דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חלב 

מאת    [ 02/06/2009 ]

מילים במאמר: 930   [ נצפה 4935 פעמים ]

חלב הוא נוזל הנוצר בבלוטות החלב של נקבות היונקים ומיועד להזין את גורי היונקים (כולל תינוקות האדם) כל עוד מערכת העיכול נמצאית בחיתוליה. תקופת ההנקה אצל מיני היונקים השונים היא שונה ומתפרשת מימים בודדים ועד חודשים רבים (אצל האדם, והפיל לדוגמה). אצל רוב היונקים חלב האם מתדלדל והולך עד שנפסק לגמרי בתקופת הגמילה, בה הצאצא עובר לאכול מזונות אחרים והאם מוכנה להתעבר פעם נוספת. האדם הוא היונק היחיד שממשיך לצרוך חלב ומוצריו גם אחרי גיל הינקות, והוא היונק היחיד שצורך חלב מיונקים אחרים. עיקר צריכת החלב היא באירופה ובצפון אמריקה. ידועות תרבויות כמו התרבות הסינית והיפנית וכן תרבויות באפריקה ובאמריקה הדרומית שבתפריט המסורתי שלהן אין כלל מוצרי חלב, ורוב הבוגרים שם אינם מעכלים חלב.

חלב היה מאז ומעולם טבוע בתרבות הצריכה, כמקור לסידן ומינרלים נוספים, חשוב להתפתחות תקינה של ילדים, מאזן לחץ דם ועוד פעילויות רפואיות כאלו ואחרות, אם כי בשנים האחרונות גוברים מספר המחקרים המעידים כי חלב ומוצריו אינם מיועדים לצריכת אדם, ואף יכולים לפגוע בבריאות האדם.

לפני שמונה שנים הוציא דר' אריה אבני, רופא כירורג המתמחה במערכת העיכול, ספר המתאר את נזקי החלב לבריאות האדם. "עזוב ת'עטינים שלי" שמו. לטענת דר' אבני חלק גדול מהחלב הוא מים, שזה לא יכול להיות רע. גם השומנים של החלב לא רעים, מלבד העובדה שבשומני החלב יש הורמונים ואנטיביוטיקה שהפרה מקבלת. בחלב יש גם לקטוז, שזה הסוכר של החלב. הלקטוז עלול לגרום לכאבי בטן, לאי נוחות, לכאבי ראש. לא נורא, אפשר לחיות ככה, אף בן אדם לא מת מבעיות לקטוז. הבעיה האמיתית טמונה בחלבון של החלב. חלבון החלב לא מתפרק, הוא חודר למערכת הדם וגורם לאדם להפעיל את מערכת החיסון שלו כנגד אותם חלבונים. זה חלבון זר שלא אמור להסתובב בגוף שלנו, וכשהוא מסתובב הוא גורם לבעיות שונות, כל אדם והרגישות שלו. מי שיש לו רגישות בבלוטת התריס יסבול מבעיות בבלוטת התריס, מי שסובל מבעיות במערכת הנשימה, החלב יגביר את הבעיה.

עוד טוען דר' אבני כי "בריחת סידן זו המצאה ישראלית. סידן זמין וטוב יותר נמצא בחסה, בטחינה, בפטרוזיליה. המחלבות הישראליות מעונינות למכור מוצרי חלב ולכן הכניסו לציבור את בהלת הסידן. זו המצאה שיווקית גאונית. מיליארדי בני אדם לא ראו מוצרי חלב בחיים שלהם ובכל אופן הם חיים לא רע. נשים בשבט הבנטו באפריקה יולדות עשרה ילדים, לא שותות חלב ובכל זאת לא סובלות מבריחת סידן. היפניות לא סובלות מבריחת סידן בלי לשתות חלב. בישראל כל אישה חמישית שוברת את אגן הירכיים למרות שרוב הנשים צורכות מוצרי חלב, ואילו ביפן רק אישה אחת מבין 50 שוברת את אגן הירכיים למרות שתזונתן אינה מתבססת על חלב כלל".

מחקרים מוכיחים כי בעיות רפואיות כגון בעיות בבלוטת התריס, בעיות במערת העיכול, כאבי ראש, בעיות פוריות, דלדול עצם ועוד נעלמו עם הפסקת צריכת מוצרי חלב. ב2005 התפרסם מחקר שבוצע על ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO), ובו נמצא כי צריכת מוצרי חלב מעודדת ומחריפה התפרצות של אקנה או פצעי בגרות. הסיבה היא עודף ההורמונים הקיים בחלב, שמשפיעים על העור. לדעת מומחי בית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת הרווארד הסיבה להחמרת אקנה בעקבות צריכת חלב טמונה בחלב ה'מועשר' בהורמונים שאנחנו שותים, שמקורו בעיקר בפרות הרות. פרות הרות מניבות חלב בכמויות גדולות יותר והחלב שלהן ספוג יותר בהורמונים.

חלב הבקר מכיל לעומת חלב אם, כמויות גדולות בהרבה של חלבון, סידן וזרחן‏‏. מרכיבים אלו נועדו לעזור לעגל להגיע למשקל חצי טון תוך חודשים ספורים ובשל כך יש הטוענים כי חלב בקר לא מתאים לתינוק אדם. תינוק הניזון ממוצרי חלב אינו מקבל בהכרח את מה שהוא זקוק לו, אלא הוא מקבל בהחלט מספר רב של חומרים בלתי נחוצים אשר לא מתעכלים כראוי, וגורמים להופעה של תגובות אלרגיות. תינוקות וילדים קטנים חולים לעיתים תכופות כחלק מתהליך הבנייה העצמי של מערכת החיסון, אך מחלות וסמפטומים כרוניים כגון דלקות אזניים, אסטמה, ברונכית, נזלת אלרגית, פריחות, הפרעות עיכול, הן לרוב תוצר של צריכת מוצרי חלב.

מהו חלב ברפואה הסינית?

על פי הרפואה הסינית, חלב איכותי אמיתי, ללא תוספת הורמונים ,מחזק את האנרגיה הכללית בגוף, ומסייע לשמירה על רקמות הגוף. חלב מומלץ לאנשים הסובלים מחולשה כרונית, או אנשים עם נטייה ליובש של הריריות. חלב מומלץ לאנשים הסובלים משיעול יבש. הוא מלחלח את הסימפונות ועוזר בכיוח. כתוצאה מהחדרת כימיקלים והורמונים לחלב הפרה, הוא קשה יותר לעיכול, ולכן יכול ליצור בעיות במערכת העיכול.

החלב שאנו צורכים, גורם להצטברות של לחות, שמתבטאת בנזלת כרונית (במיוחד בילדים),התקררויות חוזרות, אסטמה, אלרגיות, עודף משקל ועוד. לחות נוצרת כתוצאה מתפקוד לא טוב של מערכת העיכול. החלב מחליש את מערכת העיכול ויכול לגרום למחלות אלו.

כזכור לעיל, בתרבות הסינית השימוש במוצרי חלב אינו נפוץ כלל, והתזונה הסינית מתבססת על מקורות אחרים לסידן כגון טופו, מאכלי ים, ירקות, דגנים וקטניות ועוד. בביקורי הראשון בסין, נדהמתי לגלות כי על מנת להשיג מוצר חלב זה או אחר, צריך להתאמץ כדי להשיג את הדבר האמיתי. רוב המשקאות והקינוחים אינם מבוססים על חלב או שמנת, אלא על חלב סויה, תה ירוק,קטניות (ארטיק תה ירוק עם שעועית אזוקי).

אם כבר חלב שלא יהיה הומוגני

חלב שעומד זמן מסוים לאחר החליבה נפרד למרכיביו הטבעיים: חלבון, שומן ונוזל. היפרדות זו אינה מקלקלת את החלב אך יוצרת בו גושים ומשקעים. על מנת שהחלב יהיה אחיד במרקמו, יורים את החלב דרך צינור מיקרוסקופי בלחץ גבוה מאוד על מנת לרסק באופן מכני את כדוריות השומן הגדולות, לכדוריות קטנות שנטמעות בנוזל. כדוריות אלו מאבדות את כושרן להתרכז מחדש. חלב שעבר המגון נקרא חלב הומוגני, בו מתחלק השומן באופן יחסי שווה בכל חלקי החלב. חלב הומוגני גורם להפרשה של האנזים קזאנטין אוקסידאז הנמצא בכבד אל מחזור הדם הדם.אנזים זה גורם לפגיעה בכלי הדם, ומעלה את הסיכויים לפיתוח טרשת עורקים.

חלב עיזים

חלב עיזים ומוצריו נחשבים לאלטרנטיבה בריאה יחסית לחלב פרה. עיזים נקיות ובריאות יותר, ועל כן אינן דורשות כמויות גבוהות של אנטיביוטיקה והורמונים. מבנה השומן בחלב עיזים, ומתעכל טוב יותר בגוף האדם. חלב עיזים אינו עובר תהליך של הומוגניזציה מכנית, מכיוון שהוא כבר הומוגני בצורתו הטבעית. סיבות אלו, הופכות את חלב העיזים לתחליף בריא ומומלץ יותר.


שמי אייל טקו ואני מטפל ברפואה סינית. סיימתי את לימודי במכללת מדיסין, שם התמחיתי בדיקור, צמחי מרפא סיניים, שיאצו ותזונה. אני מטפל בקליניקה במרכז תל אביב, ומוציא אחת לחודש את עיתון הרשת בנקודה אחת. ההרשמה לעיתון היא דרך הבלוג. נרשמים חדשים זיכו לקופון הנחה בסך 50 שקלים לטיפול.
למאמרים ופרטים נוספים ניתן להכנס לבלוג http://eyalt81.wordpress.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב