כי האדם הוא עץ השדה
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר

כי האדם הוא עץ השדה 

מאת    [ 09/05/2009 ]
מילים במאמר: 866   [ נצפה 3110 פעמים ]
articles.co.il


 
 
במסכת תענית דף ז' עמ' א אנו לומדים על חשיבות הלמידה של כל אדם, אך לעולם לשלב לימוד עם חברו, לימוד בחברותא. אמר ר' יוחנן: מהי דכתיב "כי האדם עץ השדה" (משלי כ' יט') שואלת הגמרא : וכי האדם עץ השדה הוא? אלא שכתוב " כי ממנו תאכל ואותו לא תכרות". שהרי יש עצים הנכרתים ויש שאינם נכרתים, כיצד מבהירה הגמרא- אם תלמיד חכם הגון הוא- " ממנו תאכל ואותו לא תכרות" , ואם לאו - היינו , אם אינו הגון "אותו תשחית - להכרת" וממשיכה הגמרא על לימוד תורה, אמר ר' חמא אמר ר' חנינה מהי דכתיב "ברזל בברזל יחד ואיש יחד פני רעהו"( משלי כז, יז)
כלומר : מה כלי ברזל אחד מחדד את חברו שמשפשפים אותם זה בזה , אף שני תלמידי חכמים העוסקים כאחד בתורה , מחדדים זה את זה בהלכה.
מדהים לפני 2000 שנה הבינו חכמים כי ההבנה המעמיקה ההתחדדות בשכלו של האדם, תתגשם ותתפתח יותר אם מתקיימת הלימוד בחברותא שהרי אז, מחדד הברזל את הברזל, תלמיד הנמצא בויכוח , בדיון במחלוקת, בהשמעת דעתו של כל אחד- הרי מוחם מתחדד כמו שהסכין מתחדדת , המוח מתמלא ונעשה חכם אך האחר, השני, הברזל השני- חברו במוחו שלו -מחדד מוחו של האדם, היחד הלימוד המשותף - גורם לחידוד המוח. להשתפרות להתפתחות המוח השכל בחכמה.
הדוגמא- של חידוד הסכינים מדהימה . שהרי אותה מתכת- סכין יעילותה תהא מעולה, רק אם היא מחודדת, כלומר המתכת- הגוף אין די בהן , צריך לעמול כדי להפוך המתכת הסכין לפעילה היטב רק סכין מחודדת תבצע מלאכתה כדבעי.
כך האדם , כאשר המוח קיים, הפוטנציאל מצוי, אין בזה די- תאי המוח ימלאו משימתם רק אם יתחדדו, רק אם נמלא את תאי המוח בחכמה- נפיק מהם תועלת מעולה. כריתת עץ תהא בדרך נפלאה אם המתכת מחודדת הרי אותה סכין אותו חומר "רק" נחדד אותו , הוא יבצע משימותיו בצורה מצוינת, כך המוח שלנו- תאי המוח קיימים רק חידודם יצליח למלאם בחכמה רק אז, תהא התפוקה מתאי המוח כדבעי.
הפוטנציאל חשוב אך אין בו תועלת אם אין מנצלים אותו,
ממשיכה הגמרא..אמר רבא בר חנה- למה נמשלו דברי תורה כאש - נאמר "הלוא כה דברי כאש נאום ה'" ( ירמיהו כג' כט ) מה אש אינו דולק יחיד שאין גזיר עץ גדול בוער לבדו דרושה לו מדורה שיש בה עצים מרובים כך דברי תורה אין הם מתקיימים ביחיד, הלימוד המצוין והפורה, האש בלימוד תבער יותר ויותר אם יש יותר תלמידים רבים המשתתפים בחברותא בלימוד המשותף.
הגמרא ממשיכה ומבהירה לנו, כי מי שעוסק בתורה לבד ביחידות ולא בחבורה נעשה טיפש ר' נחמן בן יצחק מציין למה נמשלו דברי תורה כעץ שנאמר" "עץ חיים היא המחזיקים בה" משלי ג' יח'.
לאמור לך מה עץ קטן מדליק את הגדול אף תלמידי חכמים קטנים מחדדים את הגדולים שאמר ר' חנינה " הרבה למדתי מחברי יותר מרבותי ומתלמידי יותר מכולם" כאן מבהירה לנו הגמרא מוטיב פדגוגי הרבה יותר מעמיק ואיתן לא די בלימוד בחברותא, לימוד של אדם עם חברו או עם חברה, אלא שהלימוד עם הצעירים והתלמידים יש בזה תוספת חכמה , הטובה ביותר- ומתלמידי יותר מכולם, אנו יודעים שהצעירים הרבה יותר יצירתיים יש להם שאלות חכמות יותר מהמבוגרים, הניסיון שצוברים המבוגרים-הזקנים הם בעלי משמעות אדירה , אך ההתחדשות החשיבה המעמיקה והיצירתית, ראייה מתקדמת שונה -יש לצעירים הם אינם מקובעים בשום סכמה חשיבתית מאז ועד היום למידה מהאחר חשובה אך מתלמידי יותר מכולם מהצעירים ניתן ללמוד הרבה יותר .
חייב כל מורה לאתגר את תלמידיו שיהיו שותפים ללימוד לפתוח סגור ליבם לאפשר להם להביע מחשבותיהם או אז , מוחם של הצעירים ושאלותיהם והתייחסותם יתחדדו יותר , אך אנו המבוגרים נשכיל יותר- ומתלמידי יותר מכולם.
הקשבה לילדים והאזנה אמיתית לנוער , חשובה בקידומו של עולם , חשוב לפתח אמצעים אפקטיביים מרביים כדי לאפשר במה חינוכית , קרקע רטורית להשמעת חכמתם של הצעירים. עלינו לעודד אותם לשמוע חכמתם, ככל שנשקיע בפיתוחם האינטלקטואלי של הצעירים נעפיל יותר ויותר לפסגה הגבוהה יותר. עלינו להכין הקרקע התשתית שתהא נוחה רגועה ומאתגרת כדי שהצעירים ישמיעו קולם.
מספיק עם השאלות...
די עם הרעיונות שלכם...
אין צורך בתשובות נוספות...
הכול ברור, לא צריך להוסיף...
משפטים כאלה- חוסמים התפתחותם השכלית והיצירתית של הצעירים, השמעת דברי עידוד ושבח לבנות במה בהם יוכלו הצעירים להשמיע מחכמתם- להרגילם לחשוב ולהגות ולהביע בפיהם את המתחולל במוחם זו הדרך הטובה ביותר להגיע לכיבוש יעדים אינטלקטואלים נעלמים.
ככל שנאפשר במת דיון, בכל שיעור בכל נושא, כן נזכה לעוצמה מחשבתית ורעיונית גדולה יותר ואיכותית יותר .
מצוין... נפלא... נהדר... למי יש עוד רעיון... יופי... רשמו לכם רעיונות נוספים... עבדו בקבוצות לעיבוד הנושא.... אין כמוכם, איזה חכמים!
אלו המילים והמשפטים שיזקפו קומתם של הצעירים. המורה בכיתתו המחנך או המורה המקצועי אף ההורים בבית -מהווים, גורם חינוכי חשוב בעיצוב הילד בגין הערות והארות,וכל הדיבורים- הם משמעותיים ומשפיעים על המוטיבציה על הרצון להתפתח על התגברות על כל בעיה.
לעץ השדה קיים פוטנציאל לגידולו האיתן והטוב,ככל שנשקיע בו דישון השקיה ריסוס גיזום והמון אהבה הרי נקבל עץ מעולה עם פירות מצויינים.
כמו העץ כך האדם צמיחתו הנפלאה ומיצוי כל כישוריו והפיכתו לאדם מצליח ואיכותי, חכם ובעל מידות, נבון ורגיש, שכלתן וחברתי-מקשיב אמפתי ואיכפתי,ידען ,יצירתי ,ישר והגון כל אלה תלויים בנו מורים והורים.
עלינו לבנות תשתית בריאה וחזקה כדי שכל חייו יוכל האדם לדלות מהמאגר שהוטמע בו בהיות ילד. התוספת לבניית האדם תחזיק מעמד ותתעצם עוד ועוד -רק אם היסודות יהיו חזקים .ככל שהשורש של הצמחים- העצים עמוק ומסתעף כך יוכל הוא לעמוד בתנאים קשים המתחוללים בדרך הטבע.
כי האדם עץ השדה- האדם דומה לעץ. הבה נשקיע כולנו מאמצים אינטלקטואלים ומעשיים כדי לטפח ילדים לתפארת ולמצויינות.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

מקור המאמר: Articles.co.il/ד''ר יחיאל שרמן


אהבת את המאמר? שתף בבקשה!

תגיות של המאמר:

תגובות למאמר:

  • ציטוט אקדמי של המאמר לפי כללי APA:
    שרמן, ד''ר יחיאל. (09/05/2009).  כי האדם הוא עץ השדה. [גרסה אלקטרונית]. אתר מאמרים.
    נדלה בתאריך:01/10/14 מ:http://www.articles.co.il/article.php?id=40106

  • ציטוט אקדמי של המאמר לפי כללי MLA:
    שרמן, ד''ר יחיאל. "כי האדם הוא עץ השדה" . [גרסה אלקטרונית]. אתר מאמרים. 09/05/2009
    נדלה בתאריך:01/10/14 מ:http://www.articles.co.il/article.php?id=40106


  •  מאמרים אחרונים בקטגוריה יהדות
       שמיטה תשעה - כדאי להכיר
       מחול השדים של אדם וחוה
       מחול השדים של אדם וחוה
       כיצד הארכת ימים תשעד
       מילואים למאמר שח מתת בנושא דת ומדע (נערך לפני כ-45 שנה) ("שח" - בשין שמאלית)
       שח מתת בנושא דת ומדע (נערך לפני כ-45 שנה)
       המזוזות הונחו נכון והעובר שב למצבו + הוו מתונים בדין
       האם יש הבדל בין נפש לנשמה ואם יש, כמה?
       אנשי דמים ומרמה לא יחצו ימיהם, ואני אבטח בך
       על חלומות ופתרונן, חלומות נבואיים והטבת סיוטים !
       כיצד קובעים את זמן יציאת השבת
       ערב ידידי תנועת חבד
       על התורה, התלמוד וכתבים נוספים ביהדות
       על פליטה ופליטות ועל כל מה שאין באמצע
       כיצד לומדים על יהדות בעידן המודרני


     מאמרים נצפים ביותר בקטגוריה יהדות
       מצבה - מה מותר לכתוב עליה
       '' צדיק כתמר יפרח כארז בלבנון ישגה''
       כבוד הדדי וקבלת השונה
       חיים ומוות ביד הלשון- כוחן של מילים
       ניחוחות ומטעמים - מאורות החג
       הצופן התנכי אלו צפנים בתורה, הכל מוצפן
       פרק שירה - המעלה הגדולה והתועלת
       טו בשבט- מסמל את חשיבות נטיעת עצים להמשך קיום הדורות
       חג הפסח- למה כל כך חשוב לזכור את יציאת מצרים?
       איזהו גיבור - הכובש את יצרו (אבות ד, א)
       וערלתם ערלתו את פריו- לתולדות מנהג החאלקה
       מה פירוש 'אור לגויים'
       פדיון הבן
       פרשת וישלח : משמעות השם ישראל
       הכל צפוי והרשות נתונה - מהי בעצם הבחירה


    מאמרים

    ©2014
    כל הזכויות שמורות

    מורנו'ס - שיווק באינטרנט

    אודותינו
    שאלות נפוצות
    יצירת קשר
    יתרונות לכותבי מאמרים
    מדיניות פרטיות
    רשימת כותבים
    כותבים מומחים
    עלינו בעיתונות
    מאמרים חדשים
    פרסם אצלנו
    לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
    כניסה למערכת
    יתרונות לכותבי מאמרים
    תנאי השירות
    הנחיות עריכה
    לבעלי אתרים:



    מדיה חברתית:
    חלון מאמרים לאתרך
    תנאי שימוש במאמרים
    ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS
    כתיבת מאמרים

    מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב