דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לומדים להיות מנהיג 

מאת    [ 11/01/2009 ]

מילים במאמר: 1264   [ נצפה 9149 פעמים ]

כמובן שאפשר ללמוד להיות מנהיג, מנהיגנו שהובילו אותנו במהלך הדור

אנו יודעים היום יותר מתמיד כי ההצלחות של חברות, מוסדות,בתי ספר, נובעים כעיקרון מהעומד ב"ראש". אם הוא מנהל מצוין, תהייה הצלחתו קצרת מועד, אם הוא מנהיג הרי העפלה לראש ההר, לפסגות הגבוהות ביותר של ההצלחה תהיינה במשך זמן רב , כל עוד הוא ישמש כמנהיג אמיתי.

מהו מנהיג אמיתי? מהם תכונותיו? הניתן ללמוד להיות מנהיג? האם תכונות ה"מנהיג" זהות בעמלו -במפעלים שונים? בפוליטיקה? בחינוך? עובד חרוץ ומצליח מקבל קודים להיות מנהל, בד"כ קודים לכישוריו בתחום בהם הוא עסק.במיומנות מסוימת אותה פיתח, העשיר והעצים. אך פתאום עליו לעמוד בראש הסולם, להפעיל כל צוות העובדים במגוון תפקידים, אילו כלים מנהיגותיים עליו להפעיל כדי להצליח בעומדו בראש-למעלה?

כמובן שאפשר ללמוד להיות מנהיג, מנהיגינו שהובילו אותנו במהלך הדורות היו בהם תכונות מנהיגותיות נפלאות, מאברהם אבינו,משה רבנו, יהושע,מרדכי, אסתר המלכה, מרים הנביאה, רש"י, הרמב"ם ועוד....

מנהיגות היא יותר מאשר מערך של מיומנויות, היא שילוב מיומנויות ניהול המתובלות בעומק ונעם רגשי.ייתכן שתחושות ההתרגשות להיות מנהיג מעורבות בדאגה של "גם וגם" הביטחון העצמי מעורב בפחד , הוודאות מעורבת בספק, הגאווה נמזגת בכעס, ההתייחסות לרגש חשובה מאוד למנהיג.

מנהיג יוצר משמעות בעמלו שלו ושל אחרים, דואג לשיתופיות לעבודת צוות , מטפח תחומי הצטיינות הטמונים בכל אחד.מנהיג צריך להיות מאושר ולשדר אושר. אופטימי, מאמין בעצמו וביכולתו, פועל מתוך שמחה וגאווה,מעודד השראה, מאמין בעשייה,הפחד מהווה אף הוא גורם חשוב במנהיגות

אם כי המנהיג המצליח שולט בפחדיו.כך הוא מעיז לקבל החלטות. אמיץ לב,מקשיב לדעות שונות ומגוונות לומד מאחרים,משתנה ומודה בטעויות, חי ביושרה, נוהג בסלחנות לשגיאות הזולת ,הוא אדם חכם השואל שאלות ללא הרף. בעל ביטחון עצמי, מוכן להתמודד מול אתגרים ,מתלהב ומלהיב אחרים.

מרבה לעסוק בלקוחות. שיתופיות תצליח כאשר היא משלבת להט ומשוב דו סטרי, כאשר שני הצדדים מתחייבים לזרימת משוב רציפה.

אחד הנדבכים היסודיים בהצלחת המנהיג נובע מההבנה של כל בעל תפקיד במוסד- ממנהל אגף ועד לעובד התחזוקה כי הם ממלאים תפקיד קריטי בהצלחת הארגון, כל אחד.. כל אחד.. חייב להבין שהוא חולייה איתנה וחשובה בשרשרת הניצחון המנהיג חייב ליצור תחושת אחריות ,בקרב עובדיו לבניית תשתית יסודית, דרכי הערכה ותגמול בהתאם.

בניית צוות חושב ויצירתי כולל קיום סיעור מוחי מתמיד, הקשבה לכולם, גם אם לעיתים רשום כבזבוז זמן ובהעלאת רעיונות סרק, מבין כל הנאמר- תמיד יצוף הרעיון היצירתי והנפלא ביותר.

ההחלטות הנובעות מחשיבה משותפת צריכה להימסר באיטיות ברגש ובשכל. הם צריכים לחוש תפקודם שלהם העז והנמרץ בשינוי המתבקש והחשוב בהצלחה. כך מעצימים עובדים חושבים. זרימה מתמדת של מידע מעניקה לכולם כלים כהכנה לרגע שבו יידרשו הם להחליט החלטות בכוחות עצמם.

מנהיג טוב ומצליח מפתח ומאתגר עובדיו להשתמש בערכים כאמצעי מחנך.

ראוי לשבת ולעודד התנהגויות רצויות ומועילות כדי לקבע סטנדרטים טובים ונכונים. אם יצירתיות היא ערך חיוני- הרי שיש לעודד חדשנות מתמדת, בונוס, תגמול, מילה טובה, מכתב, תמיד חכם. חובה על המנהיג לממש תפיסת העולם לאיתור אנשים מצויינים, ר צוות אינו נבנה בעצמו, על המנהיג להשקיע באנשים כדי להעצימם ולהפכם לצוות, מבחן התוצאות חשוב. תכנון פרויקטים וקידום אל היעד המתוכנן הוא חכם , אך לא מספיק ,על המנהיג לעמוד על כך שכל אנשי הצוות יעבדו איש עם רעהו. הפעילות האנושית אל מול כל אחד מאנשי הצוות תגרום להתלהבות, לפיתוח כישורים וקשרים חדשים,מערכות יחסים חדשות, צוות העובד עם חוויות- הינו יעיל ומצליח יותר. המנהיג חייב לאתר כלים ודרכים כדי להגביר הלהט והלמידה המתמדת, לעודד רוחם של האנשים מתוך כיף והנאה כדי להפיג מתחים. אפשר וניתן לפתח יוזמות ורעיונות מתוך מוחם של החברים, אך חובה על המנהיגים לבנות מגדל ענק של הקשבה אחד לשני בתוך הצוות ההקשבה מטפחת אכפתיות ומעמיקה יותר את החשיבה הפנימית והיצירתית.

היצירתיות לא תתחולל בסביבה שלא מצפה שאנשיה יהיו יצירתיים.

מנהיג המפתח סביבה המאתגרת יצירתיות פורחת הוא יביא לידי ביטוי את מיטב הכישורים הטמונים בכל אחד.

אנשים צריכים להרגיש גאווה במקום עבודתם, במפעל תעשייתי או כמורה במוסד החינוכי , צריך להשקיע זמן וכסף כדי להעלות את המורל של העובדים, להעמיק לעמול על יוזמות החברים ולהיות גאים ביצירתיות שלהם.

תלמיד חכם- הוא אדם שכל הזמן- תלמיד , היינו כל הזמן לומד, מנהיג - חזק, מעודד למידה, קריאה, נותן במה לכל מי שמבריק כתוצאה מלמידה . בכך המנהיג זוקף קומתו של הלומד- המתמיד.

לא די בגאווה , השמחה מהווה מקור עמוק וחשוב בעבודה , אם עובד יגיע לעבודתו בשמחה ויתמיד בשמחה זו במשך כל היום או אז עמלו ישא פרי מצוין, השמחה מגבירה את חדוות היצירה. המנהיג צריך להוביל מונהגיו לשמחה, עליו לטפח תכונה זו באופיו של כל עובד, ההצלחה במשימות , התוצרים האיכותיים , מיצוי היכולת, פיתוח הכישרונות והמיומנויות הרדומים, כל אלא יעלו מעלה אם השמחה תהא מהולה בתוך העבודה.

הלחץ בעבודה מהווה קוד להצלחה, הוא לא יעלם לעולם אך ניתן לשלב בכל "לחץ" שמחה ועבודה "בכיף" ובהנאה. מנהיג המטמיע חיוך לאופיו של כל מונהג -מנהיגותו בוטחת, מלאת תושייה מקורית ויצירתית. מנהיגות הגדושה בהקשבה ובהתחשבות , במקום כזה העובדים משכימי קום לעמלם ונשארים מאוחר יותר במקום שטוב להם.

חשוב לציין שגם מורים שמחים ומאושרים מקצים זמן רב יותר לחינוך ומשקיעים המון מחשבה- יצירתית וחדשנית, ברור לנו כי במקום שכיף ושמח למורים, שם כיף גם לילדים, במוסד חינוכי כזה- הילדים מגיעים בזמן ואינם ממהרים לביתם.

מקום שנעים לשהות בו מגביר החמצן המגיע למוח- או אז המחשב והעשייה יצירתיים.

הנני מכיר מס' מנהלים - מנהיגים המעניקים משמעות למורים. מתנה - לכל מורה בכל חג, ספר מרתק ומעניין, בניית סולם ערכים, יצירת חזון אישי לכל מורה, ציון ימי הולדת של כל עובד שי צנוע תמיד לכל אירוע . אנו יודעים כי כל אדם הנותן משמעות לכל עשייתו מאושר שמח ומתגבר על בעיות אישיות ומגביר כישוריו בעבודתו.

מנהיג חכם פועל גם ביישום משמעות לכל עשייתו של כל מונהג.

חשוב שמנהיג ילמד על אנשיו, במה הם דומים? במה הם שונים? מה משותף להם? תחומי עניין? שהרי תפקידו של המנהל ממצא את הכול באירגון, הכספים, השיווק, התכנון, התוצרים, הלהט המלווה בפחדים, האומץ והתעוזה, מימוש ערכים, חשיבה חוזרת ונשנית כל הזמן, שאילת שאלות כמתכונת בסיסית בעשייה, גם תוך כדי קבלת תשובות מצוינות המביאות את כולם מעלה מעלה, יש לשאול עוד ועוד שאלות כל עוד עולמנו - עולם של שינויים.

חשוב למנהיג לסווג השאלות -למועסקים החדשים לעומת הותיקים שאלות מיוחדות למפגשי הדרכה והנחיה, שאלות עקרוניות ובסיסיות למנהלים שהפכו זה עתה- למנהיגים בצוות המוביל, השאלות צריכות לגבש את הביטחון העצמי ומיומנויות- מנהיגות. סוגי השאלות יהיו שונים בשלבי הצלחה או במהלך משבר, שהרי האחריות מוטלת על המנהיג המוביל.

לשאול שאלות- צריך חוכמה, ידע, מיומנות לשאול שאלות טובות במקום הנכון לאדם הראוי- יש צורך באומץ לב באינטואיציה ובתבונה מעמיקה.

מנהיג איכותי מגלה העוצמות הטמונות בבני אדם -ומטפח אותם, וזהו מרכיב חיוני בהצלחה. על המנהיג האחריות לאתר נקודות החוזק שבכל אחד.

פיתוח החשיבה של כל אדם תלויה אף היא במנהיג המחזק, המעצים, האנושי,המהווה דוגמא אישית והמקרין חן, חדווה ואושר.

תהליכי השינוי המתמידים ההשתפרות כל הזמן מהווים מוקד בעשייתו הטובה של המנהיג, יצירת קשרים אישיים בשילוב שיחה אישית עם כל עובד בנוסף להעצמה קבוצתית מוסיפים המון רצון להיות חלק משרשרת ההצלחה.

ככל שמנהיג יטפח המוטיבציה לעשייה כן ירבו הטעויות .מנהיג חכם, מנתח הסיבות אך אינו כועס. הסובלנות, ההקשבה והאמפתיה הם מאבני היסוד האנושיים. מדהים עד כמה תכונת האופטימיות היא אחתממוקדי הניצחון החשובים ביותר. מנהיג חייב לתמוך, לסייע, לעזור,להושיט יד לכל משימה כדי להמריץ מונהגיו. תרבות המחלוקת מהווה קוד נפלא לעומק חשיבה, המחלוקת יוצרת שאלות ועוד שאלות וזו הדרך להיות חכם.חובה עלינו להטמיע אמונה בכל עובד,אמונה בעצמו, ביכולתו, אמונה ביעדים אותם הוא מבצע,ולשלב באמונה להט -התלהבות, שמחה וגיל.

ההצלחה תלויה רבות בקבלת החלטות נכונות, ככל שנשתף יותר אנשים בחשיבה,ככל שתרבות המחלוקת תפרח כן נזכה לשפע החלטות הגיוניות וחכמות.

אסור להיות עסוקים מידי בעמל, בעבודה שגרתית, חובה על המנהיג למצוא זמן לעצמו אך בעיקר למונהגיו. זמן בו יוכלו לחשוב,זמן למנוחה, זמן למשפחה, לטיולים, להתעמלות, לתחביבים,להאזנה למוזיקה ולחוגים.

פסק זמן זה- המנותק מהעבודה השגרתית יוצרת מנוחה שכלית- אינטלקטואלית וגורמת להתחדשות מדהימה עם שובם לעבודה של העובדים.

אפשר ואפשר ללמוד להיות מנהיג מצליח.


- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב