דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חזיון אור קולי בית שאן 

מאת    [ 22/08/2009 ]

מילים במאמר: 591   [ נצפה 8490 פעמים ]

באביב בקיץ ובסתיו האחרון ביקרו רבבות ישראלים ותיירים מרחבי העולם במופע האור קולי בעיר הרומית בית שאן. כבר אפשר לומר, זו לא חוויה של פעם בחיים, אלא ההיפך את החוויה הזו כיף וכדאי לשחזר. עשרה מיליון שקלים השקיעה עיריית בית שאן משרד התיירות ורשות הטבע והגנים במופע האורקולי היחיד מסוגו בארץ.


מה נראה בבית שאן..?
אם נבחן את המופעים האורקוליים במצדה ובמגדל דוד ודומים להם, נמצא שהמופע האורקולי של בית שאן הוא יותר ולא פחות, סיור בשעת ערב מוארת באלפי נורות וגופי תאורה חכמים ומדויקים המשולבים בקולות מן העבר כשעל דופנותיהן של החנויות ברחוב פלאדיוס מופיעות דמויות של סוחרים אומנים, כמו איש שאומנותו צביעת טוגות פשתן כשבחדר הסמוך לו, מוזות וגרציות ליד חדר המאדאם היפה.

המופע או אם נרצה, הסיור יכול לשמש כאשליה לבילוי בחגיגת הדיוניסאה הקדומה, באביב העבירו תושבי סקיתופוליס (בית שאן) את אלילם דיוניסוס הוא אל היין, הוא גם פטרון העיר "ניסה סקיתופוליס" בתקופה הרומית, אל התיאטרון ששפע באופן חד פעמי בהצגות בעלי אופי וולגרי. משתתפי התהלוכה מתנדנדים מעודף שיכר כשכדי יין עמוני משובח יורדים תלויים חבלי פשתן מכתפיהם החשופות עד דלא יידעו החוגגים בין אישה ואיש, ולא רק.

בתחילת המופע מוזמנים האורחים לשבת בטריבונה ממנה יצפו בסרט באורך של 10 דקות המוקרן על גב התיאטרון. בסרט מוצג ציר הזמן, החל מסיפור תבוסת המלך שאול ותקיעת גופתו על חומות העיר בית שאן, כשעל התל נראית הדמיית נשיאת גופת שאול ע"י אנשי יבש גלעד. הסרט ממשיך דרך התקופה הרומית והביזנטית עד לתקופת בית אומיה עת חרבה העיר ע"י רעידת אדמה. הסרט עשוי טוב עם סאונד שמנתק אותנו מהמציאות היומיומית ומכניס את האורחים עמוק לעברה המפואר של העיר סקיתופוליס.
מייד לאחר מכן תצאו לסיור עצמאי ברחובות מרכז העיר הקדומה שנחשפה ושוחזרה בעלות של 200 מיליון שקלים. בתחנה הראשונה תגיעו לבית מרחץ המערבי והחוויה תלך ותגדל כשתגלו עד כמה התענגו קודמינו במקום שבצידו נראית עיירת הפיתוח קשת היום בית שאן.

חנות או בית בושת?
התחנה השנייה תהיה ברחוב פלאדיוס השופע בחנויות מהם נראה קדומון צובע בדי פשתן בתוך חנותו, מוכר עיזים ולידו חנות תבלינים ממול בצד שפונה לשוק המרכזי (אגורה) הרחוב מעוטר רצפות פסיפס ושיש שעטה גם את קירות החנויות. אתם תשמעו את הקולות ותחושו כאילו הינכם חלק מאותה הוויה או אם נרצה, הזיה נעימה. בצד הסטיו(רחוב) המזרחי של פלאדיוס (קארדו) האירו עבורנו בגופי תאורה מיוחדים את הסיגמה, מבנה של חנויות במתאר של חצי עיגול במרכזו אפסיס, בסיגמה סחרו תושבי העיר, החנויות מקושטות ברצפתן בכתובות פסיפס בעלי רמיזות מיניות כמו.."החדר של הגברת היפה".. "החברים של מיגס.. ואתה נהנית כל הלילה ..מוזות וגרציות יחד עם דיוניסוס" ועוד כאלה כתובות השופכות אור על תוכנן של החנויות.

תחזיקו חזק, רעידת אדמה מחריבה את העיר!
בתחנה הבאה תחזיקו חזק את הילדים, כי התחושה שעמודי הענק של המקדש המרכזי תיכף נופלים עלינו!, קולות של רעד המושמעים מרמקולי בס ענקיים המוטמנים באתר ממחישים את דקות החיים האחרונות של תושבי העיר ובהלת הילדים כשרעידת אדמה של שנת 749 מכריעה וקוברת את העיר המפוארת סקיתופוליס.
בתחנה האחרונה אל תאמרו מילה, אלא רק דמיינו התיאטרון של סקיתופוליס גדוש באלפי מאמינים ביזנטיים כשעל פי הברית החדשה סבורים המאמינים הנוצרים ש'ישו הקדוש' נאם במקום בדרכו מהגליל ליהודה. זו גם אחת הסיבות לביקורים הרבים של הצליינים בבית שאן בכל עונות השנה.

צריך לומר, זו אכן חוויה לא רגילה. אך למי שרוצה לדעת יותר על העיר הקדומה יידרש למדריך, ואפילו סיור נוסף באור יום. רק כך יוכל לעמוד על הפרויקט הענק שנחשף ומרגש כל שוחר היסטוריה.
מומלץ לצרף לסיור מדריך המתמצא באתר. במקום בית קפה וחנות מזכרות. בבית שאן מסעדת בשרים בקיבוץ חפציבה מסעדת דגים , בסחנה מסעדה חלבית ובקניון בנימין בית שאן, פיצות פלאפל ושווארמה.

למדריך zoof_g@walla.com או בטלפון 050.4620171 שמואל גרמה.
למידע נוסף על בית שאן הקדומה zoof.co.il
המידע בחסות צוף טל' 050.4620171

רוצה לטייל בעמק? רוצה לראות את רומא בישראל? בוא לבית שאן ותקבל מדריך צמוד, לפרטים 050.4620171 שמואל



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב