דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ילדים עם פחד מחושך- להדליק להם את האור? 

מאת    [ 05/07/2010 ]

מילים במאמר: 452   [ נצפה 3686 פעמים ]

כולנו מרגישים לא בנח בחושך במקומות לא מוכרים. נכון, שכמבוגרים אנחנו פחות מרגישים את זה, כי אנחנו רגילים לחושך אצלנו בבית, כי היינו במספיק סיטואציות חשוכות ולמדנו להסתדר כך שהיו לנו מספיק למידות מוצלחות ואנחנו בטוחים, פחות או יותר, ביכולת שלנו להסתדר במצבים האלו. בבית שלנו המוכר לנו, אנו מסוגלים לקום באמצע הלילה לשירותים מבלי להדליק את האור בכלל. למעשה זה נובע מכך שכבר יצרנו לעצמנו מפה בראש של מיקום החפצים והקירות בביתנו, ונוכל להסתדר גם אם תהייה עלטה מוחלטת.

אבל תתארו לעצמכם, כמבוגרים וכהורים, מצב בו אתם מגיעים למקום חדש לכם שאתם לא ממש מכירים, אתם עדיין לא יודעים איפה נמצא כל דבר ואיך מגיעים ממקום למקום, כשלפתע יש הפסקת חשמל. איך תרגישו? מה תהייה החוויה הראשונית שלכם? סביר להניח שתרגישו חוסר נוחות, הנובעת מכך שנקלעתם למצב לא מוכר, לא ידוע ואתם אפילו, אם תודו, מרגישים קצת חסרי אונים.

אותו דבר מרגישים ילדים בחושך. נכון, יש ילדים שיפגינו יותר פחד, ואחרים שיפגינו פחות, אבל השורה התחתונה היא שבמידה כזו או אחרת רב הילדים חוששים מהחושך.

אז מה בעצם אפשר לעשות?

נחזור לדוגמא של הפסקת החשמל, מה היה עוזר לכם? סביר להניח שידע אודות איפה הדברים נמצאים, איך מגיעים חזרה לחדר שלכם ואולי אפילו קצת אור (הרי לא הייתם מבקשים בהכרח את אור השמש, וסביר להניח שהייתם מסתפקים בנר קטן...).

לפי הגישה הקוגנטיבית התנהגותית (cbt) כדי להתמודד עם הפחד, עלינו לצמצם את ההימנעויות שלנו סביב מושא הפחד. אם נשליך זאת לעולם הילדים, דבר בסיסי בהתמודדות עם הפחד שלהם, הוא לא להעלים את החושך לחלוטין, כי היינו רוצים שילמדו להתמודד איתו ולא ימנעו מלהיות בסיטואציות חשוכות, כי הרי זה לא ממש מציאותי. לחילופין, רצוי להישאר עם הילד בתוך החושך, ולמצוא פתרונות יצירתיים כדי לגרום לו להיות פחות מאיים.

הצעות לדוגמא:

  1. אם יש צורך נדליק אור קטן- לא כזה שכאמור יעלים לגמרי את החושך, אלא יעזור מעט להתמצא במרחב.
  2. נלמד את הילד איך להתמצא בחושך, למשל בחדר הילדים, דרך לימוד מיקומם של הרהיטים והקירות. אפשר למשל להתחיל באור מלא, ולהפחית את האור לאט לאט עד לאור קטן של מנורת לילה. הרעיון הוא לתת לילד תחושה של שליטה בסיטואציה ע"י מתן ידע שאנו המבוגרים מתורגלים כבר לרכוש באופן אינטואיטיבי.
  3. נשחק באור יום משחקים של חושך- למשל נכסה את העיניים עם מטפחת ונמשש חפצים- כך בעצם ניתן תחושה של שליטה בחושך, ושל יכולת לעבור בין המצבים: חושך ואור.

 כמובן שיש עוד דרכים רבות נוספות, וכן לכל ילד נתאים את הדרך המתאימה לו ביותר, אבל העקרונות הם אותם עקרונות: לא להעלים את החושך, לתת לגיטימציה לפחדים, ולהבין שהפחד נובע מתחושה של חוסר אונים הנובע מחוסר ידיעה של מה שעומד לפניהם.

לקריאה נוספת אודות פחדים של ילדים במאמר: "פחד וחרדה בקרב ילדים".

אדוה אלפסי, עו"ס ומטפלת בטיפול קוגנטיבי התנהגותי CBT. מפתחת הגישה "ADVAnced מתקדמים בחיים". לשינוי מהיר ומותאם אישית, צרו קשר 054-5606765


 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב