלי המתאים לסוג הצמח ולגודל הענף: מזמרה, מגזמת, מספרי-דשא או מסור, כך שלא נתאמץ אך גם לא נפצע את הצמח.  שנית, נגזום את הענף בצמוד ל"עין" או לענף שבחרנו להשאיר (בלי לפצוע!).  שלישית, נבצע "הסחה": נבחר להשאיר ענפים שפונים לכיוון הרצוי לנו. אם ישנה אפשרות, כדאי לבחור כל כמה סנטימטרים (בהתאם לגודל הצמח) ענף אחד לכיוון אחד, ובמרחק ממנו לבחור ענף שפונה לכיוון של 90 מעלות ממנו.  רביעית, כדאי לבחור ענפים שהזוית בינם ובין הענף הראשי הם מעל 60 מעלות, כיוון שענפים שצמודים לגזע עלולים לקרוס ולגרום לפגיעה קשה בגזע.  חמישית, בכדי למנוע פציעות גדולות, לא נגזום ענף שקוטרו דומה לקוטר הענף או הגזע שהשארנו. במקרה כזה, נגזום את מרבית הענף הלא רצוי ונמשיך לגזום אותו, עד שהענף המרכזי יתעבה.  הנקודה החשובה האחרונה היא, שרצוי לא לבצע גיזומים חריפים בתקופת החורף (מלבד במקרה של הורדים) או בימים הקשים של הקיץ, משום שהצימוח המחודש של הצמח עלול להיפגע.  בנוסף, במעמד רכישת השתילים, כדאי לבדוק במשתלה אם ישנה המלצה מיוחדת לגיזום הצמחים השונים.

כתב: תובל נול, גוזם מוסמך.

רב נוי: לחיות בעיר ולהרגיש במושב! עיצוב, תכנון והקמה של גגות ירוקים וגינות במרפסת באמצעות תשתית מצע דק שמגנה על האיטום מפני חדירת מים ונזקי שורשים. רב נוי מעניקה ללקוחותיה ליווי וייעוץ מקצועי לאורך כל הדרך: משלב תכנון המבנה, בדיקת תשתיות האיטום ועד לפיתוח הנוף ובחירת הצמחייה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב