דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דרום אפריקה של סוף העשור של שנות ה2000 

מאת    [ 22/06/2009 ]

מילים במאמר: 686   [ נצפה 3890 פעמים ]

הקדמה: דרום אפריקה נמצאת עכשיו במקום אחר. אחד הדירוגים החשובים העולם הינו הסקר העולמי השנתי של – IMD Business-School and Productivity World Competitiveness Yearbook ranking. כיום נמצאת המדינה בדירוג הכולל במקום ה48 בהשוואה למקום 53 בשנת 2008. הסקר העולמי מצביע על 57 המדינות התחרותיות בעולם מבחינת תשתיות, יעילות עסקית, ומדיניות הממשלה.

מבחינת הדירוג היעילות העסקית, עברה דרום אפריקה מהמקום ה38 בשנת 2008 למקום ה-30 השנה, בעוד מדינות כמו סין נמצאת במקום ה37 וצרפת במקום ה-42. מבחינת ביצוע השוק הכלכלי קבלה המדינה דירוג גבוה ברמת המסחר ואיכות החיים, אך נמוך מבחינת אחוזי האבטלה, במיוחד לצעירים וחוזי העסקה לטווח הרחוק.

יעילות ממשלת דרום אפריקה

גם הממשלה זכתה לציונים גבוהים, בעודה מדורגת במקום ה26 באופן הכולל בו מתבצעות פעולות הממשלה, כאשר מדינות מפותחות כמו גרמניה וברטניה מדורגות נמוך יותר. בנוסף, מערכת מס ההכנסה, וביטוח לאומי זכו לציונים גבוהים. לעומת זאת, קבלה המדינה דירוג נמוך במתן הזדמנויות שוות לאזרחיה, דבר המשפיע על ההתפתחות הכלכלית.

תשתיות בדרום אפריקה

דירוג התשתיות במדינה מודד את הטכנולוגיה, מדע ומשאבי אנוש והתאימות שלהם לצורכים העסקיים במדינה. הדירוג בקטגוריה זו לא היה משמעותי, מהמקום ה55 בשנת 2008 למקום 54 בשנת 2009. דרום אפריקה הקדימה את מעצמת הטכנולוגיה, הודו בקטגוריה זו אשר נמצאת במקום 57 (בעיקר בגלל הסיבה שהודו מייצאת את הטכנולוגיה ולא עושה בה שימוש לצרכים העסקיים במדינה). לדעת מנכ"ל של חברת ניהול ידע מובילה בדרום אפריקה ההשקעה בתשתיות ובטכנולוגיה הינה השקעה בעתיד המדינה, במיוחד בזמנים של משבר כלכלי. "בזמנים קשים של האטה ואי ודאות כלכלית, השקעה בתשתיות הינה זריקת מרץ לכלכלה אשר תוכל לייצר יותר מקומות עבודה ולצאת מהבוץ".

גביע העולם 2010

בתחרות המתמדת של דרום אפריקה והודו, ההשקעות בתשתיות לקראת גביע העולם נתנו פירות. המדינה כולה נמצאת בתהליך מתמיד של פיתוח הכולל נמלי תעופה בינלאומיים בערים, יוהנסבורג, קייפטאון, דרבן ופורט אליזבת', סלילת ושיפוץ מערכות כבישים ומסילות רכבת, ושדרוג נמלי הים בערים קייפטאון, פורט אליזבת' ודרבן. בהשוואה להודו, מערכת הרכבות לא עומדת בקצב גודל האוכלוסין, ומערכות הכבישים לא מפותחות. הודו עדיין עוסקת בפיתוח במערכות טלקומוניקציה במדינה, מערכות מידע, מחקר ופיתוח, ויכולת היצור. שלבים הכרחיים שדרום אפריקה עברה כבר בשנת 2000-2006. דרום אפריקה מכינה עצמה לקלוט מספר עצום של מבקרים, תוך כדי כך שדרג משרד הפנים את המערכות ועמד בהצלחה רבה בפיילוט שנערך לאחרונה. בתי הארחה, ובתי מלון רבים מוכנים לקלוט את המבקרים תוך כדי שמירה על רמת מחירים הוגנת. המלחמה בפשיעה הינה מעלה ראשונה, על מנת להבטיח בטחון מיירבי לתיירים בתקופת המשחקים ולאחריה. משטרת התיירות תוגברה בכל הערים המארחות, ונרשמת ירידה חדה בפשיעה.

נתונים נוספים

 ד"ר ג'וסטה, כלכלן בכיר במערכת הבנקאית, אומר כי הדירוג הגבוהה ברמת המחייה במדינה אינו מפתיע כלל וכלל. עלות המחיה בדרום אפריקה נמוכה באופן יחסי לעולם וזה מעודד זרים לבוא ולהתגורר במדינה. עוד מוסיף כי אילו שהיגרו למדינה הינם בעלי יכולת ובעלי רמת השכלה גבוהה, דבר שגם המדינה מפיקה ממנו תועלת. למרות רמת הפשיעה במדינה, נותרה איכות החיים והנוחות גבוהות במיוחד. עלות המחייה עוזרת לשמור על אזרחי המדינה וממזערת את תופעה ההגירה השלילית מהמדינה. תודעת שירות מוסיפה לגידול בכלכלתה של דרום אפריקה אומר ד"ר ג'וסטה. ניתן לומר שהתחום של תודעת שירות ושירות לקוחות רושם את הגידול הגדול ביותר ואת התרומה הגדולה ביותר לכלכה הדרום אפריקאית. המדינה ידועה במיוחד בשירותים הרפואיים ובשרותי בחינוך הטובים. תיירות רפואית מגובה בשירות מצוין תורמת לעליה במספר התיירים בקטגוריה זו כל שנה.

אם כך, מה הבעיות במדינה??

 הסקר מצביע על התחומים בהם צריכה דרום אפריקה להשתפר. הגנה על חלשים, יכולת בנייה למגורים ותכנון לטווח ארוך, תכנון השקעות וחסכון בסקטור הפרטי, מלחמה באבטלה, שימור עובדים במקומות העבודה, שימור החוב וגידול בהשקעות. אחת הבעיות הקשות ביותר היא האבטלה. הגידול בסקטור נותני השירות, עדיין לא נותן פתרון לפלח השוק המוכה קשות, הלוא הוא חסרי ההשכלה שאינם יכולים להשתלב בסוג כזה של עבודה. למרות זאת הגידול במספר מקבלי התואר הראשון באוניברסיטאות מצביע על שינוי מהותי במגמה.

לסיכום: מספר מוגבל של משקיעים זרים זיהו לא מכבר את הפוטנציאל הגלום בדרום אפריקה. הם קונים אדמות, דירות נופש, בניינים, משתלטים על חברות מסחריות, מכרות מסוגים שונים , כיון שהמחירים נמוכים עדיין. ד"ר ג'וסטה מציין כי היום, מספר חודשים לפני שריקת הפתיחה השוק הדרום אפריקאי מציע מגוון רחב של השקעות ברמות שונות. כי ניתן לצפות שהמצב ישתנה במהירות לאחר נהירת אלפי בעלי הממון שיגיעו עם מטוסיהם הפרטיים לדרום אפריקה, ויגלו כי רמת המחירים במדינה לא קרובה לרמת המחירים באירופה או בארה"ב, יעבור השוק שינוי גדול ומהותי וההזדמנות הגדולה תמומש.

Dr. Oren Dayan

School of Management Sciences

Nelson Mandela Metropolitan University

PO Box 77 000

PORT ELIZABETH

6031

South Africa

oren@dayan.me



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב