דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תירס 

מאת    [ 31/01/2007 ]

מילים במאמר: 518   [ נצפה 9083 פעמים ]

רבים חושבים על התירס כירק, אך בעצם זהו הדגן הגדול ביותר בעולם.
מקורו באזור מקסיקו, משם החל, לפני כ-7000 שנה להתפשט ברחבי צפון ודרום אמריקה.
ניתן לנצל כל חלק וחלק מהתירס להכנת מוצרים שונים: מהגרעינים, העמילן, הקלח, השערות, העלים, האלכוהול, השמן והסוכר שהוא מכיל.
ישנם מאות שימושים לתירס, שאת רובם איננו יודעים בכלל. מעבר להיותו מזון טעים, מזין וקל להכנה בצורת הקלח עם הגרגירים (תירס חם!, תירס מתוק מקופסא, תירס קלוי), הוא גם משמש ל: הכנת קורנפלור -עמילן תירס. צורה קמחית המשמשת לדייסות ומאפים. חסרים בה ויטמינים, מינרלים וחלבונים, מאחר והיא מורכבת מן העמילן בלבד. קמח מומלץ יותר בעל ערך תזונתי גבוה יותר הוא
פולנטה -קמח תירס מלא, מגרעינים שיובשו ונטחנו. בצורה זו הוא מכיל את כל מרכיביו התזונתיים. משמש להכנת ממליגה וכחומר גלם במטבח האיטלקי. יש לאחסנו במקרר, למניעת תהליך החימצון.
התירס הינו מרכיב בקורנפלקס- כאן הוא מופיע בצורה מעובדת ביותר, אך אינו מהווה יותר מ-8% מהרכב הקורנפלקס. צורה מעובדת זו של מזון אינה מומלצת, מאחר ומוציאים מחומרי הגלם את כל ערכיו התזונתיים בתהליך העיבוד וע"כ יש צורך לתגבר אותו בתוספי מזון סינטטים, שאינם יוצרים בגוף את אותה ההשפעה שיש למרכיבים הטבעיים של המזון. אפשרות בריאה לדגני בוקר היא הגרנולה, או כל ארוחה המבוססת על שיבולת שועל טבעית.
שמן תירס - שמן רב בלתי רווי (מה שמצביע על עדינותו הרבה בפני תהליכי חימצון). השמנים הזולים הנמכרים בסופר כבר עברו תהליך של זיכוך ועקב כך הם כבר מחומצנים. משום כך יש לצרוך רק שמנים מכבישה קרה (ניתן למצוא בחנויות טבע ובחלק מהסופרים).
כפית שמן תירס, מכבישה קרה, תספק לגוף את כמות חומצות השומן מסוג אומגה 6, לה הוא זקוק ביום. יש לשמור את השמן במקום קריר וחשוך (אפשר במקרר).
פופקורן- גרעיני תירס מיובשים, הקלויים עם או בלי שמן. בתהליך נהרסים הברזל ו- 1B .
מוצרים אחרים, המופקים מתירס הם סירופ גלוקוז (להמתקה במוצרים רבים), סורביטול (ממתיק טבעי מעובד), רטבים (לסלט, לתבשילים) ומזון לחיות ולבהמות.
התירס משמש גם בתעשיית הפלסטיק, הטקסטיל, המשקאות הקלים התוססים, הסוכריות, הקרטון הגלי, הכנת דבק ועוד.
מוצר מיוחד המופק מתירס הוא דלק האתנול. זהו תוסף ותחליף לדלק המשמש אותנו כיום. בעזרת התירס, ניתן להפחית את התלות בנפט וכן להפחית את הזיהום הנוצר מדלק זה.
בארה"ב קיים ייצור של מכוניות המסוגלות לתפקד עם אתנול כתוסף או כתחליף לדלק הרגיל.
התירס עשיר בקרטנואידים, דל בנתרן, מכיל אשלגן, ברזל, מגנזיום, אבץ, מעט סידן וויטמיני B. הוא אינו מכיל חלבון מלא, ע"כ יש לדאוג להשלמה (לצמחונים וטבעונים).
ברפואה העממית נחשב התירס כמחזק כליות, ואכן צמח המרפא "זקן התירס" (הלוא הן שערות התירס) ידוע כמעודד מתן שתן והוא טוב בין השאר למצבי הצטברויות נוזלים בגוף, בצקות ודלקות בדרכי השתן.
את התירס ניתן לאכול כאמור כשהוא מבושל במים. נסו עם שמן זית וזעתר, או עם כורכום ורוטב סויה. ניתן להוציא את הגרעינים ולהוסיפו למרקים, תבשילים וירקות (סלט, מוקפצים וכו'). כפופקורן, הדרך האהובה עליי היא בתוספת מעט שמן זית ושמרי בירה- טעיייייים! (תודה לסוזן).
בפולנטה אני משתמשת בתוספת לדייסת קוואקר בכיוון המלוח- פיקנטי מבושלת עם עגבניות, קישואים ובטטות ומתובלנת בשמן זית, מלח עשבים, זעתר, כורכום , שום, בצל ורוטב סויה. ניתן גם להוסיף אותה להסמכת מרקים, להכנת מאפים ואוכל לתינוקות וילדים.
אל תחששו מלהתנסות במרקמים וטעמים שלא חשבתם עליהם עד היום, הכל הולך.
שיהיה בתאבון.

ורד לב- נטורופתית N.D.
04-6372906 / 052-8527755
ורד לב היא נטורופתית N.D., מדריכת הנקה ואם ל-2.
עוסקת ביעוצים פרטניים בתחומי הנטורופתיה, תזונה והנקה. מקבלת מטופלים בקליניקה בכרכור ועורכת ביקורי בית לפי הצורך.
כמו כן נותנת הרצאות וסדנאות בתחומי הנטורופתיה, תזונה, הנקה, ריפוי ובריאות (הכנה להנקה, תזונה לנשים בהריון, תזונת מניקות, המעבר למוצקים, תזונה בהתאם לעונות השנה, איך לאכול נכון, מפגשי בישול בריא ועוד).
מנהלת פורומים בנושאים אלו: "נטורופתיה למשפחה" http://www.blabla4u.com/sites/blabla4u/ForumsII.asp?ForumID=13687 "הורים וילדים" http://www.beok.co.il/SelectedForum.aspx?ForumID=41 וכותבת מאמרים רבים בנושאים אלו.
ליצירת קשר: 052-8527755 veredudu@013.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב