דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הבחירה בארץ האושר 

מאת    [ 06/05/2007 ]

מילים במאמר: 988   [ נצפה 5835 פעמים ]

מהי שמחה ומהו אושר?
אנשים רבים מגיעים אל המאמן האישי ומבקשים סיוע במציאת שמחה, עזרה במציאת אושר. למה בדיוק הם מתכוונים וכיצד נוכל לסייע להם? על פי רוב, במילה "אושר" אנו מתכוונים לתחושה פנימית ואילו המילה "שמחה" באה לבטא גם את ההתנהגות החיצונית המייצגת את תחושת האושר. כמו כן, ניתן להציב אושר בניגוד לאומללות ושמחה בניגוד לעצבות, כאשר "אומללות" היא מצב מנטאלי-פנימי בדומה לאושר, ואילו ב"עצבות" ניתן לצפות מבחוץ ולזהותה בקלות. טבעי שנשאל אדם האומר כי הוא שמח אך אינו נראה שמח: "מה פירוש שאתה שמח ואינך נראה כך?", ואילו לגבי אושר אין לנו ציפיות לזהותו במבט מבחוץ. אושר אינו חייב להיות מופגן כלפי חוץ, או, במילים אחרות, ההתנהגות המתאימה לדימוי של "אושר" איננה תנאי הכרחי לקיומו של "אושר". אושר הוא חוויה פנימית בסיסית, ועל כן הוא עשוי להתקיים גם בימים קודרים או מול מצבים קשים. איכותו של האושר היא מיוחדת: הוא פנימי והוא עשוי ללוות אותנו גם בימים קשים.
היכן נמצא האושר?
אנשים שבאמת "גילו" את האושר, ויש לא מעטים כאלה בעולמנו, הופכים מושא להערצה או גורם לקנאה. אנו יודעים שהם "בעלי-אושר" מתוך התבוננות בהליכותיהם, מן השלווה הפנימית שהם משדרים או מתחושת ההרמוניה או האיזון בחייהם, ובעיקר מן העוצמה שהם מקרינים. אבל, אנשים אלה לא מצאו את האושר במקום מסוים או בדבר מסוים אלא: גילו את האפשרות להתחבר אליו. האדם אשר אי-פעם יאתר או יזהה "מקום" בו ניתן למצוא את האושר או את הדבר הנקרא "אושר" בוודאי יתעשר ביותר ויהפוך את המקום הזה, או את עצמו, לאתר "עלייה לרגל". ככל הידוע לנו, האושר אינו נמצא במקום מסויים או בכתובת מסויימת. יתרה מכך, האושר אינו שייך לדבר מסויים ואינו קשור לכל דבר שהוא, אלא לבחירתך בו. השמחה איננה נמצאת כאן או שם או במקום אחר, אלא אצל מי שבחר בה ובחר להתחבר אליה. מאמן אישי מיומן אינו מניח לאיש להאמין כי יש מתכ?ן לאושר או כתובת לשמחה. להיפך. בתהליך קואצ'ינג, המאמן המיומן מסייע למתאמן לגלות את האושר בתוכו, ולהתחבר לשמחה ממקום של בחירה. מעניין להרהר בטענה כי האושר הוא לא במקום מסוים אלא ב"דרך" וכי השמחה היא ב"תהליך". למרבה הצער, טענות אלה מטעות אותנו לא פחות מהטענה כי אפשר "למצוא" אושר ושמחה. אין זה משנה אם אתה מחפש שמחה במקום מסויים או בדרך ל ..., בכל מקרה - אתה 'מחפש' את השמחה, במקום לראות כי היא פתוחה בפניך בכל עת!
הבחירה
האופן הפשוט והטבעי ביותר להיות שמחים ומאושרים הוא לבחור בחיים כאלה, חיים של שמחה ואושר. לשם כך, נוכל לראות את השמחה והאושר כאטומים חופשיים. אטומים כאלה אכן נמצאים בשפע בכל מקום, בכל רגע. והם נתונים לבחירה. אפשר לבחור להתחבר אליהם ואפשר כמובן גם לבחור להתעלם מהם. באפשרותך לבחור להתחבר לשמחה ולראות בה חלק ממך, חלק אינטגרלי ממי שאתה, מאישיותך, מחייך. אם תבחר להתחבר לאטום כזה תוכל ליצור חיבור חזק אליו והוא יהיה חלק ממך לכל חייך. למעשה, מדובר אלא בהרגל חדש שתרכוש - ההרגל להיות שמח. ההרגל לחוות שמחה.
ההרגל
כמו כל הרגל, גם הרגלי השמחה והאושר דורשים חזרה, שינון והתמדה. לאחר תקופה מסוימת של תרגול חוזר ונשנה, יהפוך ההרגל החדש ל"טבע שני". הוא ישתרש בך ואתה תהיה "אדם שמח ומאושר". החיים ב"ארץ האושר" הם נהדרים כי רואים מה שטוב ומה שחיובי. נהנים ממה שיש וממה שמצליח לנו, ובכך מזמינים לעצמנו עוד דברים טובים ומשמחים. משום-מה, קשה להאמין כי העניין באמת כל-כך פשוט וכי האושר והשמחה הם בהישג ידו של כל אחד מאתנו ולא נחלתם של יחידי סגולה, ברי-מזל. ואם זה באמת כל-כך פשוט, מדוע זה חיים אנשים כה רבים ללא אושר וללא שמחה? המציאות מראה כי אנשים רבים מעדיפים להשאיר לעצמם אופציה להיות "אומללים" מאשר לקחת אחריות מלאה על חייהם, על מצב-רוחם, על העשייה שלהם. אושר הוא הרגל נהדר, ואילו אומללות אף היא הרגל; הרגל מגונה הנפוץ במידה לא קטנה.
התקרבנות
אנשים לא מעטים אימצו לעצמם תגובה "מנטאלית-אוטומטית" של אומללות או בכיינות. הרווח הנקי מן ההתקרבנות הוא כה מיידי וממשי עד כי ברור מדוע קשה לוותר עליו. אם אני מסכנה - מותר לי ליילל ולקטר. מישהו אשם במצב, ולא אני אחראית למצבי. ויתור על ה"רווח" הזה אינו פשוט. הרגל האומללות עשוי מושרש ביותר והוא מאפשר לאומללים להתעלם לגמרי מכל דבר משמח שהוא, ולא לראות כלל עניינים טובים בחייהם, משל הרכיבו משקפיים שחורות עבות. אצל אנשים אלה, כל דבר שאינו מצליח בידיהם או כל דבר שאינו משמח אותם - זוכה מיידית לתשומת-לב ענקית. אנשים אלה בוחרים להדגיש בפני עצמם, ולפעמים גם בפני אחרים, את החלק השלילי, והם בוחרים לראות מה שעדיין לא הצליח או מה שעדיין לא השיגו. הם מתמקדים ב"אין". הם מסוגלים לראות "מינוסים" בכל מצב, ולהיות עיוורים אל היופי ואל ההצלחה גם אם אלה יעמדו לפניהם במלוא הדרם.
לבחור בשמחה
באמת רוצה להיות שמח? להיות מאושר? על מנת להיות שמח ומאושר, יהיה עליך לוותר על הנוחות שבהצבעה על מישהו אחר, על משהו מחוצה לך כגורם "אשם". יהיה עליך להפסיק להתנער מאחריותך האישית למצבך, להישגיך, לחייך. לזרוק לפח את כל התירוצים וההאשמות. אושר אינו קשור לסוג הרכב שלך או למבנה הבית שלך. הוא אינו קשור לשום דבר מוחשי או גשמי. הוא עניין של בחירה במצב חווייתי-פנימי - מצב של "אושר". וזה באמת מאוד פשוט. אחרי שתבחר להיות שמח תראה כמה קל לקום בבוקר עם שיר בלב. תיווכח כי אתה שמח לקום בבוקר. כל בוקר. כי כל יום הוא הזדמנות חדשה. לא תזדקק לפרסים עצומים כדי לחוש את השמחה מפעמת בך. דמך יתרונן מעצמו. לבך ישיר את שיר תהילת החיים פשוט משום שאתה חי ואתה שמח.
לראות חיובי
"לבחור בשמחה" איננה סתם סיסמה. חסידי הרבי מברסלב יודעים כי עם השמחה החיצונית באה שמחה שבלב, ומסלקת את העצבות, ומחליפה את הלב העצוב בלב שמח. חסידי יוגה צחוק יודעים כי הצחוק המלאכותי מרענן ומעורר כשמחה אמיתית. וגם אתה יכול לבחור להיות שמח, להתחיל להרגיש "מאושר", ליהנות מעצמך ומכל דבר טוב בסביבתך, ויהא פעוט וזניח ככל שיהא, לחיות ב"ארץ האושר", להתרגל "לראות חיובי". השמחה היא בחירה והיא בחירה מעצימה. בחירתך בשמחה מעשירה אף את סביבתך, שכן השמחה מדבקת. על אחת כמה וכמה כאשר תבחר לחיות באושר. אז תגלה בעצמך עוצמות פנימיות שלא הכרת. עוצמות לתכנן ולבצע, להגות וליישם, להתמודד עם כל קושי ולחוות הצלחה ושגשוג. ברגע זה, האם אתה בוחר להיות מאושר - ?
באהבה ובשמחה,
אסתי פישר-היים

> קורס פסיכולוגיה חיובית - מדע האושר

אסתי פישר-היים מנהלת את ביה"ס ICU להכשרת מאמנים אישיים - המרכז לאינטליגנציה אינטואיטיבית.
מתמחה בעבודה עם משפחות ויעוץ זוגי
מלמדת ומרצה על הדרכת הורים, זוגיות, פסיכולוגיה חיובית, ADHD.
מנהלת מרכז אימון ארצי בו פועלים עשרות מאמנים ומטפלים.
מחברת הספרים:
1. "זריחה פתאומית" - הוצאת ידיעות אחרונות, 1996
2. "פתאום הבנתי - הדרך לאינטליגנציה אינטואיטיבית" - הוצאת דיונון, 2006
אתר המרכז: www.my-intuition.com
טלפון: 03-6488108



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב