הדו"ח ללקוח - מדריך להבנת הדו"ח העסקה הפנסיונית היא לרוב המבוטחים - העסקה הארוכה והגדולה ביותר שיכרתו במהלך חייהם. כיום ניתן לאמר בוודאות שלקוח שמנהל את העסקה באופן אקטיבי לאורך השנים, מבקר, בודק, מתקן ומשביח את הכנס הפנסיוני , יכול להשיא את השקעתו לעומת הלקוח הפסיבי. הרבה ביצעו שינויים מורכבים , תחזוקת הקיים היא תנאי הכרחי לתחזוקת הנכס . לאחרונה נשלחו לעמיתים בקופות הגמל ( ובכללם המבוטחים בביטוחי וקרנות הפנסיה ) הדוח לרבעון השלישי של שנת 2010 .הדו"ח כולל תיעוד התנועות הכספיות, היתרות לתחילת וסוף התקופה ומידע חיוני למעקב אחר דמי הניהול וצבירת החיסכון בקופה.דומה שעל אף שאיפת המחוקק לפשט והנגיש את המידע לעמית מחד, והמאמצים של היצרנים מאידך, הדרך להפיכת הדוח לכלי בקרה וקבלת החלטות על ידי המשקיע עדיין רחוקה . אחת הסיבות לקושי לקבל מידע חיוני לצורך קבלת החלטות ובחינת ההסדר הפנסיוני הוא ביזור המידע של המבוטח . על פי רוב , למבוטח מספר קופות , המנוהלות על ידי מספר גופים שונים, המציגים את המידע בצורה שאיננה אחידה ( גם אם מבנה השדות אחיד ) ומקשים על המבוטח לקבל תמונה מרכזת על הנסכים אשר ברשותו. למרות שקבלת תמונת מצב מחייבת התערבות איש מקצוע , עדיין נשארו למבוטח הסביר מספר בדיקות שניתן לבצע בבית , ולבקר את הדו"ח וניהול המוצר הפנסיוני. לפנינו 4 כלים לניתוח הדו"ח הרבעוני /שנתי על ידי הלקוח .
בדיקה מספר 1 - הפרטים האישיים
בבדיקה זו נבדקים הלימות הפרטים האישיים של המבוטח וניהולם התקין אצל היצרן בדיקה זו היא הקלה ביותר אך הבסיסית מכולן . זיהוי שגוי , או הזנחת טעות במחזור חיי המוצר עלולה להיבא לתוצאות קשות בפדיון המוצר או בתביעת ביטוח חו"ח .באמצעות הטבלה המרכזת הראשונה ניתן לקבל תמונה ראשונית על הדו"ח שזה עתה קבלנו.
בדיקה מספר 2 - תקינות ההפקדות
ברבעון ישנן 3 הפקדות . ובכל רבעון אנו מצפים לראות את כל ההפקדות מתחילת השנה , לרבות הפקדות על חשבון שנה קודמת ( הפקדות באיחור ). ההפקדות למוצר צריכות להיות זהות ב 100% לסכום המצויין בתלוש השכר / הוראת הקבע / הוראת תשלום. כל חריגה ממצב של 100% זהות ביניהן צריכה להדליק לחוסך נורה אדומה. חוסכים אשר המעביד מפצל את ההפרשות עבורם למספר מוצרים צריכים להתאים לכל מוצר את ההפקדה הנכונה .
בדיקה מספר 3 - תקינות החיסכון בתחילת תקופת הדיווח
בבדיקה זו נבדקו האם החיסכון לראשית תקופת הדיווח זהה ליתרת הסגירה של תקופת הדיווח הקודמת . בדיקה זו ההיא מהווה בדיקת שפיות ראשונית של הלימות החיסכון בתוכנית. בכל מקרה בו אין התאמה מוחלטת בין שני הערכים , יש מקום לבצע בירור , אם בשל הפקדות מאוחרות , אם בשל רצוננו לאתר תיקונים והתאמות שבוצעו על ידי היצרן ואיתור עטויות בטווח זמן קצר מרגע הופעתן.
בדיקת מספר 4 - תקינות דמי ניהול
בבדיקה זו נרצה לבדוק האם הקופה העלתה את שיעור דמי הניהול שהיא גובה מאיתנו , האם חל שינוי בדמי הניהול , האם דמי הניהול הותאמו להסדר הפנסיוני והאם ניתן ויש טעם לגשת לקופה בדרישה להוריד את דמי הניהול .
המאמר והטבלאות מתפרסמות במלואן באתר הכלכלן
שפיר קמר