דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גינת גג בטוחה 

מאת    [ 10/10/2009 ]

מילים במאמר: 560   [ נצפה 4291 פעמים ]

ישנן מספר בעיות צפויות בהקמה של גינת-גג, שתכנון נכון יכול למנוע: עומס יתר שמביא לעיתים להתמוטטויות, פגיעת שורשים באיטום (גם באיטום של הקירות האנכיים), חדירת מים למבנה וצימוח לא תקין. לצערנו, רבים ובתוכם גם גננים אינם מודעים לכך. אז מה בכל זאת עושים?

איך להימנע מעומס-יתר של גינת-הגג

החוק קבע תקן, לפיו המשקל המותר בגג הינו 150 ק"ג למ"ר ובמרפסת 350 ק"ג למ"ר. מבנים ישנים אף אינם עומדים בתקן הזה. כאשר העומס לא מותאם למבנה, מתרחשות טרגדיות דוגמת האסון באולמי "ורסאיי", או קריסת גג החניון במגדלי לוקי במודיעין. אבל גם כשהתקרה לא קורסת זה עדיין "לא בריא" למבנה. במידה ואתם בונים לעצמכם, יש ליידע את הקבלן מראש לגבי השימוש שבכוונתכם לעשות בגג/ במרפסת (דין גינה כדין ג'קוזי ובריכה) ולוודא שנעשו ההכנות ההנדסיות המתאימות. בדירה או בית קנויים, יש לבדוק עם הקבלן מהו העומס המותר. אם הקבלן כבר לא בתמונה, יש להזמין מהנדס מומחה (קונסטרוקטור) שיחשב את העומס המותר.

בהתאם לעומס המותר יש לבחור בין טכנולוגיות הניקוז, מצעי הגידול, הצמחייה והאדניות/ עציצים. חשוב לדרוש מאנשי המקצוע שמתכננים לכם את הגינה להתחשב במגבלות עומס. טכנולוגיית ניקוז יעילה הכרחית גם לטובת העומס, אך גם לאיטום ולצמחים, ומטרתה לסלק את עודפי המים במהירות מהגג. כל טכנולוגיה כזו שוקלת אחרת, למשל, חלוקי נחל מס' 4 בגובה 150 מ"מ, המספיקים לפעולת הניקוז, משקלם כ 400 ק"ג למ"ר, טוף מנקז בגובה 250 מ"מ הנו במשקל של כ-250 ק"ג למ"ר, ותבניות פלסטיק בגובה של 25 מ"מ הן במשקל של 2 ק"ג למ"ר בלבד. גם למצעי הגידול משקל שונה. למשל, פרלייט שמכיל מים שוקל כ-750 ק"ג/מ"ק ואילו אדמת חמרה שמכילה מים שוקלת פי 3!. צמחיה גדולה עשוייה להוות בעיית משקל נוספת בגג עם עומס מוגבל, לכן חשוב לבדוק במשתלה או עם המתכננים לאיזה משקל מגיע הצמח בגודלו הטבעי הסופי. לדוגמה, צמחייה בגובה 2-3 מטר דורשת משקל של 350 ק"ג/מ"ר, וישנם עצים שדורשים משקל של 1000-2500 ק"ג/מ"ר!!. לבסוף, חשוב להתחשב בכל האלמנטים הנלווים - כדים, אבני מסלעה, מזרקות וגמדים... לכולם יש משקל ואולי משקל עודף!!

איך להימנע מפגיעות שורשים באיטום וחדירת מים מתחת לאיטום

ישנם שני סוגי נזק של שורשים לאיטום: נזק כימי ונזק מכני. יש שורשים שמסוגלים להמיס את האיטום הביטומני ויש כאלו ההורסים אותו מכנית בגלל מבנה השורש, לכן יש לדאוג לשתי שכבות הגנה - שכבת הגנה המונעת נזק כימי ויכולה להיות מפוליאתילן, PVC, פיברגלס, או פלסטיק, ושכבת הגנה מכנית שיכולה להיות מבד גאוטכני בחוזק מתאים, או בטון הגנה.

בנוגע לחדירת מים למבנה, ישנם בישראל תקנים הנוגעים לאיטום, לניקוז ולשיפועים, והם מחייבים כל קבלן ומשפץ. עדיין, רוב התביעות המשפטיות בנושא ליקויי בניה הן בתחום חדירת מים למבנה. כלומר, מרבית הקבלנים לא מקפידים על התקן הישראלי המחייב. לכן, אם מעוניינים בגינת-גג, וגם אם סתם רוצים לעבור את החורף בשלום.. חשוב להקפיד על מספר דברים: ראשית, שהשיפוע מתחת לאיטום יהיה לפי התקן - לפחות 1.5% (ועדיף 2%). שנית, שחומרי האיטום יעמדו בתקן הישראלי וגם שתהליך העבודה ייעשה על פי התקן. שלישית, שיהיה ניקוז טוב ויעיל מתחת לריצוף ויהיו פתחי ניקוז "כפולים".

איך לדאוג לצימוח אופטימאלי של הצמחים בגינת-הגג

כדי שצמח יגדל במיטבו יש להבטיח כמה תנאים. הדבר הראשון הוא מצע גידול המאפשר תנאים אופטימאליים של יחסי אוויר/מים. המצע המאוורר ביותר הנו הפרלייט שגם מספק לצמח הכי הרבה מים זמינים (כ-65% מנפח המצע). מצע נוסף הוא טוף, אך הוא כבד יותר ומכיל פחות מים ופחות אויר. התנאי השני הנו מערכת ניקוז טובה, שתסלק את עודפי המים באופן אופטימאלי וכך תשמור על מצע מאוורר. דבר נוסף הוא התקנת מערכת השקיה ודישון. לבסוף, חשוב לבחור צמחים שמקורם במשתלות טובות.

הכותב הוא מנכ"ל חברת רב-נוי http://www.rov-noy.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב