דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נולד לי אח 

מאת    [ 06/05/2009 ]

מילים במאמר: 663   [ נצפה 5840 פעמים ]

פעם אחת, לפני הרבה הרבה שנים חיה לה נסיכה אחת קטנה או אולי נסיך בבית שהיה רק שלהם. הנסיך התעורר בבוקר בחדש שלו וקיבל את השוקו שלו בבקבוק למיטה. עזרו לו להתלבש , שיחקו איתו והוא תמיד היה מוקף באהבה ובתמיכה. יום אחד, רגיל במיוחד, ניגשו אבא ואמא לנסיך הקטן והודיעו לו בשמחה- מזל טוב- יש לך אח, עוד נסיך אחד הצטרף למשפחתנו. הנסיך הקטן שלנו לא הבין מיד מה גודל השינוי אבל כשהשוקו לא הוגש כל בקר למיטתו בזמן והמילים "רגע חמודי אמא עוד מעט תתפנה" החליפו את מקומם של המשפט השגור "כן נסיך שלי" הבין הנסיך הקטן שמשהו השתנה כאן לעד והוא מחליט לצאת למלחמה על מקומו.
הולדת אח היא מאורע משמח לכולם. תינוק חדש נולד ואיתו משתנה המשפחה. הורים רבים מתארים את השינוי כשינוי הקשה לילד הגדול, כמשבר או ג
נראה שהילד הגדול עובר שינויים לא קלים. ממקום של יחיד הוא נאלץ להתחלק בהוריו. מילד שכל הזמן הפנוי היה מכוון אליו וסדר היום היה נתון רק לצרכיו הוא נאלץ להתמודד עם שינוי משמעותי. הקשיים האלה אינם יכולים להעלם לחלוטין. המצב החדש מחייב כל אחד מבני המשפחה למצוא את מקומו מחדש בתא המשפחתי. להשתנות ולבנות אחרת את הדברים. עדין ניתן להקל על השינוי ואפילו להפוך אותו לחוויה נעימה.

השלב הראשון או בעצם השאלה הראשונה העולה היא מתי לספר לילד העל ההריון. האמונה הרווחת היא להמתין שממש רואים או למשוך את ההתייחסות להריון לחודשים מאוחרים . כל זה מתבסס על ההנחה שלילד אין יכולת הבנת מושג הזמן, כפי שיש לנו הבוגרים. צפייה של חודשים ארוכים נראת לו כנצח. חשוב להבין שהעצה הזאת נכונה לילדים קטנים במיוחד. ככל שהילד גדול יותר כדאי לשתף אותו בהריון בשלב מוקדם יותר. קשה להצביע על שלב נכון אבל חושב לזכור שהילדים שומעים הכל ואם החלטנו לשתף את המשפחה המורחבת או חברים בהריון המשמח הילד שומע כנראה את השיחות שלנו. ההרגשה שאמא או אבא מדברים על משהו סודי ואותו לא משתפים, אינה נעימה. אם החלטת לשתף אחרים חישבו על שיתוף הילד. בסופו של דבר הוא ישמע זאת מאיזו דודה נחמדה שתאמר לו ברחוב "נו מתוקי... עוד מעט יהיה לך אח חדש ובכין!".

איך מספרים זו גם שאלה מעניינת- לילדים קטנים כדאי לספר באופן כללי יותר על כך שיהיה להם אח חדש ולנסות לתת ציון זמן שמובן להם- אחרי חג הפסח, אחרי יום ההולדת שלך וכו' . לילדים גדולים יותר ניתן לציין שאמא בהריון. ככל שחודשי ההריון מתקדמים כדאי להתחיל להקריא סיפורים בנושא.

הכנה נוספת חשובה, המקלה על השינוי, היא הכנת הבית. חשבו איפה התינוק יהיה והכינו את הילד הגדול לכך. התארגנו עם הציוד ותדאגו זמן רב מראש לעשות שינויים נחוצים. אם הבן הגדול עדין ישן במיטת תינוק העבירו אותו למיטה אחרת ואל תצרו מצב בו אתם לוקחים כמה ימים לפני הלידה את מיטתו לטובת התינוק החדש. שימו צעצועים שאינם בשימוש בשקית בארון או במחסן. חשוב למנוע את ההרגשה שהתינוק החדש, שלוקח גם ככה את תשומת הלב של אמא ואבא, לוקח גם את הצעצועים והרהיטים של הבן הגדול.

התארגנו מראש גם ליום הלידה. לפעמים ישנה נטייה לשלוח את הגדול לסבא וסבתא למספר ימים. זה אמנם מקל על ההתארגנות שלנו ההורים, אבל לפעמים יש לכך השלכות . הנה יש תינוק חדש ואותי לא צריכים. דווקא אם ניתן כדאי לבקר בבית החולים כמה שאפשר, לתת לגדול לראות את התינוק החדש ולשלבו בהתארגנויות. זה קשה יותר אבל לפעמים קשה עכשיו עושה את החיים קלים אחר כך.

התקופה הראשונה לאחר הלידה קשה. שוב לילות ללא שינה וטיפול אינטנסיבי בתינוק, רק שהפעם ישנו ילד גדול יותר בבית שדורש את שלו. השגרה של הגדול חשובה וכדאי להמשיך איתה, למרות הקושי. אם אמא לקחה אותו בכל בקר לגן כדאי להמשיך עם המנהג הזה. אם נראה לכם שזה יהיה קשה עשו את השינוי לפני כן ותתחילו כבר בתקופת ההריון להרגיל אותו לשגרה שונה. הדברים הללו, שנראים לנו קטנים, לפעמים משמעותיים מאד כשאתה בן 3 ובדרך כלל מחשבה ותכנון יכולים למנוע את התסכול והקנאה.

לשגרה החדשה שנרקמה עם היוולד האח כדאי מעתה לדאוג לזמן עם הילד גדול. זמן של אחד ההורים איתו לבד. זמן שמשתנה במהותו לפי גיל הילד. עם הקטנים יותר כדאי לבלות ולשחק, עם הגדולים יותר כדאי למסד זמן איכותי בו ניתן לדבר על דברים, בדרך כלל מחוץ לבית.

אפרת מונשרי גורן היא אמא לארבעה ובעל M.A בחינוך. מדריכת סדנאות הורים. ומנהלת את פורום ייעוץ הורים של ynet ואת אתר היועצים asku .אתר מאגד יועצים בתחומים שונים כגון מהורות ,זוגיות והריון, ייעוץ כלכלי, עיצוב הבית, דיאטה ועוד רבים.
http://www.asku.co.il/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב