דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סיפור אסתר המלכה - טרנספורמציה ומשמעותה לנו ולסביבה שלנו 

מאת    [ 28/02/2007 ]

מילים במאמר: 859   [ נצפה 7176 פעמים ]

סיפור אסתר המלכה - טרנספורמציה ומשמעותה לנו ולסביבה שלנו

כשאנחנו עוברים טרנספורמציה בחיינו, אנחנו עוברים מטמורפוזה, מתחולל מפנה בדרך בה אנחנו מתבוננים בחיינו ופועלים בחיינו. ישנה החלפה בין מערכת תפישות ישנה למערכת תפישות חדשה; החלפה בתצורה של חיינו. בתרגום מאנגלית טרנספורמציה היא שינוי צורה Trans - שינוי Form - צורה. ישנו הבדל בין שינוי (Change )לבין טרנספורמציה ( Transformation ). ההגדרה לשינוי היא להפוך דבר לשונה באופן ספציפי ללא איבוד תכונות קודמות של אותו הדבר או ללא איבוד מהותו.
בניגוד לשינוי בחיים שהוא בדרך כלל זמני , שטחי וחיצוני, טרנספורמציה בחיים היא החלפה של תפישה רעיונית אחת באחרת, אנחנו רואים ומבינים דברים מנקודת מבט אחרת שלא ראינו קודם וכתוצאה חיינו עוברים מפנה ומכאן ההשפעה הגדולה על מי שאנחנו ועל הסביבה שלנו.

אסתר המלכה הינה דמות חשובה ומשמעותית בהווי היהודי, מלכה של אימפריה חשובה,שהצילה ממוות מיעוט אליו השתייכה.רוב גיבורי התנ"ך הנם גברים, ואילו סיפור מגילת אסתר והניצחון לדת היהודית התאפשר הודות לאישה אחת - אסתר. כאשר אנו קוראים את סיפורה של אסתר אנו מגלים כי אסתר עברה תהליך של טרנספורמציה, שמשפיעה עליה ועל סביבתה בצורה משמעותית. במאמר זה ננסה להבין דרך סיפורה של אסתר המלכה, מהי טרנספורמציה ומהי משמעותה.
אסתר עוברת מספר שלבים בתהליך הטרנספורמציה והופכת מנערה כנועה,שקטה וצייתנית לאשה מנהיגה, מתוחכמת, בשלה ומקבלת החלטות. היא מצילה חיים, ומסמלת אומץ לב, נאמנות לזהות לאומית, ומנהיגות נשית בתנ"ך.

בספור המגילה מוצגת אסתר לראשונה בצורתה החיצונית ,היא מתוארת כדמות יפה וחיננית "והנערה יפת תואר וטובת מראה..." כמו כן אסתר מתוארת כאישה ממושמעת וצייתנית "אין אסתר מגדת מולדתה ואת עמה כאשר ציוה עליה מרדכי ואת מאמר מרדכי אסתר עושה כאשר הייתה באמנה איתו" על עובדת היותה צייתנית הפסוק חוזר פעמיים :בחלקו הראשון של הפסוק נאמר כי היא לא אומרת את מוצאה כפי שציוה עליה מרדכי ובחלקו השני של הפסוק ישנה חזרה על כך שאסתר עושה כדבר מרדכי.
השלב הראשון של הטרנספורמציה שעוברת אסתר, מתחיל כאשר היא שומעת מסריסיה שמרדכי מתהלך בבגדי אבלות ברחובות העיר שושן. היא מתחלחלת, מזדעזעת, והזעזוע יוצר אצלה תזוזה פנימית, היוצרת שינוי בדרך מחשבתה. בעקבות התזוזה הפנימית הזו אסתר הופכת להיות אקטיבית ופועלת להניא את מרדכי מאבלו. היא שולחת בגדים למרדכי כדי שיסיר את שקו מעליו "ותבואנה נערות אסתר וסריסיה ויגידו לה ותתחלחל המלכה מאוד ותשלח בגדים להלביש את מרדכי... ולא קיבל". כשמרדכי מסרב, א סתר לא מתייאשת. כלומר, יש כאן משהו שממשיך לדחוף אותה והיא הופכת דומיננטית ופחות ותרנית ביחסיה עם מרדכי. היא מתחילה לשאול שאלות, חוקרת את מרדכי ומצווה עליו להסביר את פשר התנהגותו "ותקרא אסתר להתך מסריסי המלך ותצווהו על מרדכי לדעת מה זה על מה זה". בשלב זה מתחיל דיון משמעותי בין מרדכי לאסתר. אסתר לא מתנהגת כבעבר, מקבלת את דבריו ומצייתת לו, אלא עונה לו ופורשת בפניו את נקודת מבטה. מרדכי מבקש מאסתר להתערב עבור העם היהודי ולהציל את העם היהודי. הפניה של מרדכי היא לערכיה הפנימיים של אסתר, לזהות שלה ולהזדהות שלה עם עמה ומשפחתה, זהות המתחדדת ומועצמת בעקבות תהליך הטרנספורמציה שעובר על אסתר. בנקודה הזו מתרחש השלב השני של הטרנספורמציה. אסתר משתכנעת, התפישה שלה משתנה והיא כמנהיגה אמיצה ששמה את חייה על הכף מתחילה לפעול למען עמה."לך, כנוס את כל היהודים הנמצאים בשושן וצומו עליי ואל תאכלו ואל תשתו שלושת ימים לילה ויום גם אני ונערתי אצום כן אבוא אל המלך שלא כדת וכאשר אבדתי אבדתי". מבחורה שלא מגלה את מוצאה, צייתנית ושקטה, היא הופכת ללוחמת עבור העם היהודי בפרס.
בשלב השלישי של הטרנספורמציה אסתר מזמנת את אחשוורוש ואת המן למשתה, שם היא מתכננת לחשוף את פניו של המן. אסתר מצטיירת בשלב זה של הסיפור כאשה חזקה, יוזמת, מתוחכמת ובשלה "יבוא המלך והמן אל המשתה אשר עשיתי לו...ויאמר המלך מהרו את המן לעשות את דבר אסתר ויבוא המלך והמן אל המשתה אשר עשתה אסתר"
בשלב האחרון של הטרנספורמציה אסתר תופסת את מקומה כמלכת פרס לצד המלך אחשוורוש. מתואר כי אחשורוש מתייעץ איתה בעניינים פוליטיים ומדיניים הקשורים לממלכה הפרסית ולעם היהודי וכך היא הופכת מאשת המלך, למנהיגה, שליטה אשר מנהיגה את עמה. "ויאמר המלך לאסתר המלכה: בשושן הבירה הרגו היהודים ואבד חמש מאות איש ואת עשרת בני המן בשאר מדינות המלך מה עשו ומה שאלתך וינתן לך ומה בקשתך עוד ותעש;ותאמר אסתר אם על המלך טוב ינתן גם מחר ליהודים אשר בשושן לעשות כדת היום ואת עשרת בני המן יתלו על עץ".

אם נסתכל על ההבדל בין שינוי לטרנספורמציה במגילת אסתר אז שינוי הוא מה שמרדכי עבר, מרדכי הפך מאיש פשוט בממלכה לשר בכיר בחצרו של אחשורוש .במגילה תיאור השינוי של מרדכי הוא חיצוני מרדכי מולבש בגדי פאר ובכך משתנה מעמדו אך השינוי הוא חיצוני . מרדכי לא עבר טרנספורמציה במי שהוא ובמהות שלו. לעומת זאת אצל אסתר המלכה היה שינוי של תפישה ביחס למי שהיא. ניתן לראות איך כדמות היא מתפתחת ועל אף שהיא נשארת באותו "תפקיד" (מלכה בפרס) היא משתנה פנימית ומהותית (הופכת ממלכה ייצוגית למלכה משפיעה) והשינוי הפנימי שהיא עברה משפיע על הפעולות שלה על התוצאות שלהן ועל החיים של עם שלם.
מכיוון שאסתר עברה טרנספורמציה, השפעתה גדלה והפכה הרבה יותר משמעותית ומרחיקת לכת. הטרנספורמציה שאסתר עברה במי שהיא שינה את היחס של דודה אליה, את היחס של המלך אליה, שינה את גורלו של העם עליו מלכה, את גורלו של העם היהודי והפך אותה לסמל של מנהיגות,חוכמה, ותושייה.

לסיכום טרנספורמציה בחיינו יכולה להשפיע ולשנות את מעמדנו, את יכולתנו, ובעיקר את הסביבה שלנו.

מיכל דובר
מאמנת מנהיגים לטרנספורמציה
"אינך צריך להחזיק במשרה כדי להנהיג" אנתוני ג'יי דה אנג'לו
כל הזכויות שמורות למיכל דובר
rosalis@012.net.il
מיכל דובר- מאמנת מנהיגים לטרנספורמציה באמצעות ההוויה



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב