דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המקום בו הונף הדגל הראשון 

מאת    [ 18/12/2008 ]

מילים במאמר: 623   [ נצפה 4070 פעמים ]

מדינת ישראל ציינה לאחרונה 60 שנות עצמאות, והעיר נס ציונה חגגה במקביל 125 שנה להקמתה. שני אירועים אלה מהווים סיבה טובה להגיע אל העיר שהוקמה כמושבה חלוצית בסוף המאה ה-19 כדי להכיר את עברה המרתק ולטייל במסלול הדגל העובר לאורכה של העיר ומציע מספר אתרים מרשימים נוספים, בהם קיר הפסיפסים המספר את תולדות היישוב ומדינת ישראל, ושביל גבעות הכורכר בצפון מערבה של העיר.

מגן דוד מוזהב
הבית הראשון בנס ציונה נבנה על ידי ראובן לרר בשנת 1882 על גדותיו של וואדי חנין. כעבור שנתיים הקים לרר אחוזה לבני משפחתו וקרא לה בשם: "נחלת ראובן". במרוצת השנים נוספו ל"נחלת ראובן" עוד מספר משפחות, ובאמצע שנות השמונים של המאה ה-19 הוקמה בסמוך שכונת הפועלים הראשונה.
אחד הפעילים הבולטים בהגשמת רעיון יישובם של הפועלים במקום, היה מיכאל הלפרין. הוא קרא למקום "נס ציונה", ובשנת 1891, כאשר התקיים ביישוב טקס נטיעת עצים, יצא הלפרין בראש תהלוכה, רכוב על סוס לבן, ובידיו דגל כחול לבן שבמרכזו מתנוסס מגן דוד מוזהב. הייתה זו הנפה ראשונה של הדגל, שנקבע לימים כדגלה הרשמי של מדינת ישראל.
מאז ועד היום עשתה נס ציונה דרך ארוכה של התפתחות וצמיחה, אך פועלם של המתיישבים הראשונים לא נשכח. לציון אותם ימים, הכשירה העירייה מסלול טיול מיוחד המאפשר הצצה אל עברו של היישוב.

מסלול הדגל
המסלול מתחיל בכיכר המייסדים ברחוב עמק השושנים, וממשיך מכאן לצומת הרחובות תל אביב ורוטשילד. כאן נוכל לראות שורה של מבנים שהשתמרו במלוא יופיים מימי ראשית המושבה. בהמשכו של רחוב תל אביב נראה את בית הכנסת הגדול ולידו בית ראשונים המשמש מוזיאון למוצגי השנים הראשונות. לאחר ביקור במוזיאון וצפייה בתוכנית אור קולית, כדאי לעלות בשביל הסלול המוליך אל גבעת האהבה שבתחומה נולדו אין ספור סיפורים רומנטיים. הגבעה גם מאפשרת תצפית אל חלקיה המערביים של העיר. בסמוך לה, ברחוב המניין הראשון, מצויה המכוורת הראשונה בארץ ישראל של משפחת פלדמן, שבה ניתן לערוך היכרות עם תולדות ענף הדבש בישראל. במפגש של אותו רחוב עם רחוב עמק שושנים מצויים שרידי שכונת הפועלים הראשונה שהוקמה על ידי מיכאל הלפרין.
לאחר ביקור שני מקומות אלה, נחזור לרחוב המניין הראשון דרומה, ונגיע עד המפגש עם דרך רבין. סמוך לצומת מצויים בתיה הראשונים של משפחת לרר ועל ידם אתר הדגל המציין את יום ההנפה הראשון של דגל ישראל. דרומה מכאן ניתן לראות את אחוזת משפחת לרר שנבנתה על גדות ואדי חנין ומשמשת כיום כאתר אירועים המוניים.

קיר הפסיפסים
סיפורה של המושבה נס ציונה מונצח גם על קיר פסיפסים מרהיב המצוי בגבולה הצפוני מזרחי של המושבה. הקיר נבנה לצדו של רחוב מרגולין בשכונת "גבעת הצבר". הפסיפסים מתארים ב-12 תמונות את סיפורו של היישוב ותולדותיה של מדינת ישראל. אפשר לראות כאן את אותם אתרים שבהם פגשנו במהלך סיורנו במסלול הדגל, בהם בית הכנסת הגדול, אתר הנפת הדגל, סיפור העלייה לארץ, תמונות מימי שלטון המנדט הבריטי, שומרים עבריים, אנשי פלמ"ח, חלוצים רוקדים הורה, ענפי חקלאות שונים כמו הפרדסנות וענף המכוורת שאפיינו את נס ציונה מאז ימיה הראשונים ועד היום, שיירת גמלים מובילה פרי, רועי צאן, ילדים משחקים, פריחת האירוסים, תמונות מחיי האומנות, ואפילו משחק כדורגל.
קיר הפסיפסים נבנה על ידי האמנית יעל פורטוגז, במסגרת פרויקט קהילתי שהתבצע בשיתוף תלמידי בתי הספר בעיר. הוא עשוי כולו מחומרים ממוחזרים, ומהווה פנינת חן תיירותית ברמה לאומית.

שביל גבעות הכורכר
מסלול טיול אחר המצוי בסמוך לגבולה המערבי של העיר, הוא שביל גבעות הכורכר, שחלקו כבר סלול והמשכו ייסלל בקרוב. זהו מסלול העובר בתוך שמורת טבע יפיפייה שמשמרת את שרדי גבעות הכורכר של שפלת החוף. אפשר לראות כאן צמחייה ייחודית ובעיקר את מקבצי אירוס הארגמן שעומדים כל שנה בשיא פריחתם במהלך החודשים פברואר-מרץ. לאורך המסלול צומחים שיחי רותם, ופריחה אביבית עולה בשלל צבעים מכל עבר.
העיר נס ציונה מצויה במרחק של כחצי שעה נסיעה מתל אביב. סיור באתריה המעניינים מאפשר היכרות עם אחד הפרקים המעניינים של תולדות הציונות בארץ ישראל. ניתן גם לצאת מכאן לביקור במספר אתרים מעניינים נוספים כמו "מוזיאון אילון" בגבעת הקיבוצים שברחובות הסמוכה, ומוזיאון הפרדסנות המביא את סיפורו של ענף הפרדסנות בארץ ישראל.
לקריאת מאמרים וכתבות בתחומי תיירות, ארץ ישראל ואיכות הסביבה אתם מוזמנים להיכנס לאתרים הבאים:
http://www.de-ja-vu.co.il/
http://www.palmach.co.il/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב