דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חלומות נבואיים בתרבות המערבית ובתרבויות ציידים לקטים ומשמעותם 

מאת    [ 09/07/2009 ]

מילים במאמר: 5893   [ נצפה 6196 פעמים ]

מבוא


"אנו בני האדם ומנת חלקנו היא להיזרק אל עולמות חדשים ובל-ישוערו" ( קסטנדה.ק, 1987, עמ' 140).

חלימה הינה מצב שונה של מודעות אשר לפי תפיסות מערביות מקובלות היום תמונות ופנטזיות מהזיכרון מבולבלים עם מציאות חיצונית. חוקרים עדיין אינם מבינים מדוע אנשים חולמים.בספר מבוא לפסיכולוגיה החוקרים מתייחסים לאספקטים השונים בחלום ) Smith.E.E, Nolen-Hoeksema. S, Fredrickson. B, & Loftus.G.R, 2003 (, למרות שהרבה אנשים אינם זוכרים את חלומותיהם בבוקר, כולם חולמים. ישנם חלומות הנראים כמעט רגעיים, אך מחקרים מראים כי אירוע בחלום מקביל באותו משך זמן לאירוע בחיים. אם כך חלומות הם אירוע שמתרחש כל לילה לכל אחד ואחד מאיתנו, כאשר אנחנו שוכבים לישון. אך בדרך כלל אנחנו לא שמים לב לפרטי החלום או למה שמשפיע על החלום לייצר מערכת מורכבת של סמלים שעולים לנו מתוך התת מודע. בעבודה נשאל את השאלה איך תרבות "הציידים לקטים" באה ליידי ביטויי בתוכן החלום ומהווה חלק בלתי נפרד ממנו? ונענה עליה, דרך דוגמאות מתוך שבטים של "ציידים ולקטים" הממוקמים בדרום אמריקה.

לפני שנכנסים לתוך השאלה ומנסים לענות עליה צריך לבחון מספר מאפיינים הקיימים בתרבות "הציידים והלקטים". כמו ששם הקבוצה מרמז "ציידים לקטים" מתקיימים בעיקר על צייד ולקט או במילים אחרות על איסוף של משאבי בר מן הטבע. אופן ההתנהלות שלהם היא בצורה של נוודות תוך הסתגלות לסביבה הטבעית, וחלוקה שוויונית בין חברי הקבוצה. מכאן אפשר לשער כי בזמן החלום מאפיינים שקשורים בצייד או בלקט יופיעו בצורה בולטת ביותר על כל האספקטים הקשורים אליהם, איפה אפשר לצוד? איך צדים? נורמות של התנהגות הקשורות לציד וכו... ובגלל החיים והתרבות המבוססים על קשר ישיר עם הטבע, אפשר גם לשער כי חיות וצמחים ישחקו תפקיד חשוב בזמן החלום.

יש הרבה אלמנטים שמאפיינים תרבות של ציידים לקטים אך נתרכז באספקטים תרבותיים,בציד, לקט ובטבע. הטבע הווה אומר עצים צמחים חיות וכו... יהיה קרוב לוודאי חלק בלתי נפרד ממבנה החלום ויופיע בו בצורה סימבולית או ישירה כיועץ, כמחנך, לפעמים בתור אב או אם ולפעמים בתור ישויות על טבעיות.הטבע הוא הסביבה והוא גם מכתיב התרבות. בתוך הטבע משתלב גם החיפוש אחר האוכל שהוא אלמנט מרכזי בתוך התרבות. עולה השאלה איך אלמנטים אלו באים ליידי ביטוי בחלום בקרב "ציידים לקטים" בדרום אמריקה? את זה אבחן לאורך העבודה. לכל שבט ושבט ישנו סיפור חיים שונה, כלומר היסטוריה ומאפייני תרבות שונים, ובמהלך העבודה נבחן איך כל סיפור חיים הכולל איפה השבט ממוקם, אורח החיים שלו (אורח חיים שליו לעומת אורך חיים של אלימות ומלחמה מתמשכת) ואיך הם באים ליידי ביטוי בתוך החלומות ופירושם בכל שבט ושבט.

בחרתי להתמקד בשלושה שבטים הממוקמים כאמור בדרום אמריקה, ה- Siriono, ה-Ona ושבט ה- Achuar. כאשר אני אתבסס על חומר אתנוגראפי וחומר ספרותי אקדמי אחר על מנת לבחון אספקטים שונים הקשורים לשבטים אלו ואיך הם באים ליידי ביטוי בחלום.

פרק 1-תיאוריות על הקשר בין תרבות וחלום


הדימויים המופיעים בחלום מספרים לנו סיפור על החוויות שלנו הכוללות מפגשים עם אחרים ועם עצמנו. אנתרופולוגיה תרבותית ,לפי גרסאות מסוימות, רואה את החלומות ככלים יעילים איתם ניתן לבחון את הערכים והנורמות בתוך מערכות סוציאליות של תרבויות אקזוטיות.אנחנו לא רק אינדווידואלים אלא המשך ישיר של צרכים חברתיים משותפים המחוברים ע"י רגש וצורך ביולוגי. אנחנו חיים ומתנהלים כחלק מן השלם שהוא התרבות בה אנחנו נמצאים.

לאורה ראוול (Rival.L,Sept.2005) כותבת על התפתחות משמעותית שהתרחשה בשנים האחרונות באנתרופולוגיה החוקרת שבטים באמזונס. נולדה תיאוריה חדשה שבמקור נועדה למיתוסים תוך התייחסות לצורות הפרטיקולאריות ש האנימיזם באמזונס. הפרספקטיביזם היא תיאוריה המייחסת לכל הצורות של האורגניזם ( חיות מכל הסוגים ובני אדם) תכונות אנושיות. כל האורגניזמים הם בעלי אותם ערכים ותרבות ממש כמו זאת של בני האדם. הדרך בה יצור אחד רואה את השני תלויה בפרספקטיבה של שניהם, גם הצופה וגם האובייקט הנצפה. הפרספקטיבה מציעה מערכת קוסמולוגית מונחית המתייחסת לאפשרות של תקשורת "חוצה זנים" בין יצורים שמופרדים ע"י הבדלים פיסיולוגיים ברורים. בחלום ייצורי הטבע מהווים נקודה של פרספקטיבה לחולם ועוזרים לו להבנות את תפיסת התרבות.

פרויד בספרו פשר החלומות מדבר על גירויי החלום ומקורותיו, " גם בשינה נשארת הנפש בקשר מתמיד עם העולם שמחוץ לגוף" ( זיגמונד.פ ,1998, עמ' 26). העולם החיצוני מהווה חלק בלתי נפרד מתכני החלום ומשפיע עליהם. גם כשאנחנו הולכים לישון ממשיכה הפעילות החיצונית להשפיע על מה שאנחנו חווים במהלך החלום. פרויד מצטט מתוך שיר של לוקרציוס," כמעט כל עיסוק, שאדם דבק בו, כמעט כל העניינים שקודם הרבינו לטפל בהם, וכל עניין, שרוחנו היה שקוע בו במידה ייתרה, אנו מדמים לעיתים להתעסק בהם בחלום.המליצים עוסקים בעניינים ומחוקקים חוקים המצביעים נלחמים ויוצאים לקרב..." ( זיגמונד.פ 1998, עמ' 13). אחרי שקראתי את מה שכתב פרוייד נזכרתי בחלום שסיפר לי חבר שאת שמו אשאיר בעילום שם. "א" שהוא אדם דתי ושומר מסורת סיפר לי חלום ובו הוא חולה במחלה קשה ובחלום נגלה עליו רבי שהוא מכיר מחייו ומספר לו שהוא התרחק מהדת ואם הוא לא יחזור לדת הוא ימות. כאשר אדם שייך לתרבות מסוימת, במקרה של "א" העולם הדתי, התרבות באה ליידי ביטוי בחלומות שלו בדיוק כמו בחיים.

כדי לבחון את החלום והחיבור שלו עם תרבות נשתמש בתיאוריה התרבותית מפסיכולוגיה של וולטר בוניים Bonime. W, 1969)). גישה זו שייכת לתחום הפסיכואנליטי שמקשרת את האישיות עם התרבות. ההתהוות של האישיות היא בבסיסה תהליך שמתרחש בתוך האדם, ותהליך מתמשך זה מושפע בצורה ישיר ע"י שינויים, יכולת ללמוד, לחוש ופעילות פיזית. ומתייחס אל האישיות המגובשת כמתפקדת גם במישור מודע וגם במישור לא מודע וכל זאת בתחום הערכים הנלמדים ע"י הפרט.

העיבוד של כל הגירויים והאינטראקציות במהלך זמן הערות מתחבר בצורה ישירה לתוך המצב בו אנחנו ישנים, והאפשרויות שנוצרות ומשפיעות על מצב הערות, מצביעות על כך שהחלום משחק תפקיד חשוב בתוך החוויה האנושית. וולטר בוניים טוען כי, " החלום האנושי הוא פעילות שנחוות של ידי ייצור שהוא תוצר שמורכב יותר מהתפתחות ביולוגית בלבד, הוא באותה מידה תוצר של תהליכים חברתיים" Bonime. W, 1969,pp.81)).

האספקט הסימבולי של החלום דוחס בתוכו את האוצר של כל החוויות שחווה האדם, וכולל בתוכו מורשת תרבותית של חפצים והתנהגות, אשר בעצמם הועברו לרשות החולם ע"י תצפיות נמשכות ואינטראקציה עם הסביבה. " קיים תהליך מתמשך של ערות ושינה ברצף של פתרון בעיות" Bonime. W, 1969,pp.82)). החלימה הוערכה לאורך ההיסטוריה ובהרבה תרבויות כחוויה משמעותית וחשובה. אין ספק שלחלום יש השפעה רבה על התפתחות וקיום של תרבויות. החלום הוא חלק בלתי נפרד מהאדם וכמו שנובע מהגישה התרבותית התרבות היא חלק בלתי נפרד מהחלום.

פסיכולוג מפורסם נוסף יונג גם רואה בחלום כקשור לחיים ולתרבות. " כמעט בכל חלום מקבלים סמלים שמקורן במחשבות,התרשמות ומצבים הקשורים ליום או לימים שחלפו" (pp.35,Jung.C.G,1986). לחלומות ע"פ יונג יש מבנה אשר לא דומה לשום מצב אחר של מודעות. החלום לא מראה את הרצף הרגיל של מצב המודעות, אך למרות זאת צופה קשוב יבחין שחלומות הם לא לגמרי מנותקים ממצב ההמשכיות של מודעות היום יום. חלום שרלוונטי לדבריו של יונג ולעבודה סיפר לי חבר נוסף שגם את שמו אשאיר בעילום שם. "מ" היה במהלך טירונות וחלם על הקפצה למסדר, הגיוני בטירונות יש הרבה מסדרים אז חולמים עליהם בלילה, אך המשך הסיפור שהוא סיפר לי יותר מעניין. באותו לילה ביחד עם "מ" קמו עוד שלושה טירונים אשר חלמו את אותו החלום בדיוק על מסדר "חלומי". גרינהאוס מציין תקרית דומה (Woods. I. R & Greenhouse. B. H, 1974) החלום שהתרחש הוא חלום זהה אצל שלושה אנשים שונים באותו זמן למרות שהיו במקומות שונים. הנרי ארמיט בראון, סטודנט צעיר למשפטים שגר בניו-יורק ב-1865 וחלם בדיוק בשעה שתיים עשרה בלילה על מישהו שרוצח אותו וחברים שמנסים לעזור לו אינם מספיקים להציל את בראון. יום למחרת אותו חלום מזעזע, חבר לכיתה של בראון סיפר לו כי הוא חלם את אותו החלום ובאותה שעה בדיוק. חלף שבוע ובראון הלך לבקר קרובים ובעלת הבית סיפרה לו שבעלה חלם בדיוק את אותו החלום וגם כן באותה השעה למרבה הפלא הבעל אפילו תיקן את אשתו בפרטים זהים לחלום של בראון. יש מאות ואפילו אלפי מקרים כאלו של חלומות משותפים על פי בראון ובמיוחד לבני אדם שהם חברים או קרובים רגשית האחד לשני.

בניגוד לתרבויות שבטיות ששם חלומות והפירוש שלהם ממוסדים ומשמשים לפונקציות שונות ורבות. העולם המערבי מסרב לקבל את הפן הפונקציונאלי סוציאלי של החלום. בסטייד (Bastide.r,1966) מתייחס לבעיה שבחקר החלום בעולם המערבי "סוציולוגיה מתעניינת באדם כאשר הוא ער ובשבילה הישן משול למת, הסוציולוגיה משאירה לאנתרופולוגיה את חקר החלום בתרבויות מסורתיות ואת הפסיכולוגיה לגלות בחלומות שלנו את המוטיבציה למעשינו"(Bastide.r,1966,pp.17).

מאחר ואנתרופולוגים חייבים להתייחס לדברים החשובים למושאי המחקר שלהם, ומאחר והרבה מהאנשים איתם אנתרופולוגים יוצרים מגע ייחסו משמעות לחלומות שחוו, זה לא מפליא שחלומות תמיד מצאו את מקומם בתוך כתבים אתנוגראפיים. המגוון המצומצם של מחקרים אנתרופולוגים על חלומות משקף הנחות תרבותיות אשר משפיעות על הדרך בה אנתרופולוגים רואים את החלום.

אולמן ולימר (Ullman.m & Limmer.C,1999) מדגישים את העובדה כי עד שנות השמונים חוץ מתרבויות שבהם חלומות שיחקו תפקיד מרכזי ושם הייתה התייחסות לאספקט החלום, אינפורמנטים לעיטים רחוקות נשאלו שאלות על החלומות שלהם . הם גם מדברים על הדרך בה החברה שלנו יצרה מצד אחד מיסטיפיקציה של חלומות ומצד שני הפחיתה את הערך שלהם.

פרק 2-שבט ה- Siriono

אלן הולמברג (Holmberg.A.r,1969) בחן באתנוגרפיה שלו על שבט ה- Siriono 50 חלומות . יותר מ25 חלומות היו קשורים בצורה ישירה לאכילה , ציד וליקוט של דברים שניתן לאכול מהיער. ה- Siriono תושבי דרום אמריקה באזור מזרח בוליביה חיים בסביבה של יער טרופי צפוף. ה- Siriono ניזונים בעיקר משילוב של צייד ולקט ומעט חקלאות. בעונה היבשה הם שותלים תירס ותפוחי אדמה מתוקים ועוזבים את השדות לטובת נדודים ביער הטרופי לטובת צייד ולקט. הם חוזרים לשדות לתקופות קצרות רק כדי לטפל בגידולים.

בקרב ה- Siriono חלומות נחשבים כהיעדר ושיטוט של הנשמה ובד"כ הם נתפסים כחלומות אשר מנבאים את העתיד. ציידים החולמים על ציד של חיה מסוימת מאמינים כי זה סימן לכך שהם יהרגו את אותה החיה שהרגו בחלום במציאות. בד"כ אחרי חלום מסוג זה הציד אכן מצליח לצוד את החיה עליה הוא חלם. הולמברג נותן דוגמה לכך: "לילה אחד Eanta'du חלם שהוא הורג טפיר ולמחרת מוקדם בבוקר הוא עזב את המחנה לטובת הציד. הוא סיפר לי שהוא ידע שהוא יתפוס את הטפיר בגלל שהוא חלם על כך"(Holmberg.A.R,1969,PP.241).

אם חלומות הם ביטוי של התת מודע לרצונות , אז בקרב שבט ה- Siriono החלומות בהחלט משקפים את התרבות של הציד על ידי העיסוק המתמיד במהלך החלימה כמו בשלב הערות עם החיפוש אחר מזון. חלום נפוץ במיוחד בקרב ה- Siriono הוא חלום שבו אדם חולם שקרוב משפחה שיצא לצוד והתמזל מזלו חוזר למחנה עם הציד בשבילו. " Enia" חלם ש " Eanta'du " יצא לצוד . הוא צד הרבה בע"ח וחזר איתם למחנה."(Holmberg.A.r,1969,PP.241).

סוג נוסף של חלום שחוזר על עצמו בקרב שבט ה- Siriono הוא של פרט מהשבט שחולם שהוא עצמו יוצא לצוד , צד ואוכל הרבה: " Ke'nda" חלם חלום בו הוא דג דגים בלגונה מסוימת וירה בכמות גדולה של דגים. אחיו היה איתו והם צלו ואכלו את הדגים עד שלא יכלו לזוז יותר" .(Holmberg.A.r,1969,PP.243)
חלומות גם משקפים תשוקה עזה לאכול סוגים מסוימים של פירות לפני שהם מבשילים. לפני שמבשיל פרי ה Coquino שאהוב במיוחד בקרב שבט הסיריונו, בגלל שהוא מכיל כמות גדולה של סוכר, חולמים בני השבט על פרי זה. " Ai-A" חלמה שהיא ביער מלקטת ביחד עם בעלה ושהם נתקלו בעץ Coquino עמוסים בפירות , ושהיא ובעלה אוכלים מן העץ עד שבטנם התנפחה"(Holmberg.A.r,1969,PP.241).

אחד הדברים המפליאים שקשורים לחלומות על אוכל היא העובדה שהם מתרחשים בשכיחות גבוהה שאדם אינו רעב . גם החלום של " Ai-A" התרחש אחרי ארוחה דשנה שאכלה באותו לילה, ע"פ הולמברג, ולכן חלומות אלה משקפים בצורה מודגשת את הדאגה לחיפוש אחר מזון הקיימת בשבט הסיריונו לא בהכרח את הרעב.


פרק 3-חלום ואלימות/ שבט ה-Ona , ((Selk?nam


אן צ'אפמן (Chapman.A,1982) מתארת בספרה את שבט ה-Ona, שבט החי באי הגדול ביותר בחלק הדרומי ביותר של אמריקה - Tierrra Del Fuego. במהלך העשורים האחרונים של המאה ה-19, מספר גדול מאנשי שבט ה -Ona נטבחו ע"י קולוניאליסטים. באותה תקופה וגם לאחר מכן אין ספור מבני השבט מתו בעקבות מחלות שהביאו הזרים לאזור, והמערכת החיסונית הטבעית שלהם לא עמדה בפני מחלות אלו. באותה תקופה, באופן פרדוקסאלי היו מריבות בתוך השבט עצמו, ובני השבט הרגו אחד את השני. ב 1980 , מאה שנה לאחר תחילת הקולוניאליזם, רק אחדים מהצאצאים הישירים של השבט נשארו בחיים. ה -Ona היו ציידים. הצייד העיקרי שלהם היה האיגואנות, הגמל האמריקני בנוסף לכך הם צדו שועלים, מזיקים וציפורים ואספו קונכיות וצמחים שניתן לאכול אותם. הם דגו בנהרות, באגמים ולאורך החוף. האי שאותו יישבו בעבר נקרא עכשיו The Great Island וחולק לטריטוריות, שבכל אחת מהן שכנה קבוצת שארות. הקונספט של השמיים, הירח, השמש והכוכבים היו מרכזים בתרבות והייתה להם השפעה רבה על התרבות ועל טקסים שבטיים חשובים.

מרטיו גושינד מתאר את התייחסות ה -Ona לחלום (Gusinde.M,1996). ה - Ona פעילים לרוב בממלכת החלומות. ואחד הדברים האהובים אליהם הואלדבר על החלומות שלהם האחד עם השני לרוב. לא רק בבוקר למחרת אלא גם במשך הלילה לפעמים שלוש או ארבע פעמים. הבעל מספר לאשתו את החלום ולהיפך. והם מתייעצים עם אנשים אחרים בשבט ועם השאמאן. ילדים בדרך כלל לא מדברים על החלומות שלהם.

אם החלום הוא חשוב אז בן שבט ה -Ona לא יצליח לישון ויעיר את כולם על מנת לחלוק איתם את החלום. בדרך כלל אם אדם מודאג או נבהל מחלום הוא יקום מהשינה וישב ליד המדורה על מנת להרהר על החלום. לעיתים כל תושבי הבקתה עשויים להישאר ערים בעקבות חלום בלהות למשך כל הלילה. מרטין גושינד נותן דוגמה לחלום כזה,"אדם זקן, מפוחד מחלום שחלם במשך הלילה, חיפש את ביקתת השאמאן. הוא סיפר לשאמאן את החלום המפחיד והתחיל לשיר. כל המחנה קם ורק בבוקר חלף אלמנט הפחד שבחלום"(Gusinde.M,1996.pp.14). בן שבט ה -Ona מעריך את חומרת החלום על פי הדרך בה החלום משפיע על הישות שלו, ובאופן חלקי ע"פ תוכנו. הוא מעריך את החלום כמציאותי ופחד עולה כאשר הוא מזהה דמות לא מוכרת בחלום.

חיי היום יום של ה -Ona מופיעים בחלומו. הגבר חולם על צייד, לפעמים הוא מצליח ולפעמים הוא נכשל. לעיטים תכופות הוא מתמודד עם האויבים שלו או כאלו שהוא חושב לאויבים בחלומות. הוא רואה את עצמו בחלומות תחת מעקב, מוקף ,במאבק קשה וחולם על חברים שבוגדים בו. האישה מראה יותר יציבות מהגבר. היא לא תעיר את בעלה באמצע הלילה כדי לספר לו חלום ובדרך כלל תחלום על העבודה היום יומית שלה ולא על מריבות ותככים. בן שבט ה -Ona מייחס מציאות לחלום שלו בדרך כלל, אך השיקול דעת שלו ושל אחרים קובעת את חומרת החלום. אחרי חלום רע בדרך כלל הוא נתקף בפחד שלא יחלוף אלא לאחר מספר ימים.

גברים בדרך כלל חולמים על מה שאמור לקרות להם בתור פרטים, לקבוצת השארות אשר קרובה אליהם ועל קלאנים ושבטים אחרים. הוא חולם על סכנות מאויבים ,על האמצעים בהם הם עומדים להשתמש ועל מועד התקיפה. הוא יחלום על איך ההתקפה תתבצע ואיך הקרב ייגמר. ה -Ona לא יכולים לדחות או לעצור אף אחד מן האירועים אליהם הם חולמים.

החלומות גורמים לבני השבט להיות הגנתיים, לוחמניים ומזהירים אותם מן הבאות. הגבר הוא בדרך כלל פסימי לגבי החלומות שלו, מודאג ומעורב בקנאה ורצון לנקום. הוא נראה אחרי חלום טעון בשליליות ורואה רק את הצד השלילי של החלום. כל חלום רע ידחוף את הגבר מחוץ לשיווי המשקל שלו.

אן צאפמאן נותנת דוגמה לאלימות בקרב ה -Ona מתוך טקס שהיא מתארת. "במהלך הטקס
השאמאנים בשבט יודעים בדיוק מתי יש ליקוי ירח בעזרת החלום, והם מאספים את כל בני השבט ומקימים טקס על מנת לנקות את הירח. בחלום הירח קובע בדיוק כמו על האדמה איפה ישבו כל המשתתפים. אם הירח הושיב את רוחו של השאמאן במקביל למקום בו השאמאן יושב על פני האדמה אז הוא יכול לדעת שהיא רואה בו כמועדף עליה והוא לא ימות בקרב בעתיד הקרוב. אך אם זאת תנועת הירח הלא יציבה השאירה את השאמאן בפחד מתמיד. אם הירח דחה את השאמאן ורוחו נפלה לאזור שמתחת לברכיים שלה, השאמאן יכול היה לדעת כי הוא הולך למות במהלך קרב בזמן המיידי. "אם השאמאן נגזר דינו למות ע"י הירח הוא ימות קרוב לוודאי תוך שניים עד שלושה חודשים" (Chapman.A,1982,pp.73).

החיים בתנאי האלימות המתמדת שהשבט חווה באה ליידי ביטוי בצורה משמעותית בתוך עולם החוויות שלהם בחלום. גם צורת הפירוש של החלום היא מראה ושיקוף של עולם האלימות המתמיד איתם השבט מתמודד. התרבות מחלחלת אל תוך התת מודע ויוצר את העולם של סמלים ייחודיים וייצוגים לתרבות השופעת באלימות.

פרק 4-חלום על צייד, לקט, אסונות ותקשורת בקרב שבט ה-Achuar

שבט אינדיאנים המיישבים את החלק הדרומי ביותר של אקוודור. שבט ה-Achuar נוהגים להתיישב במקומות מרוחקים מהאזורים שמאוכלסים ע"י מתיישבי הקולוניאליזם ולכן הם פחות מושפעים מהשפעות חיצוניות. ועברו שינוי תרבותי פחות משמעותי ושמרו על אורך חיים מסורתי. חלומות מקושרים בצורה ישירה בקרב השבט עם תכנון היום הבא, ביחד עם חלומות נבואיים.

פליפ דסקולה מתייחס ל שבט ה-Achuar בספרו.P,1994) Descola (. במהלך מסעות ע"י הנשמה במהלך חלומות או במהלך טראנס עם סמים מעוררי הזיות, ניתן לקבל מבט חטוף על אוכלוסיה ייחודית שמתקיימת מתחת לפני האדמה או מתחת למים, ממש בדיוק כמו שה- Achuar מקיימים על פני כדור הארץ. יצורים אלו שמחולקים לגזעים הן רוחות שמבטיחות שצייד ודייג מבוצעים כהלכה. אספקט הצייד בא ליידי ביטוי בחלומות אלא. הטבע נראה כהמשך של החברה וע"י החלימה מקבלים בני השבט אמצעים לצוד.

ה-Achuar מאמינים כי ניתן לקבל מידע או תשובות מחיות, צמחים או ישויות רק ע"י החלום. כדי שייווצר קשר ישיר בין בני האדם וישויות הטבע. הנשמה צריכה לעזור לגוף ולשחרר את עצמה ממגבלות אנושיות הקשורות לשפה. בשביל השבט אין שתי מציאויות נפרדות ועולם החיות שיוצרים איתו קשר במהלך החלום לא נעלם עם היקיצה, רק השפה נעשית בלתי מובנת. אפשר לראות את החלום בקרב ה-Achuar כמו תרגומון של תרבות שעוזר להם להתגבר על קשיים הקשורים בחיי היום יום. המפתח לבעיות נמצא בתת מודע ודרך החלום הוא מתגלה ו ה-Achuar פותרים את הבעיות שלהם דרך שאלות ותשובות במהלך החלום. " הטיבעי והעל טיבעי, החברה האנושית והחברה של החיות, עולם החיות ועולם הישויות, הם למעשה באותו המישור, אבל מופרדים בעקבות תנאים השולטים במעבר ביניהם".P,1994,pp.101) Descola (.

ה-Achuar נוהגים לספר את סיפורי החלום שלהם במפגשים חברתיים וככה התרבות שמוחדרת מתוך החלום עוברת מפה לפה בין חברי השבט.במהלך החלום ה-Achuar מקבלים שירים הנקראים "anent" שמטרתם להשפיע על בני אדם, חיות מבויתות וברמות גבוהות מאפשרות לתקשר עם הצייד, צמחים או ישויות המגנות ושולטות על האסטרטגיה של הפרקסיס (צייד, מלחמה, גינון ושאמאניזם). ישנם קשרים של נישואין בין הישויות המקבילים לקשרי בני השבט.

אחד מהישויות איתם מתקשרים בחלום הוא "shakain" שמשמש כמגן על צמחי בר. הוא מבקר את בני השבט כשהם חולמים ומראה להם מקומות חדשים בהם יש צמחים ללקט. "shakain" הוא במקום הכי טוב כדי לדעת איפה יש צמחים ללקט ואיפה יש את האדמה הכי פורייה. למרות שהוא רוח של היער הוא שולט רק על אספקט הליקוט.

הנשים מוצאות ע"י הוראות שניתנות להם בחלום אבנים שאמורות לעזור להן לטפח את הגידולים שלהם. ואבנים אלו מבטיחות עושר של יבולים בקטיף. בנוסף במהלך החלימה מתגלים מקומות בהם מתחבאים נחשים "קדושים" שאותם ממקמים בגינה והם שומרים על הגינה ממזיקים. לאספקט הזה יש חשיבות גדולה בכך שהנחשים שומרים על היבולים של בני השבט מאותם מזיקים.

פיליפ דה סקולה בספר נוסףDescola.P, 1996) ( מרחיב ומדבר על שלושת סוגי החלום בקרב שבט ה Achuar; חלום ה Kuntuknar, חלום ה Mesekramprar, וחלום ה Karamprah .
אדון כעת בסוג הראשון , הלוא הוא חלום ה Kuntuknar . זהו חלום שמנבא ציד בעתיד. " היה לי חלום Kuntuknar , הייתי במעבר ביער ושמעתי גברים צועדים לכיוון שלי והתחבאתי. הגברים היו צבועים כמו לפני מלחמה אך הלכו בצורה זהירה בטור יחיד כשהם משוויצים - אנחנו נהרוג ... אנחנו נהרוג....הם היו בדרכם לתקוף אותנו. למחרת יצאתי ליער בעקבות החלום ." ( Descola.P, 1996,pp.105 ( חלום זה אינו מעיד על מלחמה ואויבים אלא על מפגש עתידי עם חיות ביער. חלום ה Kuntuknar הספציפי הזה אשר מובא בציטוט הוא חלום המעיד על מפגש עם Lipped Ppeccaries (סוג של בע"ח). המשמעות של החלום נובעת מתוף היפוך מטאפורי של המשמעות שלו. חלום מוגדר כ Kuntuknar רק אם הוא על בני אדם לא מוכרים שהם אלימים , התקפיים, אניגמאטיים וכו'. לחלום על אישה שמזמינה אותך לשעות אהבה איתה ע"י הצגה של איברי המין שלה, או לחלום על קהל אנשים המקימים רעש מנבא גם מפגש עם ציד. לעומת זאת חלום על אדם עצבני שמאיים צריך להיות מפורש כסימן לציד של חיה. הפירוש של החלומות ע"י השבט בא לידי ביטוי ע"י ניתוח של התנהגות אנושית או מראה.

פעילות אלימה כלפי בע"ח מעוררת אצלם התנהגות תוקפנית , קהל של אנשים והרעש שהם עושים מהווה תזכורת לרעש שנוצר כתוצאה מעדר אשר חוצה את הנהר. חלוקת עולם האדם מתפקדת כסימן לכל מיני סוגים של ציד. חלום למשל ובו פרצופים של נשים בוכיות המרחפים בתוך העצים כמו פרי בשל, מסמן ציד מוצלח של קופי Woolly מכיוון שהתמונה הזו מרמזת על הייאוש שמפגינות הנקבות בקב' קופים זו, כאשר אחד הזכרים נהרג.
חלום על תינוק שמן עם גומות מנבא ע"י מטפורה כמעט קניבלית לסימן לציד של Plump Agouti . פנים של אדם מציצים בחלום הופכים גם לסוג של קוף , פניו של לוחם צבועים מרמזים על יגואר ואדם עם זקן מרמז גם הוא על סוג של קוף. הפירוש של של ה Kuntuknar הוא ע"י נטורליזציה מטאפורית של המין האנושי.

עוד צורה של פירוש של חלום ה Kuntuknar הוא ע"י היפוך, לחלום על כך שיורים על ציפורים בין ענפיו של עץ מנבא על מסע דיג. לחלום על ציד מוצלח מנבא על ציד ציפורים מוצלח. הקישור המוצלב של המושגים הוא סיסטמטי. ציפור שלא זזה ונראית בבירור שנהרגת במרחק ע"י חץ הופכת ע"י פירוש החלום לחיה מימית בתנועה ובלתי נראית הנתפסת מקרוב ע"י רשת או צלצל.

עוד היפוך מתרחש במצב בו נשים חולמות חלום Kuntuknar . החלום בדר"כ משקף פעילות נשית טיפוסית אך יהיה סימן לפעילות גברית של הריגת חיה. כאשר אישה חולמת על כך שהיא חורזת חרוזים זהו סימן לכך שהיא בקרוב תצטרך להוציא את הקיבה של חיה שצדו אותה. לחלום על טוויה של כותנה מנבא שהאישה בקרוב תוציא את הנוצות מחזה של ציפור. החלומות שאצל גברים הם אלימים הופכים אצל נשים להיות מוחלפים לחזיונות ביתיים ורגועים. ה-Achuar משתמשים בצורה דמיונית בפריטים שתת ההכרה מביאה בחלומות. הם משתמשים בחוק ההיפוך ובנוסף הם מייחסים משמעות למערכת היחסים בחלום עם מערכת לוגית.

הסוג השני הוא חלום ה Mesekramprar, זהו חלום אשר מבשר על מחלה עתידית, אסון, מוות, ומלחמה. החלום מנבא מתי אויבים באים להרוג או מתי נפגשים איתם באופן מפתיע על הדרך. חלום שמנבא רעות הוא חלום שהפוך מחלום ה Kuntuknar . הוא מספר על רעות דרך דימויים הלקוחים מן הטבע. אפשר להבחין בייחודיות של חלום זה כאשר חיות הופכות לתוקפניות כלפי האדם. החיות מהוות מטאפורה לאויבים האנושיים של השבט. " אלו שאנחנו חולמים אליהם הם כמו חיות פראיות, שאני חולם על יגואר שהולך מסביב לבית שלי ונוהם על הכלבים, אני יודע שאלו ממורד הנהר יקיפו ויהרגו אותנו" Descola.P, 1996,pp.111) (.

הסוג השלישי הוא חלום ה Karamprah, זהו חלום אמת ובני השבט מאמינים שהוא ביקור של הנשמה ע"י מישהו שבני השבט מכירים או שמת, או ישויות. הם פוגשים בחלום זה אנשים שהם מכירים ומדברים איתם על נושאים שונים. בניגוד לשני סוגי החלומות הקודמים, האנשים שמופיעים בחלום זה הם מוכרים ולא זרים. " כאשר אחי בא לביקור מרחוק אני דואג שהוא עלול להיהרג אבל אם הוא בא אליי בחלום אני שמח, כי אני יודע שהוא בריא" Descola.P, 1996,pp.114) (. לעיתים כאמור, בני השבט חולמים על מתים מייד אחרי שהם מתים " המתים באים אילנו להתלונן על הבדידות שלהם ומבקשים משהו לאכול כי הם כל הזמן רעבים, אז אנחנו שמים אוכל ושתייה על הקברים שלהם וככה הם עוזבים אותנו לשלום" Descola.P, 1996,pp.115) (. המתים והאויבים שנהרגו ע"י בני השבט, כאשר הם מופיעים בחלום בני השבט מאמינים כי הם עלולים לפגוע בהם דרך החלום. Cmesak היא דמות מפחידה שבאה בחלום אחרי שהרגו אויב, Cmesak יכול לתפוס את דמותו של האדם שהם הרגו כדיי להפחיד אותם, ולפעמים הוא גורם לתאונות, אך בהדרגה עם הזמן הוא נחלש.

ה - Karamprah בניגוד לסוגי החלומות האחרים הוא דיאלוג אמיתי בין נשמות. החלומות האחרים נתונים לפירוש ע"פ בסיס ויזואלי ואילו חלום זה מנותח ע"פ מסרים וורבליים. המתים באים בד"כ לאלו שהם מכירים. הכניסה של המתים אל תוך עולם החיים מעלה בקרב השבט רגשות של עצבות, נוסטלגיה וחוסר סבלנות. בני השבט תופסים חלום זה כחלום שצריך להצטער עליו, אך הוא הכרחי. חלום מסוג זה הוא הבטוחה ודאית שמתים אלו חצו את גבולות העולם האנושי. לפעמים החלום הוא אפשרות של המתים להשלים משהו שהם לא סיימו. " Entza חלמה חלום על תינוק שבמציאות הולידה אותו ללא רוח חיים. בחלום הוא הופיע כילד קטן ואוהב אשר יוצא מהקצה של הגן בו עבדה. הוא רץ היישר לידיים שלה לחיבוק קצר. החלומות האלו חזרו אצלה , אך התינוק כל פעם השתנה וגדל מפעם לפעם " Descola.P, 1996,pp.116) (. למרות שהוא מת מוות מוקדם ויצא מהמעגל החברתי של החיים, התינוק המשיך לגדול ולהיפגש עם אמו דרך החלום. החלום היווה הזדמנות אחרונה לנחמה.

אספקט נוסף של חלום זה הוא תקשורת עם ישויות, רוחות מגינות, נציגים של עולם החיות , עוזרים מיסטיים ועוד. מצב זה יכול לקרות רק משינה ובעזרת סמים פסיכדליים. משוחררת ממגבלות הגוף הפיזי , הנשמה נודדת למישורים אחרים של מציאות אשר בלתי נגישים במצב רגיל של עיירות. ישויות של חיות בוחרות להראות בחלום לבני השבט שהן לא טיפשות וביקוריהן נפוצים ביותר והכרחיים לביצוע משימות עדינות או חשובות אצל גברים ונשים יחדיו.

ע"י פירוש החלומות בשעה שהלילה עומד להיהפך ליום, בני השבט מכופפים את פירוש החלום לצרכים האישיים שלהם. ע"י שיטת הפירוש המיוחדת שלהם שהיא פרשנות הפוכה של מטאפורות החלומות הופכים בעלי ערך שימושי ובני השבט יכולים לתמרן בין פירושי החלום לפי רצונם והצורך שלהם. שיטת הניתוח של החלום בקרב השבט דומה מאוד לניתוח סטרוקטוראלי. יש דקונסטרוקציה של המידע בחלום על מנת לגלות בתוכו נוסחה וקשר בין רעיונות. בני השבט מפרקים דימויים ליליים ומפחיתים אותם לחלקים לוגיים מינימאליים כדיי להוציא ידע פרקטי מתוכם. דסקולה טוען כי החלומות של ה Achuar שונים בפירושם מן הניתוח הפסיכואנליטי. ההבדל נובע קודם כל מהעובדה שפרויד ויונג פקפקו במציאות של סמלים שמופיעים בחלום וטענו לקיום של לקסיקון אוניברסאלי . בני השבט חקרו תחום של סמלים אחר לגמרי ובו לא האיכות המטפורית של העצמים בחלום היא שקובעת אלא מערכת היחסים בין החלום למציאות.

פרק 5-חלומות נבואיים

מתוך החומר האתנוגראפי שבחנתי לאורך העבודה עולה כי ישנו נושא משותף שמופיע בכל שלושת השבטים. הנושא שחוזר בקרב שלושת השבטים הוא חלומות שמנבאים את העתיד, חלומות נבואיים כגון אלו לא מקובלים ולא מקבלים ייחס בתרבות המערבית. בחיי היום יום של שלושת השבטים שבחנתי בעבודה יש התייחסות משמעותית למה שיש לחלום לנבא לגבי העתיד. בפרק אבחן דוגמאות מעניינות של מקרים בהם התרחשו חלומות נבואיים בתרבות המערבית וזאת על מנת להמחיש את חשיבות חלומות אלו ואת קיומם בתרבות שאנו חיים בה. אציג ניסוי בחלומות ודוגמאות של חלומות מסוג זה. אציג חלומות מערביים שהם בתחום החלומות הנבואיים.

כולנו מכירים את הסיפור המדהים מאחורי הרצח של נשיא ארצות הברית אברהם לינקולן, לינקולן חלם על כך שיתנקשו בו לפני הרצח, "לפני עשרה ימים חזרתי מאוחר מאוד ובשעה שחיכיתי לבשורות מן החזית נרדמתי וחלמתי חלום. החלום התחיל עם שקט מוזר שהיה בי ולאחריו שמעתי רעש בדיוק כמו של קבוצת אנשים בוכה. ירדתי מן המיטה והסתובבתי בבית, אך לא היה אף אדם בבית, אך למרות זאת עדיין שמעתי את קבוצת האנשים שבוכה. החדרים היו מוארים אך לא נראה אף אדם בסביבה. המשכתי צעד שהגעתי לחדר המזרחי ונכנסתי לתוכו. שם ממולי היה ארון קבורה ובתוכו הייתה גופה מכוסה בתכריך. מסביבה עמדו חיילים, כנראה המשמר. ולידם עמדו קבוצות של אנשים שחלקם בוכים וחלקם בוחנים את הארון קבורה. מי מת בבית הלבן? שאלתי את אחד השומרים והוא ענה לי הנשיא הוא נרצח ע"י מתנקש. אז שמעתי לפתע זעקה חדה של אבל והתעוררתי ולא נרדמתי עוד בלילה הזה" .(Woods. I. R & Greenhouse. B. H, 1974)

גרינהאוס (Woods. I. R & Greenhouse. B. H, 1974) מציין חלומות נבואיים שהתרחשו בעת מפולת הרים, אותה מפולת הרים שהתרחשה ב-11 באוקטובר 1966 ,הרגה מאות אנשים ובנוסף גרמה לנזקים קשים. שלושת העיתונים שסיקרו את האירוע גילו כי לפחות 200 בני אדם חזו את האסון בחלומות נבואיים. גרינהאוס מביא דוגמה לחלום אחד מיני רבים, "אימא, אני רוצה לספר לך על חלום שהיה לי בלילה בחלום הלכתי לבית הספר והוא לא היה שם, ערימת אבנים כיסתה אותו" (Woods. I. R & Greenhouse. B. H, 1974) זהו חלום שילד מספר לאימו לפני המפולת.

ניסויים מדעיים בנושא של חלומות נבואיים אינם נפוצים, אך גרינהאוס (Woods. I. R & Greenhouse. B. H, 1974) כותב על ניסוי שערך אדם בשם דיוני . הניסוי כלל רשימות על החלומות עליהם חלם דיוני במשך שנים עשר לילות. הוא רצה לבדוק האם החלומות בעלי אופי נבואי. לאחר תקופה של ארבע שנים דיוני יצא לצוד ובמהלך הציד שמע יריות משני אנשים שונים וכלב שנובח.
אחרי שהצליח לחמוק מהאירוע חזר דיוני אל הרשימות ובחן אותם " בדקתי באותו ערב את הרשימות של החלומות שחלמתי , בהתחלה לא הבחנתי בדבר וחשבתי לסגור את מחברת הרשימות,לפתע עיני נתקלה במשפט שהיה כתוב בו , אני ניצוד על ידי שני אנשים וכלב והדבר המדהים ביותר בזה , הוא ששכחתי לחלוטין שחלמתי את החלום " (Woods. I. R & Greenhouse. B. H, 1974). הסיפור והחלומות היו כאמור במסגרת ניסוי שערך דיוני . בכל הניסוי הוא הצליח לזהות 2 מקרים חד משמעיים של חלומות שגילו את העתיד ועוד 6 שלא היו כה חד משמעיים.

כמו שאפשר לראות מהדוגמאות שהצגתי בפרק יש חלומות נבואיים גם בתרבות המערבית, אך היא אינה דבר שנחקר בצורה מדעית בדרך כלל ומייחסים לחלום מימד לא מדעי ולא רציני נבואת החלום במערב נשכחת עם ההתעוררות מהשינה. ייחוס משמעות לחלום מעבר למשמעות הפסיכואנליטית עשוי לפתוח עולם שלם של משמעויות ותוכן.


פרק 6-דיון

ישנם שיטות שונות להבנת ופירוש של חלומות. ממה שראינו מתוך השבטים השונים בגוף העבודה קיימות תפיסות של חלום שונות בין שבט לשבט בהתאם לתנאים התרבותיים בו מתרחש החלום. אם בשבט ה-ona חולמים על אלימות אז הדבר בא לנבא אלימות שתתרחש בעתיד. ואילו בשבט ה Achuar חלום על אלימות מנבא בדרך כלל ציד של חיה. יש תפיסות שונות של אותו סוג של חלום בהתאם לתרבות והסביבה בה השבט נמצא. וגם בקרב החוקרים של תחום החלומות יש הרבה ניגודים אך שילוב שלהם יכול להשלים את תמונת החלום.


כאשר באים לבחון חלומות נתקלים בבעיה הקשורה לתחום הניתוח של החלום. ניתוח אנתרופולוגי אינו מושלם ללא ניתוח פסיכולוגי וליהפך. בנימין קילבאום מתייחס במאמרו לחקר החלום בקרב אנתרופולוגיים (Kilbome.b,1981), הטענה המרכזית שלו היא שאנתרופולוגים שחקרו את החלום באופן שכיח חזרו על שתי טעויות קריטיות. או שהם שייכו את החלום להיסטורית חייו של האינדוידואל וכך ייחסו את החלום לפן הפרטי והסובייקטיבי ללא מעורבות של אספקטים חברתיים. או שהם ראו את החלום כאוסף של סמלים שהמשמעות שלהם קשורה לקונטקסט שלהם ולחיבור שלהם לקולקטיב, אך צורת בחינה זו של החלום פספסה את הפונקציה של החלום.

התמודדות נוספת בקרב אנתרופולוגים היא עם אספקט האובייקטיביות שמונע מהם להסביר מה שבאמת חשוב להסביר. חלומות הם חומר אנושי אשר לא ניתן לצפות בו ואנתרופולוגים מסוימים רואים זאת כלא אובייקטיבי ודוחים את החלום כלא מכובד מבחינה מדעית. אך החלום אכן מכיל דפוסים ומבנים היכולים לתפקד כחלק מתרבות.

מצד שני ניתוח פסיכואנליטי גם כן אינו מושלם ויש בו בעיות כמו סמלים אוניברסאליים אליהם מדברים פרוייד ויונג. אך כפי שראינו יכולים להיות אותם שני סמלים אך בפירוש שונה בהתאם לקונטקסט התרבותי. כאמור בגוף העבודה ראינו שבטים שונים אשר מתייחסים אל סמלים דומים ונותנים להם פירוש שונה. אין אוניברסאליות של סמלים.

בתוך שלושת השבטים שבחנתי לאורך העבודה אפשר להבחין באחיזה של התרבות היום יומית בתוך עולם החלומות. לפעמים יש כניסה של מוטיבים מתוך הנרטיב של השבט אל תוך החלום והחוצה אל חיי השבט. התרבות ממה שבחנתי לא רק משפיעה על החלום אלא יש גם השפעה של החלום על התרבות עצמה. הצורה הנפוצה ביותר של חלומות מתוך הספרות שבחנתי היא של חלומות נבואיים. חלומות אילו הם חלומות אשר משפיעים על חיי הפרטים בתוך השבט ולפעמים משפיעים על כל התרבות. חלומות נבואיים הם בעלי השפעה רגשית חזקה היוצרת תבניות פעולה. חלום נבואי יוצר פעולה ( נבואה שמגשימה את עצמה). אם לוקחים את שבט ה-Ona כדוגמה אז חלום נבואי קודם כל יעיר את בן השבט מספר פעמים בלילה ביחד עם עוד כמה בני השבט הם יישבו ליד המדורה וידברו על החלום. לאחר מכן תגיע הפעולה אשר תבוא ליידי ביטוי בגילוי של אלימות כמו מלחמות בין שבטים או בינם לבין עצמם. חלום נבואי בשבט ה- Achuarגם כן יעיר את בן השבט ויגרום לו בדרך כלל למחרת לצאת ולצוד חיה מסויימת או במקרה וזאת אישה לצאת ולחפש נחשים ואבנים כדי להגן על הגינה שלה. גם בקרב ה- Siriono חלומות ינבאו בדרך כלל על ציד ויגרמו לפרט לצאת ולצוד.

מוטיבים החוזרים בקרב השבטים השונים הם אלו של חיות, צמחים וישויות מתחום העל טבעי. בתוך המגוון הרחב של החיים ביערות בהם חיים ציידים לקטים נלקחות חיות צמחים וישויות לתוך העולם הפנימי של החלום, גם פה יש לסמלים האלו תפקיד מאוד חשוב והם מהווים חלק בלתי נפרד מתוך התרבות. הסמלים בחלום יכולים לבוא בכל מיני הקשרים ולהביא איתם משמעויות שונות. הרבה פעמים ייצגו חיות וצמחים את התשוקה והצורך של בני השבט להשיג אוכל ואת הדאגה למחר. כמו בדוגמת החלומות הנבואיים חלום יגרום לבן השבט לצאת ולצוד או לבת השבט לצאת וללקט.

סמלים מהעולם הסובב את הציידים לקטים והמופיעים בחלום יכולים גם לחנך אותם לשמור על ערכיי התרבות. חלום כזה יהווה מעין מדריך ומכוון של בני השבט לתוך דפוסי התנהגות של חלוקה ושיתוף וניצול מרבי של אוצרות הטבע שנמצאים מסביבם. בניגוד לסמלים הקודמים שדיברתי אליהם סמלים

אלו שיופיעו בכל מיני צורות כמו ישויות או אנשים שמתו והרבה פעמים חיות, הם קול התרבות אשר קורא ומכוון את הפרטים לתוך דפוסי ההתנהגות המקובלים. זהו סוג ש סוציאליזציה דרך אלמנטים שונים בחלום. מתוך הדוגמה של שבט ה- Achuarישויות מקיימות את אותם הדפוסים של נשואים כמו של בני השבט והם למעשה שיקוף שלהם. חלום נוסף הוא זה של מתים כאמור שבאים בחלום וגם הם מאין מחנכים ומורים. התחום שלהם יהיה יותר תחום של העברת תוכן ומסרים מילוליים אל בני השבט. כמו שראינו אצל ה- Achuarלפעמים מתים מטרידים את אלו שהרגו אותם. זהו מאין מצפון שמופיע בחלום ומייצג את החרטות ורגשות האשמה.

כמו שציינתי קודם חלומות בדרך כלל מפורשים בקבוצות ליד המדורה. זהו גורם מאחד ומפגיש של בני השבט ודבר זה יוצר חלוקה ושיתוף של הסמלים אשר מתקבלים בחלום בין בני השבט זהו תהליך נוסף של סוציאליזציה של הפרטים ש"י הסמלים שמעוברים להם מהחלום.

משמעות החלום שונה בין השבטים ובדרך כלל מתאימה לדפוסי בתרבות שלהם. חלומות על בני אדם בשבט ה-Ona יהוו בדרך כלל הזהרה מפני פעולות איבה כנגד השבט או יידברו על תככים ומזימות שמישהו מתכנן כנגדם הם ידרבנו אותם לתוך התנהגות הגנתית או התקפית. דבר זה נובע מתוך המצב של אלימות מתמשכת אשר באה ליידי ביטוי בתוך דפוסי הערות שלהם ומתמשכת אל תוך החלום. הגורמים השונים כמו, השמדתם על ידי הקולוניאליסטים והמחלות שבאו בעקבותיהם מצד אחד והאלימות בין השבטים הקרובים אליהם יצרה מאין עולם סמלים אשר מפורשים לתוך תבניות של אלימות.



סיכום


כדי לבחון את השאלה האם לחלום יש קשר לתרבות או האם תוכן החלום מושפע מתרבות
בחנתי בעבודה ע"י תיאוריות שונות לגבי חלומות, תפיסה פסיכולוגית אל מול תפיסה אנתרופולוגית ואת השילוב של הגישות. בנוסף בחנתי שלושה שבטים "ציידים לקטים" שונים הממוקמים בדרום אמריקה. במהלך העבודה גיליתי כי יש ביטוי לתרבות בחלום והתרבות משפיעה על תוכני החלום, אך בנוסף יש גם ההשפעה של החלום על התרבות באמצעות חלומות נבואיים. ישנם דברים המשותפים לתפיסות של השבטים לגבי החלום, החלום הוא בעל משמעות ומהווה מימד נוסף של מידע לגבי ענייני היום יום ( צייד ולקט וכו...). מה שמעניין בעבודה במיוחד הוא לא ההבדלים בין השבטים אלא הבדלי התפיסה בין התרבות המערבית לתרבות של ציידים לקטים. בתרבות המערבית אין משמעות לחלום מעבר לזו הפסיכואנליטית מדעית ואילו בקרב "ציידים לקטים" יש משמעות עמוקה ורחבה לתכני החלום. המערב בחר להתעלם ממימד זה.

"ההכרה היא רק פני השטח של נשמותינו, וכמו האדמה עצמה, אין אנו יודעים עליהן אלא את קליפתן העליונה" ארתור שופנהאואר.



ביבליוגרפיה

Bastide.r,(1966),"The Sociology Of The Dream", In G.E Von Grunebaum, and R. Callois, eds.The Dream And Humen Societies. University Of California Press, Los Angeles, pp.199-211.

Bonime. W,(1969), Dream Psychology and the New Biology of Dreaming. Springfield Press, Springfield.


Chapman.A,(1982), Drama And Power In A Hunting Society, the selk'ham of tierra del fuego.: cambridge university press, Cambridge.


Descola.p,(1994), In The Society Of Nature: A Native Ecology in Amazonia.: Cambridge University Press, Cambridge.

Descola.p,(1996), The Spears Of Twilight : Life And Death In The Amazon Jungle.published by flamingo. London


Gusinde. M(1996), The Selk'nam, On The Life And Thought Of A Hunting People Of The Great Island Of Tierra Del Fuego: The Fireland Indians: Vol. 1. New Haven, Conn. Retrieved from: http://ets.umdl.umich.edu/cgi/e/ehraf/


Holmberg.A.R, (1969), Nomads Of the Long Bow: the siriono of eastern Bolivia.

The Natural History Press, for the American Museum of Natural History.


Jung. C. G,(1986), dreams. princeton university press, new jersey.


Kilbome. B, (1981),Pattern, Structure, and Style in Anthropological studies of

Dreams: Ethos, Vol.9,No.2, pp 165-185.american Anthropological association.

http://links.jstor.org/sici/ Retrieved from:


Langdon. E. J & Bear.G, (1992) Portals Of Power : Shamanism in South America. University of new mexico press, new mexico.

Montague. u & Claire Limmer,(1999), The Variety Of Dream Experience: Expanding Our Ways Of Working With Dreams, Second Edition, State University Of New York Press, New York.

Rival. L,(sept,2005), The Attachment Of The Soul To The Body Among The Huaorani Of Amazonian Ecuador, Ethnos, Vol. 70:3,pp.285-310.

Roe. G. P,(1982),The Cosmic Zygote,Cosmology In The Amazon Bawsin. Rutgers university press, New jersey.

Smith.E.E, Nolen-Hoeksema. S, Fredrickson. B, & Loftus.G.R, (2003) Atkinson & Hilgard's Introduction to Psychology 14th Edition.Ca: Thomson/Wadsworth, Belmont.

Woods. I. R & Greenhouse. B. H, (1974), The New World Of Dreams, Macmillan Publishing. Co. Inc, New York.

זיגמונד,פ.(1998),פשר החלומות. הוצאת ספרים יבנה.

קסטנדה.ק,(1987), מציאות נפרדת. הוצאת זמורה וביטן, תל-אביב.
רם לבנון
MA באנתרופולוגיה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב