דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זכויות מבוטח לקבלת שיקום מקצועי 

מאת    [ 18/06/2008 ]

מילים במאמר: 678   [ נצפה 6454 פעמים ]

 חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה - 1995 הינו חוק סוציאלי במהותו, אשר מטרתו, בין היתר, מתן סיוע ובסיס כלכלי לאוכלוסיה נזקקת, במסגרתו קיים הסדר חקיקתי בדבר זכויות מבוטח להגשת תביעה לגמלאות בשל נזקי גוף מהם הוא סובל בעטיה של פגיעה בעבודה ו/או מחלת מקצוע שאירעה לו, או בשל נזק ו/או מום גופני או תחלואה מהם הוא סובל. משאושרה תביעתו של המבוטח ונפסקה לו דרגת נכות, על פי התנאים הקבועים בחוק, יהא המבוטח זכאי, בין היתר, לתשלום גמלאות בכסף, מתן הטבות וכן לשירותי שיקום והכשרה מקצועית.   

 »   שיקום מקצועי והטבות לנפגע בעבודה

נפגע עבודה שוועדה רפואית פסקה לו נכות רפואית צמיתה בשיעור של % 10 לפחות אין הוא יכול לשוב לעבודתו שעובר לפגיעה או לעבודה מתאימה אחרת, רשאי להגיש תביעה לשיקום מקצועי במוסד לביטוח לאומי ואם יימצא כבר שיקום הוא יוכל להיות זכאי להכשרה מקצועית שמתאימה לכישוריו ולהטבות כספיות. בנסיבות מסויימות, גם נפגע עבודה שדרגת נכותו הצמיתה פחותה משיעור של % 10 יהא זכאי. כך למשל, מקום בו הוא סובל ממחלת מקצוע, או כאשר רופא המוסד סבור כי המשך עבודתו עשוי לסכן את בריאותו או הבטיחות במקום עבודתו.

במסגרת תביעתו יופנה הנפגע לפקיד שיקום ובעזרתו תורכב לנפגע תוכנית שיקום במסגרתה תגובש לנפגע קריירה תעסוקתית המתאימה לצרכיו וליכולתו, בין היתר בחירת מסלול לימודים והכשרה מיקצועית. בזמן הלימוד המקצועי של הנפגע יהא הנפגע זכאי, בין היתר, לתשלום ולהטבות וביניהם:

דמי שיקום

המשתלמים עבור כיסוי הוצאות המחיה של הנפגע בזמן הלימודים, בכפוף לכך שנפגע ישובץ בנתיב לימודים המזכים בתשלום זה. שיעור דמי השיקום להם זכאי הנפגע בזמן לימודיו הינו יחסי כהשלמה לסכום לו זכאי הנפגע בשל נכותו.

נפגע שנפסקה לו דרגת נכות בשיעור של % 20 ומעלה זכאי למעשה לקבלת קצבת נכות חודשית ששיעורה מחושב משיעור דרגת הנכות לה הוא זכאי. אולם, באם תאושר תביעתו לדמי שיקום , ישלם לו המוסד לביטוח לאומי תוספת דמי שיקום משלימה לקצבת הנכות אילו היה הנפגע זכאי לדרגת נכות בשיעור % 100. 

נפגע שדרגת נכותו הצמיתה היא עד % 19 , אשר מזכה אותו במענק חד פעמי. אף הוא יהא זכאי לקבלת קצבה חודשית בזמן הלימודים בשיעור הקצבה שלה היה זכאי אילו דרגת נכותו הייתה % 100. 

נפגע בעבודה שיש לו הכנסה ממשלח יד בזמן ההכשרה המקצועית, רשאי פקיד השיקום לנכות שיעור הכנסתו או מקצתה מדמי השיקום להם הוא יהא זכאי. עובד שכיר שממשיך בעבודתו בזמן לימודיו והכשרתו ישולם לו רק הסכום שהופחת משכרו בשל יציאתו ללימודים ולהכשרתו

. תשלומים נוספים  

מלבד דמי השיקום להם יהא הנפגע זכאי בתקופת לימודיו והכשרתו המקצועית, ישולמו לו תשלומים נלווים נוספים, בין היתר, תשלום שכר הלימוד, ספרי לימוד וכלי כתיבה ובמידת הצורך שיעורי עזר להם הוא ייזדקק במהלך התקופה. במידה ומקום לימודיו והכשרתו המקצועית של הנפגע מרוחק ממקום מגוריו, ישולמו לו דמי נסיעות, הוצאות לינה או דיור.

»   שיקום מקצועי בנכות כללית

מבוטח שועדה רפואית הכירה בליקויים מהם הוא סובל ופסקה לו נכות רפואית צמיתה בשיעור של % 20 לפחות,ונמצא כי עקב הליקויים שלו אינו מסוגל לעסוק בעבודתו או בעבודה מתאימה אחרת או זקוקו להכשרה מקצועית כדי לחזור למעגל העבודה, בין אם לעבודתו או בין אם לעבודה אחרת ראשי להגיש תביעתו לשיקום מקצועי.

עם קבלת תביעתו ונמצא כי הוא מתאים לשיקום מקצועי יוזמן המבוטח אל פקיד שיקום אשר יעמוד עמו על בחירת מסלול לימודים ותעסוקה, לאור כישוריו, מצבו ורצונותיו. ככלל, הליכי השיקום המקצועי הינם לימודו והכשרתו המקצועית של המבוטח ולצורך קביעת המסלול הראוי למבוטח ייבחנו לאור מצבו הרפואי ומגבלותיו של המבוטח הספציפי. 

במהלך בדיקה זו אף רשאי פקיד השיקום להתייעץ עם מומחים רפואיים ומומחי שיקום בעניין זה. 

דמי שיקום

מקום בו יופנה לללימודים והכשרה מקצועית לפחות 20 שעות שבועיות יהא המבוטח זכאי לתשלום דמי שיקום בזמן לימודיו והכשרתו.מבוטח אשר נפסקה לו נכות צמיתה המזכה אותו בקצבת נכות מלאה לא יהא זכאי לתשלום דמי שיקום. אולם מקום בו מקבל המבוטח קצבה חלקית , תושלם קצבתו עד סכום הקצבה המשולמת לבעל דרגת נכות של % 75 - כלומר קצבה מלאה.

מבוטח שלא זכאי לקצבה כלל, לאור דרגת נכותו הנמוכה, אך הוא עומד בתנאים המזכים לשיקום מקצועי, ישולמו לו בזמן הלימודים וההכשרה המקצועית דמי שיקום בסכום קצבת נכות מלאה.

תשלומים נוספים

בדומה לזכויותיו של נפגע בעבודה, מלבד דמי השיקום להם יהא המבוטח זכאי בתקופת לימודיו והכשרתו המקצועית, ישולמו לו תשלומים נלווים נוספים, בין היתר, תשלום שכר הלימוד, ספרי לימוד וכלי כתיבה ובמידת הצורך שיעורי עזר להם הוא ייזדקק במהלך התקופה. במידה ומקום לימודיו והכשרתו המקצועית של המבוטח מרוחק ממקום מגוריו, ישולמו לו דמי נסיעות, הוצאות לינה או דיור.
 
גיל סמרה, משרד עורכי דין ונוטריון הינו משרד עורכי דין הקיים מזה 13 שנים העוסק בדיני הנזיקין ומתמחה בטיפול בתביעות נגד המוסד לביטוח לאומי, תאונות עבודה, תאונות דרכים, מחלות מקצוע, נזקי שמיעה, תביעות נגד קצין תגמולים, תביעות של נפגעי פעולות איבה, רשלנות רפואית.

שירותי המשרד כוללים ייצוג והופעה בבית המשפט, בבית הדין לעבודה, בפני וועדות רפואיות ובפני וועדות עררים.

נשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה

כתובתנו : רחוב משה לוי 11, בית UMI,ראשל"צ

לפניות התקשרו : 9511126 - 03
כתובת אתר: www.samara-law.co.il
דוא"ל : gil@samara-law.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב