דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מנהיג חינוכי מצליח 

מאת    [ 27/01/2010 ]

מילים במאמר: 1364   [ נצפה 9286 פעמים ]

מנהיג חינוכי מצליח

חינוך הילדים לתורה ולמעשים טובים, עיצוב דמותם הרוחנית וההתנהגותית מיצוי יכולתם וכשוריהם של כל ילד, העמקת הישגיהם הלימודיים, החינוכיים, הערכיים, התורניים, והחברתיים, כל אלה יושגו בעוצמה ובאיכות מעולה רק אם העומד בראש המערכת הינו מנהיג אמיתי.

כאשר אנו מגדירים מוסד חינוכי כמעולה, בית ספר כמצויין, הסיבה נעוצה לרוב במנהל במנהיג העומד בראש המערכת. כיתה "איכותית" היא כזאת בגלל מורה שהוא מנהיגה הנפלא.

היינו ילדינו הם כחומר ביד היוצר, התנהגותם וחכמתם תלויה רק בנו במבוגרים, בהורים במורים ובעיקר במנהל, ככל שנשפיע ונוביל ילדינו לרום הפסגה כמנהיגים, כן נכבוש כל יעד בזקיפות קומה מתוך אושר ושמחה.

לעיתים מנהיג נולד עם אופי מנהיגותי, אך לרוב ניתן אפשר ורצוי ללמוד להיות מנהיג מצליח. האדם לומד כל חייו, החכמה תגבר ותעפיל מעלה, ככל שנשכיל לנצל היידע הקיים סביבנו ונדע להופכו לחכמת אדם,

פיתוח המצויינות, מיצוי היכולת הטמונה באדם מהווה היעד החשוב ביותר בעולמנו המתחדש והמשתנה כל הזמן.

בראנו הקב"ה שונים זה מזה, המנהיג חייב לאתר נק' החוזק שבכל ילד, לפתחו לטפחו ולהגביהו לשיא התהילה. מנהל שהוא מנהיג מצויין ומצליח, יאתר נק' האור בכל המורים ובכל תלמיד ויכין קרקע בשלה ואיכותית, תשתית בנויה ויצוקה היטב כדי שנק' האור ימצו כל יכולתם החכמה תגבר רק אם הפוטנציאל הטמון בילדים יבוא לידי ביטוי.

 

להלן משפטי מפתח עקרוניים חשובים ובסיסיים בהם חייב כל מנהל מנהיג להשתמש כדי למצות יכולתו של כל מורה וכל תלמיד. שהרי מיצוי הפוטנציאל הטמון בכל אחד יגרום להצלחה מוסדית איכותית ומצויינת.


    • 

    העצמת מורים


    • 

    שיתופיות המורים בחשיבה בתהליך ובהערכה


    • 

    איתגור המורים והתלמידים


    • 

    דוגמא אישית של המנהל המנהיג


    • 

    מטפח אינטלגנציה שכלית IQ


    • 

    מגביר אינטלגנציה רגשית EQ


    • 

    מוביל החזון, היעדים המטרות


    • 

    מגביר ההישגים הלימודיים


    • 

    מאתר יכולתו של כל אחד


    • 

    מחכים כל הסובב אותו


    • 

    מאתר הכלים ליישום ולהשגת המטרות


    • 

    ממקד חומרי הלמידה


    • 

    תהליך קבלת ההחלטות חכם ויעיל


    • 

    מטפח מצויינות


    • 

    מגביר "האחריות"


    • 

    מטמיע העקרון כי "הצלחה גוררת הצלחה"


    • 

    מתעד כל חומר נלמד


    • 

    מעודד מטפח ומחמיא


    • 

    מגביר ויכוחים, מחלוקות ושאילת שאלות


    • 

    מגביר המוטיבציה של כל העוסקים בחינוך


    • 

    משלב ההורים כלקוחות


    • 

    משתף ההורים בכל העשיה


    • 

    נתינת "במה" לכל מורה ולכל תלמיד


    • 

    האופטימיות מוטמעת בכל אחד


    • 

    מהווה דוגמא אישית בחכמתו ובהליכותיו


    • 

    מאמין בעצמו וביכולתו


    • 

    מעודד יוזמות


    • 

    מפתח יצירתיות


    • 

    לומד ולומד ולומד


    • 

    לומדים תאוריה המשולבת בפרקטיקום


    • 

    "מקשיב" ומעודד לדבר


    • 

    מפתח מורים כמנהיגים


    • 

    מטפח מנהיגות נוער


    • 

    יוצר חיי חברה בחדר המורים


    • 

    מפגין אהבת אדם, יחד וכבוד


    • 

    מוביל שפע ישיבות מורים כסדנאות


    • 

    הנתינה – ערך עליון בחינוך נכון


    • 

    שיווק עצמי ומוסדי כל הזמן


    • 

    עמל חינוכי מתוך זקיפות קומה


    • 

    בונה מוסד שנעים להיות בו


    • 

    מניע כל הסוב אותו מתוך התלהבות


    • 

    מקרין כבוד לכל אחד


    • 

    מעורר מוטיבציה כדי להרקיע שחקים


    • 

    מבהיר כי "חוויות של הצלחה" מהווה מוקד בהצלחה.


    • 

    מעודד, משבח ומחמיא כל הזמן


    • 

    מעורה בכל העשיה החינוכית בכל כיתה


    • 

    מקצה זמן לשיחה אישית עם כל מורה


    • 

    בונה מוסד "שכיף לי לבוא לביה"ס"


    • 

    מעודד וממריץ שאילת שאלות, ויכוחים דיונים ושקלא וטריא.


    • 

    מקרין קריאת ספרים ומאמרים


    • 

    מפתח תרבות של איכפתיות


    • 

    מפתח תרבות של תחרות


    • 

    מפתח תרבות של מחלוקות


    • 

    מפתח הצטיינות, הצלחה מתוך תרבות


    • 

    מפתח תרבות של אהבה


    • 

    "האמונה" חייבת להיות מילת המפתח להצלחה


    • 

    "האמונה" בבורא עולם


    • 

    "האמונה" בי, בעצמי, במנהל, ביכולתי


    • 

    "האמונה" בכל מורה


    • 

    "האמונה" בהורים


    • 

    "האמונה" באוכלוסיה, בשכונה, בהורים, בסביבה


    • 

    יוצר קשר עם הורים, קהילה


    • 

    לא חוסך זמן לבניית קשרים עם ראש העיר והמחלקה לחינוך


    • 

    דואג לפרסום העשיה בביה"ס דרך: מאמרים, ימי עיון, חגים ומועדים, דף פרשת שבוע, נתינה לקהילה, עזרה לזקנים, לנזקקים.


    • 

    פיתוח המצויינים – מעלה רמת כל ביה"ס

 

ההצלחה אינה נובעת במקריות יש לעמול בחכמה וביצירתיות כדי להגיע לראש הפסגה החינוכית והערכית. לעולם יש לשלב קודים להצלחה, אסור להתמקד בעיקרון אחד, חשוב למשל לדאוג להישגים לימודיים לפתח המצויינים, לסייע לחלשים, אך הכל חייב להעשות מתוך חיי חברה, אהבת אדם, נתינה וערכים.

 

כל העשיה חייבת להיות מעוגנת בתאוריה, בתפיסת עולם חינוכית וערכית, באשר עולמנו המרתק והמעניין משתנה כל הזמן, מתחדש ומשתפר. לכך עלינו כל הזמן לאתר את איפיוני הדור ולהתאים הכלים המתאימים לתקופה זאת כפי שציין הרב קוק.

היינו הכלים משתנים הפרקטיקה מתחלפת אך התאוריה נשארת במקומה.

 

למשל פיתוח התאוריה: המעוגנות בחשיבה יצירתית, בטיפוח כישורי כל תלמיד, בהגברת ההישגיות, בפיתוח המצויינות, בתפקיד ההורים, בכל תקופה ה"פרקטיקום" משתנה, הכלים משתנים, ככל שהתאוריה מעוגנת היטב הרי ניתן ליישם התאוריה לכל תהליכי השינוי.

 

אנו יודעים שכל מנהל שהוא מנהיג שונה מרעהו המנהיג, כאשר התאוריה מעוגנת בכולם, הרי בגלל השוני באנשים – הרי כל אחד מהם יבצע התאוריה בדרך שונה ואחרת אך מעוגנת בתאוריה.

בסיורים הרבים שאנו עורכים עם קורסי המנהלים, לאחר למידת התאוריות המנהיגותיות באוניברסיטה, אנו רואים בסיורים מנהלים מנהיגים שונים אך כולם מבצעים הלכה למעשה את התאוריה.

מקסים לראות איך השיתופיות, בניית צוות מורים, הקשבה, עידוד וכבוד לכל מורה

מעוגנת בכל מנהל שהוא מנהיג, אך כל אחד מהם מבצע זאת אחרת.

 

חובה עלינו ללמוד וללמוד כל הזמן "תאוריות" ולהתנסות בתהליכים שונים ומגוונים כדי לעגן העשיה האיכותית מתוך התאוריה.מנהל חינוכי יכול להצליח ולהגיע לרום הפסגה רק אם הוא יטמיע בתוכו תכונות מנהיגותיות-

שהרי רק "מנהיג חינוכי"--- מצליח.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב