דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עיצוב בהתאמה לקהל יעד 

מאת    [ 13/08/2010 ]

מילים במאמר: 454   [ נצפה 2402 פעמים ]

 

 

עיצוב בהתאמה לקהל יעד / אלן רובין

 

עיצוב לקהל יעד הוא סוג של מערכת יחסים בין המעצב ללקוח המיועד. בהתאם לכך שפת העיצוב בה ידבר המוצר שלנו תהיה שונה מלקוח ללקוח.

עיצוב לקהל יעד מסוים מתחיל ראשית בהגדרה של קהל היעד אליו פונה המוצר או השירות אותו אנו מוכרים. הגדרת פלח השוק או הקבוצה לה מיועד המוצר תקרב אותנו ללקוח ותעלה את סיכוייו של המוצר להצליח ולספק את הלקוח שלנו.

הקריטריונים המקובלים  להגדרת קהל יעד הם: גיל, מין, מצב חברתי/משפחתי, מצב כלכלי, השכלה, סביבת מגורים, מוצא, דת וכו'. בהתאם לכך, מוצר שעוצב עבור ילדים יהיה בהכרח שונה מאותו מוצר המיועד לקשישים.

יותר מהגדרת קריטריונים כלליים, ניתן באמצעות מחקר אודות הלקוח, אף להעמיק ולנתח את הרגלי הצריכה וסגנון החיים שלו. מה תעסוקתו, איזה רכב יש לו, מה התחביבים שלו, איזה ספורט הוא אוהב וכו'. כלומר ניתוח  ואפיון מקיף של קהל היעד מאפשר ללמוד אודות הפרופיל ההתנהגותי של הלקוח ובכך לענות באופן מדויק יותר על צרכיו והרגלי הקנייה שלו.

 

בנוסף יש לעשות הבחנה בין "הצרכן" (המשתמש במוצר) לבין "הקונה" (מי שבפועל מבצע את הרכישה). לעיתים יש זהות בין המושגים ולעיתים לא. למשל ילד והורה, או כלב ובעליו. מי הלקוח לו אנו מעצבים? ובמי כדאי להשקיע בקונה או בצרכן? אין לכך תשובה חד משמעית אולם לעיתים ניתן לשלב בין השניים ע"מ למקסם את סיכויי הרכישה.

 

באופן כללי, ניתן להבחין בשלושה סוגים של יחסי מעצב-לקוח:

 

1.      עיצוב אישי. המעצב עובד באופן עצמאי בהתאם לתפיסתו הפרטית. מוצר זה מופץ בשוק ולמעשה מושך אליו קהל יעד המזוהה עם תפיסת העיצוב של המעצב.

היתרון: חופש עבודה למעצב

החיסרון: אי ודאות לגבי יכולת המכירה של המוצר ובנוסף סיכון ההשקעה.

 

2.      עיצוב ללקוח פרטי. המעצב מתכנן ובונה את המוצר בכפוף להזמנה ובהתאמה לצרכים ולסגנון האישי של הלקוח.

היתרון: אין סיכון השקעה שכן המוצר מוזמן מראש.

החיסרון: עבודת המעצב נעשית בכפוף לתכתיב הלקוח, כלומר פחות חופש עשייה למעצב.

 

3.      עיצוב לקהל יעד מוגדר מראש. המעצב מגדיר מראש את פלח השוק אליו הוא מעוניין לפנות, ומעצב את המוצר במקסימום התאמה לקהל זה. המוצר מופץ בשוק ונמכר בקרב הצרכנים שלו.

היתרון: העלאת הסיכויים "לפגוע" באופן מדויק יותר לטעמו של הלקוח.

החיסרון: סיכון ההשקעה הכספית.

 

-          אם המטרה היא להגיע לכל האוכלוסייה, או למרב האוכלוסייה האפשרית, אזי צריך לפנות אל המכנה המשותף הרחב ביותר. לדוגמה לעצב טי שירט לבנה. כאשר רוצים לעצב מוצר מסחרי והמוני, יש לקחת בחשבון שיהיו לנו הרבה מתחרים המתחרים על אותו נתח שוק. בנוסף יש לציין שבמקרה זה עבודת המעצב היא מינורית והשיקולים הם מסחריים בלבד. הצלחת מוצר מסוג זה תהיה בזכות עבודת שיווק נכונה, יותר מאשר עבודת עיצוב.

 

לסכום, יתרונו של העיצוב לקהל יעד מוגדר הוא כאמור במיקוד ובהעלאת סיכוייו של המוצר להימכר. מצד שני, הוא פונה מראש לקהל קטן יחסית ומפספס נתחים נוספים בשוק.

 

 

 

אלן רובין


Ellen Ruben


www.ellenruben.blogspot.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב